View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 10:12



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Dist/OD pedal med fristående boost 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Dist/OD pedal med fristående boost
Letar efter en dist/od-pedal med boostfunktion. Den sistnämnda skall även gå att använda separat, tex höja sololjudet på ett typ cleant sound. Den skall kunna ha rätt mkt gain för att kunna köra som hårdrockskomp typ. Samt då även kunna kicka igång boosten ovanpå det.

Har haft Bogner innan och där kan man tyvärr inte köra boosten separat utan bara ovanpå. BB plus är den enda jag känner till än så länge.

Tips?


16 Apr 2015, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Z Vex Box of Rock har boost som kan köras separat. Om det är tillräckligt mycket tryck i den för dig, vet jag inte. Bra pedal tyckte jag (trots att jag sålt den).

http://www.zvex.com/vexterbor.html

_________________
Mats


16 Apr 2015, 10:16
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Tack för tips. har hittat denna (Richie Kotzen´s signaturpedal )efter lite googlande som verkar mkt intressant:

http://www.tech21nyc.com/products/effects/omg.html


16 Apr 2015, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
BYOC OD2 har också separat boost. Finns att köpa här ibland eller bygga. Kolla Moodysounds.

_________________
##################


16 Apr 2015, 10:58
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Finns ju många, men här är ett par förslag jag haft och/eller testat:

Visual Sound VS XO eller Dr Jekyll and Mr Hyde- eg helt separata dist/od, men funkar mycket bra till det du beskriver. I de nya v3 så har du också separata in /ut så du kan lägga dem var du vill i signalkedjan eller i switchern.

Fulldrive 3- en TS med separat boost, välj före eller efter.

Fetto Nord- mer dist kanske, men med separat boost.

Mojohand Rook Royal- grym! Bra boost liknande EP Booster som kan ligga före eller efter od och köras separat.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Apr 2015, 11:06
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Tack för tips


16 Apr 2015, 11:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
BB Preamp+: En mid/low gain + en higain med mer EQ. Trampa igång valfri eller båda, knapp för att välja inbördes ordning, valfri kompression m.m.
Kanonpedal!

_________________
Image


16 Apr 2015, 12:02
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Det var BB+ som jag tänkte slå till på från början men så dök Richie Kotzen upp och det blev att jag slog till och beställde en sådan.
Blir säkert att jag köper en BB+ med om det dyker upp någon beg.


16 Apr 2015, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Donatello wrote:
Det var BB+ som jag tänkte slå till på från början men så dök Richie Kotzen upp och det blev att jag slog till och beställde en sådan.
Blir säkert att jag köper en BB+ med om det dyker upp någon beg.


Du får gärna återkomma o berätta vad du tyckte om den pedalen.
Blev själv intresserad när jag såg den hade active mid-range Control.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Apr 2015, 16:54
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Jepp, det kan jag. (försöka komma ihåg) Finns i princip inget att läsa om den alls på nätet. Verkar vara "för ny" så inga har testat den ännu och skrivit något eller lagt upp några youtube-länkar. Men det lilla jag hittat ljudmässigt verkar vara lovande enligt vad jag söker.


16 Apr 2015, 19:51
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Speciellt ny är den ju inte, däremot dyr, så den har inte sålt så mycket. Jag har en (tror jag... har inte hundra koll på pedalberget vad som är sålt eller inte :oops: ).
Low/mid gain delen är inte riktigt samma som orginal BBP, lite mer åt TS hållet, och med bara en tonkontroll (BBP har ju bas och diskant) Funkar bra som low gain, mid gain eller som boost med lite hår på tonen. Svarar bra på gitarrens volymkontroll.
High gain delen (jo, den har mer gain än de flesta behöver) är just det, och med trippleband EQ:n går det att köra midboost eller scoopat ljud om man så vill.
Kanon är att man kan aktivera var och en del separat, och bestämma inbördes ordning med en knapp. På så vis kan man t.ex. köra kanal A (low gain) som boost in i B-delen, eller som boost för t.ex. solo efter B-kanalen. Hard/soft comp har jag inte labbat så mycklet med, kört mest på soft, vilket är mer som soft clip, och låter bra.

En mångsidig och välljudande dist/OD! Naturligtvis TBP och tålig som få! Enda nackdelen är att A-kanalen inte riktigt låter BB Preamp, en av mina favoriter. B-delen är långt därifrån, har passerat BBP:s gain redan vid kl 10-11.

_________________
Image


17 Apr 2015, 09:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Fulltone GT500 har det du söker. Otroligt mångsidig!


17 Apr 2015, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
En billig lösning är att köpa Mooer Pure Boost, liten och smidig samt en bra klon på en Xotic RC-booster.
Så liten att den inte tar mycket plats bredvid en OD du redan har.


17 Apr 2015, 10:06
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Både BB+ och Fulltone GT500 fanns med på listan jag spanade in.

Kjelle, tror det blev lite förvirring här. Jag menade att Tech 21 OMG som jag beställde var ny (har inte sett någon butik i Sverige som har den än?). En av anledningarna förutom att den verkade passa mig ljudmässigt var även att BB+ var nästan 1000:- dyrare. Har du och skall sälja BB+ så är jag nog intresserad ändå, kul att jämföra och testa. Själv vill jag ha mkt gain till ändamålet så jag tror att den hade passat mkt bra den med.


17 Apr 2015, 10:45
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
Donatello wrote:
Både BB+ och Fulltone GT500 fanns med på listan jag spanade in.

Kjelle, tror det blev lite förvirring här. Jag menade att Tech 21 OMG som jag beställde var ny (har inte sett någon butik i Sverige som har den än?). En av anledningarna förutom att den verkade passa mig ljudmässigt var även att BB+ var nästan 1000:- dyrare. Har du och skall sälja BB+ så är jag nog intresserad ändå, kul att jämföra och testa. Själv vill jag ha mkt gain till ändamålet så jag tror att den hade passat mkt bra den med.

OK, då förstår jag. Kom just ihåg att jag har donerat BB+ till min son, som inte vill bli av med den.

_________________
Image


17 Apr 2015, 13:06
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2004
Location:
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
albert wrote:
Z Vex Box of Rock har boost som kan köras separat. Om det är tillräckligt mycket tryck i den för dig, vet jag inte. Bra pedal tyckte jag (trots att jag sålt den).

http://www.zvex.com/vexterbor.html


+1 !!


18 Apr 2015, 13:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Dist/OD pedal med fristående boost
zoom ms 50 eller 100


20 Apr 2015, 10:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.