View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 13:32



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Ny Boss DM-2W snabbutvärdering 
Author Message

Joined: 04 Jan 2008, 22:01
Posts: 209
Location: Dalsland
Post Ny Boss DM-2W snabbutvärdering
I torsdags kom den äntligen, en ny Boss DM-2w (Wasa Craft). Hyfsad lång väntetid, men enligt min åsikt värt att vänta på. Jag äger ingen DM-2 och har aldrig provat någon så min referens gäller mot följande Delay pedaler.
Maxon AD-900
Ibanez AD-80 nr1
Ibanez AD-80 nr2
Ibanez AD-9 Reissue
Boss DD-2 MIJ
Boss DD-3 MIJ
Boss DD-3 MIT
MP Deep Blue Delay HW
Digitech DSP 128 (19” rack)

Jag har alltid haft en hatkärlek till delay pedaler. Hur mycket jag än försökt har jag aldrig fått det att låta som jag vill. Ena stunden hör jag inget och andra stunden försvinner grundtonen i något grumligt ljud. Bästa resultatet har varit en dry/wet rig med Digitech racket och en transistor slutsteg. Nåja åter till DM-2w pedalen. Jag har provat att köra pedalen framför förstärkaren, i loopen och som en Dry/wet lösning (man pluggar bara i en kontakt i direct out så får man bara delay signalen).

Enligt mig låter DM-2w absolut bäst framför förstärkaren alla kategorier. Det spelar ingen roll att jag kör med crunch på förstärkaren. Denna delay låter mycket bra både med lite längre repets eller som Slap-back. Jag gillar den skarp och den enda pedal som kommer i närheten är DD-2’an. DD-2 fungerar dock inte alls lika bra framför förstärkaren. Speciellt användbar blev Rate ingången. Jag tog en RoadRage Mini volume som jag hade liggandes och slängde in en 50k pot och lödde om så att pedalen bryter signalen när den inte är på. Med en insert kabel har jag nu 2 hastigheter med en enkel knapptryckning.

För att summera
- Helt suvären Delay enligt mig som passa mina behov klockrent. Låter otroligt bra enligt mig framför en förstärkare utan loop.
- Alla gamla Analog Delay jag haft har det alltid varit någon inne som tror de kan skruva fram längre tider. Jag har tröttnat på detta så en helt ny pedal med denna kvalite där jag vet att allt är OK är nästan ett måste numera.
- Custom läget är kanon och ca 600msek räcket till allt jag behöver.
- Man kan välja att bara få ut delay signalen.
- Med Rate ingången var det inga problem att få ut 2 hastigheter med bara en knapptryckning.
- Drivs med 9 volt PSA adapter och inte tex 12 volt som Maxon pedalen.
- Sa jag att den är snygg :D
//Larsa


Attachments:
dm2.jpg
dm2.jpg [ 120.24 KiB | Viewed 2038 times ]
06 Apr 2015, 18:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Ny Boss DM-2W snabbutvärdering
Tack, GASen är väckt.....


06 Apr 2015, 21:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.