View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 15:42



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Problem med pedalbrum 
Author Message

Joined: 10 Mar 2011, 14:55
Posts: 26
Location:
Post Problem med pedalbrum
Hej! Jag har problem med brummande pedaler, men det är lite oklart vad som orsakar brummet. Det verkar ha att göra med nån av mina overdrivepedaler, och mycket pekar på min Mudhoney II, men det konstiga är att det kommer efter ett tag, och brummar även från de andra overdrivepedalerna när mudhoneyn är inkopplad i signalkedjan men bypassad. Jag filmade några korta klipp för att förtydliga problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=e-296vz ... e=youtu.be

Är det min Mudhoney II som är problemet? Strömförsörningen? Patchkablarna? Nåt annat?

Mvh Samuel


02 Apr 2015, 17:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 563
Location: Dimension C
Post Re: Problem med pedalbrum
Det finns två troliga förklaringar:
1. Du har en jord-slinga som beror på att utgångar på strömförsörjningen inte är isolerade från varandra.
2. Pedalen drar mer ström än vad utgången kan leverera vilket medför rippel (överlagrad växelspänning på likspänningen vilket medför brum).

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


02 Apr 2015, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Problem med pedalbrum
Nu kollade jag inte klippet men det beror ofta på dålig patchkabel. Testa med en pedal i taget och när brummet kommer så byter du den kabeln. Kvarstår brummet så testar du med annan strömkälla alt strömkabel.
Det är inte roligt att felsöka ett pedalbord men det är sällan själva pedalen som orsakar problemet. Kolla förresten så att jacken inte börjat lossa från pedalen, där kan också missljud uppstå.

Kör du daisy chain eller isolerade utgångar till pedalerna?

EDIT: kollade klippet nu, tror som tubis att det är ett dc-relaterat problem. Testa med ny strömkabel alt kör Mudhoney på batteri- brummar det fortfarande?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


Last edited by clapton71 on 02 Apr 2015, 18:41, edited 1 time in total.



02 Apr 2015, 17:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med pedalbrum
Låter ju ganska mycket som DC-rippel. Aggresiv sågtandssignal i 100Hz.

_________________
Johan Hansson


02 Apr 2015, 18:32
Profile

Joined: 10 Mar 2011, 14:55
Posts: 26
Location:
Post Re: Problem med pedalbrum
Tack så mycket för all feedback och snabba svar!
Nu har jag testat runt lite mer:

Olika patchkablar = inget brum från kablarna
Mudhoney ensam pedal driven av batteri = inget brum

Mudhoney i signalkedjan med egen strömadapter = brum
Mudhoney driven av batteri in i andra pedaler = brum
Ju fler pedaler in i Mudhoney desto mer brum
Annan pedal in i Mudhoney in i ytterligare pedal = brum

Kort demonstrationsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=5zd2ywoykws

Kanske kan lösa problemet genom att ha mudhoney först i kedjan helt enkelt. Eller skaffa en noise gate men brummet förstör tonen även när man spelar så jag är rädd att det inte löser hela problemet.
Är det isolerade utgångar i en T-rex fueltank classic? Jag hittar lite olika uppgifter om detta...


04 Apr 2015, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Problem med pedalbrum
Hej Samuel

T-Rex Classic har inte separat isolerade utgångar, det är upp delat på tre isolerade grupper. Vill du nödvändigtvis köra t-Rex så har Junior isolerade utgångar.

EDIT: Ser nu att de kallas isolerade sektioner inte grupper som jag skrev.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Apr 2015, 17:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med pedalbrum
Är väl inte helt säkert att det är i Mudhoney det brummar utan den kanske bara förstärker brummet från tidigare pedal väldigt mycket. Mudhoney är väl en overdrivepedal vilket förstärker upp signalen väldigt väldigt mycket, varav det räcker med en så låg brumsignal så du inte hör den utan Mudhoney i kedjan för att sen Mudhoney ska förstärka upp den in absurdum.

_________________
Johan Hansson


04 Apr 2015, 21:13
Profile

Joined: 10 Mar 2011, 14:55
Posts: 26
Location:
Post Re: Problem med pedalbrum
Granis67: Hej Tomas! Hur är läget? Vad händer nuförtiden?
Tack för infon! Kanske skulle satsa på en Junior då. Eller nåt annat som är bra med isolerade utgångar?

Tubis: Ja precis så har jag också tolkat det, som att det fortfarande är oklart var brummet kommer ifrån, men att det blir tydligast hos Mudhoneyn...


06 Apr 2015, 09:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med pedalbrum
Man kan ju ana att det är strömförsörjningen. Koppla allt med batteri och lyssna. Strömförsörjning producerar en sågtandssignal medan batteriet är helt spikrak. Sågtandssignalen försöker man jämna ut med kondensatorer. Ju mer ström du plockar ut ju mindre klarar dessa att jämna ut signalen. Är de då slitna kan de med en gång eller efter en stund när det blir varmt inte orka med utan du får mer "rippel". Brummet kan vara ohörbart i din audioutrustning så länge du inte förstärker upp väldigt mycket. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... le.svg.png

_________________
Johan Hansson


06 Apr 2015, 10:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.