View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 04:00



Reply to topic  [ 22 posts ] 
TC Electronic G-System funderingar 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post TC Electronic G-System funderingar
Jag går lite i tankarna på att ersätta mitt lilla pedalbord med en G-system. Tanken är att jag först och främst ska slippa footswitchen till förstärkaren samt kunna ha förprogramerade "patchar" på vardera kanal så jag behöver trampa så lite som möjligt. Detta är en ny värld för mig då jag alltid har kört rätt in i stärkaren eller med klassiska pedaler.

Just nu har jag på följande,

Clean - Reverb/Chorus/Kompressor
Crunch - Reverb/Chorus
Lead - Delay/Chorus

Men jag måste stampa som en jävla idiot, först på footswitchen till stärkaren så det blir rätt kanal och sen på pedalerna som ska vara på och av. Med andra ord, det är flera tramp för mycket för att det ska vara hållbart. Lösningen är för mig(?) G-System som jag tycker verkar ha helt ok effekter sett till vad jag är intresserad utav och att man kan programera den ganska fritt efter sitt eget tycke och smak så att jag får mina ljud med minimalt antal knapptryckningar.

Grejen är att jag gillar förstärkarens grundljud så det är egentligen bara färgade ljud jag är ute efter.

Har en förstärkare med MIDI in, räcker det? Eller hur kopplar jag den för önskat ändamål enl. ovan?

Förstärkaren är en Marshall 6100 med MIDI in. Footswitch jacket är annorlunda sett till det traditionella, se bild nedan. Nr. 34(foot) och 35(midi-in).
https://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/marshall-6100-lm-30th-anniversary_2.jpg

Övriga åsikter om G-System tas gärna emot, för/nackdelar, erfaranheter med mera.

Tack på förhand!

_________________
Elsträng och Hammare


11 Mar 2015, 20:53
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2014, 09:17
Posts: 169
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Ja, de kommer funka med din Marshall 6100, Midi out från G-system till midi in på Marshall stärken.

Annars kan du ju skaffa en midi loop switcher. där du kan koppla in dina pedaler i varsin loop, och sedan midi till toppen.

Tror iof G-system har loop där du kan styra pedaler av och på också, ifall du vill behålla pedalerna. =)


11 Mar 2015, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Jodå, G-system gör allt det där, inga problem. Den har midi också, så det funkar.
Bra effekter också, känner inte att något känns fattigt eller så.
Det enda kruxet kan vara att få till nivåerna (input/loop/output). Man vill ju ha så lite brus som möjligt, men samtidigt inte tappa nivå, eller överstyra nivån så att säga. Det tar kanske en halvtimme att prova sig fram till, men sen funkar den fint!

Har en själv som jag är osäker på om jag ska ha kvar pga att jag inte spelar i något band längre. Första versionen.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


11 Mar 2015, 21:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Tackar för bra svar, får dra ner på byn och köra igenom den så gott det går. Hur gör man enklast när man vill lägga till patchar osv? Är det USB och dator som gäller då? I sådana fall tappar man ju lite av flexibiliteten live till exempel om man skulle få för sig att vilja ha en phase på kompljudet.

Ja jag såg att den hade 4 9v uttag och lika många send/return för externa kablar. Perfekt för mig som vill ha extern wah-wah.

_________________
Elsträng och Hammare


12 Mar 2015, 08:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Hasse-Angerfist wrote:
Perfekt för mig som vill ha extern wah-wah.

G-system har ett par olika wah-wah som låter kanon. Bara att koppla en expressionpedal till G-system.

Har själv plockat väck själva "hjärnan" från golvpedalen och satt i ett rack - där jag även har fyra stycken stompboxar kopplade till de fyra looparna som finns i G-system. Med golvpedalen kan man slå på/av effekterna i racket.
Kör enligt 4-cable method vilket innebär:
Gitarr → G-system input. (De 4 effektlooparna kommer här, t.ex. OD/dist/boost) G-system send→ Amp input → Amp loop send → G-system return → G-system output → amp loop return.

Låter krångligare än vad det är, men på det här sättet så kan man köra OD och andra vanliga effekter före förstärkaren och delay, reverb etc. i förstärkarens loop.

En lång nätverkskabel till golvpedalen är allt jag har vid fötterna, resten är vid förstärkaren.

Det går att ändra nästan alla pedalbordets knappars funktioner, flytta runt lite som man vill.
T.ex. så har man som standard av/på-knappar för tre av de fyra looparna, men jag har tagit bort compressor-knappen och gjort om den till att slå av/på den fjärde loopen i stället. Det är bara fantasin som sätter begränsningarna.

Det enda som jag hade velat ha är att man skulle kunna programmera om looparna så att de hamnar i förstärkarens loop i stället för innan förstärkaren, för om du vill använda en egen delaypedal t.ex. så kommer den att hamna före förstärkaren och det låter inte alltid så snyggt, speciellt inte om man använder förstärkardisten. Å andra sidan så bjuder tc på grymt bra delayer, så det är inget jag har saknat egentligen.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


12 Mar 2015, 14:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Jo, angående programmering... det går att ansluta till datorn, men det är busenkelt att ändra effekter.
Man trycker på edit-knappen, sedan väljer man den effektgrupp man vill ändra på, i detta fall modulation, sedan väljer man någon av de phasers som finns och rattar in så som man vill ha det.

Om man har en patch med effekter som man brukar använda så går det att med enbart foten slå av på effekter och spara detta.

Om du t.ex. har ett helt torrt distljud så kan du slå på t.ex. loop1 där du har en OD-pedal, sedan kanske du vill ha delayet igång och volymboost, så då trampar du på de två knapparna också. Sedan trycker man på edit och håller sedan in knappen för den programplats du vill spara patchen på, väntar på blink och trycker sedan på Enter. Vips så har man gjort en patch med foten.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


12 Mar 2015, 14:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Tackar och bugar Forsman. Körde du kanalstyrning på förstärkaren också med 4CM? Eller det kanske är där Midi kommer in i bilden i mitt fall? Ni får ursäkta men jag är helt grön när det kommer till rack och midi. Jag låter säkert som om en 12 åring som frågar ifall en Rusta gitarr låter bra. :lol:

Pillade lite på en idag och blev inte jätteklok av den precis men svårt att dömma efter 30 min. Känns som om man skulle behöva ett antal timmar hemma med TCn. När man väl fått dit patchar som man själv trivs med så känns det som om man aldrig kommer vilja ersätta den med något. Hade allt jag var ute efter plus en hel drös med annat som kan va kul att leka med.

Enda som svider lite är priset, den är ruggigt dyr men samtidigt lär den vara en fröjd att giga med. Kan inte någon övertyga mig om at den är värd att köpa :D

_________________
Elsträng och Hammare


12 Mar 2015, 21:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Vad kostade den i butik då?

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


13 Mar 2015, 01:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Hasse-Angerfist wrote:
Tackar och bugar Forsman. Körde du kanalstyrning på förstärkaren också med 4CM?

Just det...
Jag har kört kanalstyrning både via midi och G-systems reläer. Funkar klockrent.
Nu har jag bara programmerat patchar med förstärkarnas olika kanaler, men jag är övertygad om att man kan göra om ett par knappar på pedalbordet till att byta till olika kanaler på förstärkaren.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


13 Mar 2015, 02:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Forsman wrote:
Vad kostade den i butik då?


Ja var typ strax under nio loppor i butik men tänkte byta in lite pedaler som blir överflödiga. Så det lär bli mindre än så. Eller ville du sälja din?

Kan tillägga att det var den första generationen jag har varit och kikat på, den silvriga.

Hur funkar reläer? :oops:

_________________
Elsträng och Hammare


13 Mar 2015, 10:19
Profile WWW

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Hej
Jag hade ett och sålde det till slut, det har styrkor och svagheter tycker jag.
Här finns en bra guide om g-systemet.
http://www.guitaraffair.com/pdfs/g-syst ... -guide.pdf


14 Mar 2015, 09:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Kan rekommendera en Boss gt-100 om du vill komma undan lite billigare. Gör precis det du vill och effekterna låter alldeles utmärkt.
Image


14 Mar 2015, 09:53
Profile

Joined: 29 Sep 2014, 09:17
Posts: 169
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Jag har sett en ute beggad för 5k.


15 Mar 2015, 03:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
southbeck wrote:
Kan rekommendera en Boss gt-100 om du vill komma undan lite billigare. Gör precis det du vill och effekterna låter alldeles utmärkt.
Image


Testade GT-10an och var tyckte den lät sådär, 100 låter säkert bättre men har fått för mig att det är G-System jag är ute efter. Tack ändå för tipset!

es-347 wrote:
Hej
Jag hade ett och sålde det till slut, det har styrkor och svagheter tycker jag.
Här finns en bra guide om g-systemet.
http://www.guitaraffair.com/pdfs/g-syst ... -guide.pdf


Tack för en bra Faq. Uppskattas!

_________________
Elsträng och Hammare


16 Mar 2015, 08:32
Profile WWW

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Kan också bara inflika att jag är jätteglad över att jag skaffade ett G-system, även om det var dyrt...

Det är så sjukt smidigt att ha presets som kan switcha fler pedaler och effekter samtidigt!

Jag har den första versionen men har satt en buffer framför och ärligt talat hör jag inte någon tonförlust. Ifall du köper en ny så är det antagligen den uppdaterade versionen trots att den är silvrig, tc uppdaterade dessa efter de limiterade utgåvorna.

Ett relä skickar en signal via en mono-eller stereokabel som kopplas in i din förstärkare och som då kan byta mellan olika funktioner i förstärkaren, exempelvis kanal, reverb eller boost. Detta funkar kanon med g-systemet! :)

Jag har haft många funderingar på att byta mot något annat men det finns tusan inget som känns lika allround som g-systemet! Att köpa en loopswitcher som är okey och har midi kostar ju en hel del de också :)


18 Mar 2015, 22:00
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Kolla in zoom g3 eller g5. Har många stärk och effektemuleringar och man "bygger" varje signalkedja helt som man vill ha den. Du kan lägga 6 st(g3) eller 9st(g5) tubescreamers efter varandra om du så vill. Låter bra, behagligt pris och är stadiga byggen. Funkar både i hörlurar, lajnat, i stärkarfront eller loop. Snackar med dator via usb för editering, bibliotekshantering och inspelning. Är ett usb-ljudkort. Har looper och trumkomp om man vill.
Har läst vana och kräsna användares kommentarer där de lovordar dessa. Alltså folk som har spelat på det mesta och är förvånade över att de får så mycket möjligheter och ljudkvalitet för förhållandevis små pengar.
Har själv bägge och kommer inte att byta. Snarare sälja av annat som numera är överflödigt.


19 Mar 2015, 11:41
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
jasså wrote:
Kolla in zoom g3 eller g5. Har många stärk och effektemuleringar och man "bygger" varje signalkedja helt som man vill ha den. Du kan lägga 6 st(g3) eller 9st(g5) tubescreamers efter varandra om du så vill. Låter bra, behagligt pris och är stadiga byggen. Funkar både i hörlurar, lajnat, i stärkarfront eller loop. Snackar med dator via usb för editering, bibliotekshantering och inspelning. Är ett usb-ljudkort. Har looper och trumkomp om man vill.
Har läst vana och kräsna användares kommentarer där de lovordar dessa. Alltså folk som har spelat på det mesta och är förvånade över att de får så mycket möjligheter och ljudkvalitet för förhållandevis små pengar.
Har själv bägge och kommer inte att byta. Snarare sälja av annat som numera är överflödigt.


Har sett du att rekommenderar dom där zoom till nästan allt. Och dom är säkert bra. Men den gör ju inget av det trådskaparen är ute efter. Som att byta kanal på förstärkaren t ex.


19 Mar 2015, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
stratomaster wrote:
Kan också bara inflika att jag är jätteglad över att jag skaffade ett G-system, även om det var dyrt...

Det är så sjukt smidigt att ha presets som kan switcha fler pedaler och effekter samtidigt!

Jag har den första versionen men har satt en buffer framför och ärligt talat hör jag inte någon tonförlust. Ifall du köper en ny så är det antagligen den uppdaterade versionen trots att den är silvrig, tc uppdaterade dessa efter de limiterade utgåvorna.

Ett relä skickar en signal via en mono-eller stereokabel som kopplas in i din förstärkare och som då kan byta mellan olika funktioner i förstärkaren, exempelvis kanal, reverb eller boost. Detta funkar kanon med g-systemet! :)

Jag har haft många funderingar på att byta mot något annat men det finns tusan inget som känns lika allround som g-systemet! Att köpa en loopswitcher som är okey och har midi kostar ju en hel del de också :)


Grymt! Hur skiljer sig den uppdaterade vs. den gamla? Är det typ processor kraft som skiljer eller till och med att man märker fördröjning vid tryck?

Ja, loopswitch kostar ju en hel del om man vill ha alla grejerna, sen blir man ju ändå fast vid alla pedaler samt att jag måste köpa ett nytt pedalbord = dyrt bara där samt bra kablar mellan pedalerna samt en typ Voodolab strömtjosan, så ptja. G-System känns roligt, många verkar köra hjärnan i rack, kanske blir en sån lösning framöver, min vision är att ha så lite som möjligt vid fötterna men med mycket valmöjligheter så som, chorus, reverb, phase, delay, boost, kanalbyte samt compressor typ.

_________________
Elsträng och Hammare


19 Mar 2015, 16:50
Profile WWW

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Hasse-Angerfist wrote:
stratomaster wrote:
Kan också bara inflika att jag är jätteglad över att jag skaffade ett G-system, även om det var dyrt...

Det är så sjukt smidigt att ha presets som kan switcha fler pedaler och effekter samtidigt!

Jag har den första versionen men har satt en buffer framför och ärligt talat hör jag inte någon tonförlust. Ifall du köper en ny så är det antagligen den uppdaterade versionen trots att den är silvrig, tc uppdaterade dessa efter de limiterade utgåvorna.

Ett relä skickar en signal via en mono-eller stereokabel som kopplas in i din förstärkare och som då kan byta mellan olika funktioner i förstärkaren, exempelvis kanal, reverb eller boost. Detta funkar kanon med g-systemet! :)

Jag har haft många funderingar på att byta mot något annat men det finns tusan inget som känns lika allround som g-systemet! Att köpa en loopswitcher som är okey och har midi kostar ju en hel del de också :)


Grymt! Hur skiljer sig den uppdaterade vs. den gamla? Är det typ processor kraft som skiljer eller till och med att man märker fördröjning vid tryck?

Ja, loopswitch kostar ju en hel del om man vill ha alla grejerna, sen blir man ju ändå fast vid alla pedaler samt att jag måste köpa ett nytt pedalbord = dyrt bara där samt bra kablar mellan pedalerna samt en typ Voodolab strömtjosan, så ptja. G-System känns roligt, många verkar köra hjärnan i rack, kanske blir en sån lösning framöver, min vision är att ha så lite som möjligt vid fötterna men med mycket valmöjligheter så som, chorus, reverb, phase, delay, boost, kanalbyte samt compressor typ.



Vad jag har förstått så är den enda skillnaden mellan den gamla och den nya modellen att den nya modellen har en bättre buffer. Och det kan man ju råda bot på genom att skaffa en egen buffer och köra innan. Har en polare som har den uppdaterade modellen och ärligt talat hör jag ingen skillnad, men jag kanske är lite partisk i fråga också ;)

Men du har ju redan provat en, och gillar du den så borde ju inte bufferproblemet vara någon fara oavsett om det är gamla eller nya modellen :)

Jag körde den också i rack först men blev trött på att släpa på två väskor, och då är det sjukt smidigt att kunna göra om den till floormodell!


20 Mar 2015, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
stratomaster wrote:
Vad jag har förstått så är den enda skillnaden mellan den gamla och den nya modellen att den nya modellen har en bättre buffer. Och det kan man ju råda bot på genom att skaffa en egen buffer och köra innan. Har en polare som har den uppdaterade modellen och ärligt talat hör jag ingen skillnad, men jag kanske är lite partisk i fråga också ;)

Men du har ju redan provat en, och gillar du den så borde ju inte bufferproblemet vara någon fara oavsett om det är gamla eller nya modellen :)

Jag körde den också i rack först men blev trött på att släpa på två väskor, och då är det sjukt smidigt att kunna göra om den till floormodell!


Blev med G-System igår och efter några timmars lirande och tweakande kan jag inte annat än undra hur jag har kunnat lira utan en sån, så oerhört smidig grej med banker och alla effekter på/av i ett tryck, ångrar mig inte en sekund. Riktigt possetivt överraskad!

Får leka med den hemma ett tag så får den åka med ut live framöver.

_________________
Elsträng och Hammare


22 Mar 2015, 15:38
Profile WWW

Joined: 02 Jul 2013, 06:07
Posts: 19
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
...och vi får väl se hur länge jag klarar mig utan en:) Ha kul nu! Tack för trevlig affär. Vi hörs!


22 Mar 2015, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic G-System funderingar
Edmund wrote:
...och vi får väl se hur länge jag klarar mig utan en:) Ha kul nu! Tack för trevlig affär. Vi hörs!


Tack själv! Ha det så gott så länge!

_________________
Elsträng och Hammare


23 Mar 2015, 10:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.