View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 13:27



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Kan en pedal ta skada av AC/AC ström? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
Sålde en pedal till en kompis och hans bandkompis använder den till och från i repan. Den var sönder för en tid sen och jag tog hem den och bytte ic och sen funkade den. Jag misstänkte att han använt fel adapter. Nu slutade den funka igen och denna gång var jag på plats och då såg jag att han använde en AC/AC-adapter i stället och att dioden lös väldigt dimmigt. Sen slutade den fungera.

Kan det vara så att det är adaptern som pajjar pedalen? Den var 9 volt och jag hann inte kolla polariteten då det hände precis när de skulle gå på scen och efter giget så glömde jag kolla.


02 Mar 2015, 16:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
Är pedalen byggd för DC ström så är det stor sannolikhet att det är AC/AC adapter som pajjar pedalen. En AC/DC adapter med fel polaritet kan också förstöra pedalen. Så svar ja.

Vissa pedaler har en diod som polaritetsskydd men denna dioden kan överhettas och bli kaputt om man matar på fel polaritet för länge med en adapter med tillräcklig ström kapacitet.

_________________
/Nicklas


02 Mar 2015, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
Ja, den är byggd för DC så då är det adaptern som är boven. Jag kan laga den lätt, men det är andra gången nu så jag måste övertyga om att han ska köpa en som är rätt och ge fan i använda den han envisas med att använda.

Tack!


02 Mar 2015, 17:50
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
Menar du att pedalen överhuvudtaget fungerade med AC/AC?


11 Mar 2015, 23:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
awe wrote:
Menar du att pedalen överhuvudtaget fungerade med AC/AC?


Den lös upp men lät inte (tror jag), dioden var lite dimmig. Jag har sålt den till en polare och gitarristen i hans band använde den. Den har pajjat en gång tidigare och jag misstänkte fel adapter, denna gång var jag på plats som ljudtekniker på ett gig när det hände och kunde konstatera att det inte är pedalen i sig som går sönder utan att det är yttre påverkan av fel adapter. Förmodligen chipet även denna gång och det är lätt att byta iom att det sitter i sockel och det kostar inte många kronor, men snart får man börja ta betalt för sånt här. :)


12 Mar 2015, 10:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Kan en pedal ta skada av AC/AC ström?
Varför ska du laga den gratis när han så urbota korkat pajar den gång på gång? Ta betalt för fan.

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2015, 21:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.