View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 18:50



Reply to topic  [ 1 post ] 
Pedaler och inställningar som låter VOX AC30! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Pedaler och inställningar som låter VOX AC30!
Tänkte dela med mig lite av vad jag kommit fram till efter mycket pill, rattande, köp/sälj och allmänt sömnlösa nätter. En helt vanlig tillvaro för oss gitarrister med andra ord.

Jag spelar i huvudsak på Vox AC30, en gammal treablemodell från 65 som är i princip original och en Brian May som är moddad och fixad av Amp Healer till att vara som "den gamle". På BM så finns inte tremolo så jag använder alltid pedal till detta och ibland när man gigar så blir det ju lånestärk. Sällan blir det på full volym där det blir skön dist och häng pga volymskäl, så jag har letat efter pedaler som kan låta som mina Voxar fast på lägre volym och även en tremolo-pedal som kan funka och låta som det inbyggda.

Nu är jag klar och det krävdes bara två pedaler egentligen. För att hitta rätt distljud så har jag jämfört på full volym, dragit ned den och slagit på pedalen, rattat för att komma närmre, slagit av den och dragit på fullt igen osv osv. Tremolot växlade jag mellan det inbyggda och pedalen och rattade tills det blev rätt, och det blev även det slående likt.

Distortion = full volym på stärken utan pedaler:

Med en Fulltone OCD V.4 - absolut senaste versionen utan diod i D2 så blir det perfekt. Det går aldrig att få 100%, men det känns som 99% vilket är fullgott. Jag blev förvånad över hur mycket drive jag blev tvungen att dra på för att nå till samma mängd överstyrning och häng och samtidigt hur mycket diskant jag behövde dämpa.

Inställningarna
Drive: Klockan 3
Tone: Klockan 10
Volume: Klockan 10 (line-level i min rig)
Swtich: LP

Tremolo = inbyggda i 65 års AC30T inställd på Tremolo och med Speed i mittenläget

Med en Mad Professor Mellow Yellow Tremolo så lät det även här i princip helt identiskt. Jag hade aldrig klarat av ett blindtest.

Inställningarna
Speed: Klockan 3
Depth: Klockan 3
Level: Klockan 5 (max - försvinner inte i mixen i bandsituation)


Sen har jag ju lite andra pedaler för att färga ljudet och tillföra nyanser. Även lägre gain för lätt overdrive och lite mer häng osv. Men detta ger mig möjligheten att simulera lite grundljud på lägre nivå. Helnöjd! Nu är ju detta hur det låter i min rigg och med mina prylar. Jag utgår alltid från min huvudgitarr - Rickenbacker 340. Kanske kan hjälpa någon på traven i sökandet efter specifika ljud.


20 Feb 2015, 19:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.