View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:39



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Volymboost i Arion Chorus 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Sep 2009, 15:58
Posts: 392
Post Volymboost i Arion Chorus
Blev sugen på att köra lite stereochorus så jag köpte hem ett Arion Sch-zd. Och det låter bra, minst lika bra som de grå och svarta Sch-1 som jag har haft genom åren. Har även avverkat det mer sällsynta Scf-1 tidigare så jag blev angenämt överraskad att det låter så bra.
Men det finns ett stort aber, den boostar volymen till den grad att det är omöjligt att använda, såvida man inte har det på hela tiden, och det var ju inte tanken. Det är extra märkligt eftersom Arion hävdar att det fina med Sch-zd är att de har fixat problemet med volymboost som de vanliga Sch-z tydligen har.
Nån som känner igen sig? Har jag fått ett måndagsex? Finns det nån bot, nån mod, nåt hopp?

Eller ska jag ställa den på utställningshyllan och snegla på ett Corona kanske...

_________________
Man behöver aldrig va lugn


13 Feb 2015, 12:43
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Volymboost i Arion Chorus
Jag vet inte med SCH-ZD men jag har en SCH-Z som jag moddat för att få bort volymboosten. Modden var enkel, man ersatte en resistor med en trimpot. Info om vilken resistor som skulle bytas och vilket värde trimpoten skulle ha hittade jag på nätet.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


14 Feb 2015, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Volymboost i Arion Chorus
Brian Wampler gjorde moddar på Sch-z förr, verkar dock ha lagt ner sånt numera. I alla fall så hittade jag denna info från nätet:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... ic=48435.0

Om man byter R30 mot en vridpot på 50k så kan du justera ner utvolymen till lagom nivå.

Jag älskar Arion Sch-z , volymboosten hörs bara när man spelar själv. I band är det bara en fördel med det lilla extra då chorus och andra modulationseffekter annars gör att man tar ett steg bakåt i en mix. Jag har en lågt ställd kompressor efter mitt chorus, hjälper också att dämpa boosten något.

Har ägt sch-1:or i massor, säkert tio st både gråa och svarta, MIJ och Sri Lanka. De gamla får problem med potarna, rätt usel kvalitet och plastigt så det förslår. Snor en del ton i bypass också. Nä, Sch-z är nog fasen bättre på allt tom buffern är helt ok. Kostar ju nada i jämförelse också...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


15 Feb 2015, 08:01
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2009, 15:58
Posts: 392
Post Re: Volymboost i Arion Chorus
Tack för tips, ska kolla närmare på modden. Har inte kört den med bandet än, det kanske är som du säger att boosten inte är nån nackdel då. Jag blev bara helt överväldigad när jag testade hemma, i stereo. Men visst låter den bra.
Modden verkar ju enkel men jag får nog låta nån annan göra den. R30 hittar jag på schemat, men knappast i pedalen. Därtill är mina kunskaper för begränsade
:oops:

_________________
Man behöver aldrig va lugn


15 Feb 2015, 08:25
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Volymboost i Arion Chorus
Den ser rätt jyttrig ut på kretskortet, håller med. Ska se om jag kan lokalisera den på min Sch-z.

Ang volymboosten så gäller det att ha helt rent grundljud. Med lite gain så börjar man tassa på det förbjudna ljudet! Alla vet väl att kombinationen chorus/dist förbjöds 1989!

Hur som, älskar lesliefusksoundet från denna pedal. Med rate på kl 15, depth kl 11 och tone kl 13 så är det så bra det kan bli IMO.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


15 Feb 2015, 10:10
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2009, 15:58
Posts: 392
Post Re: Volymboost i Arion Chorus
Funkar hur bra som helst med bandet. Upplever ingen volymboost alls faktiskt! Och lesliefejken låter grymt i stereo Jag är nöjd 8)

_________________
Man behöver aldrig va lugn


19 Feb 2015, 18:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.