View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:19



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Overdrive tips? 
Author Message

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Overdrive tips?
Tips på ”tvåkanaliga” boxar, antingen med dubbla od eller od och boost? Har sedan säkert 10 år tillbaka en OCD som mitt förstaalternativ för od/distljud så vill ha nåt som funkar bra att stacka den med när man vill ha det ännu lite skitigare eller bara volymboost? Aldrig ägt en Fulldrive 2 men den känns som ett bra alternativ, hade dock varit trevligt med fler tips! Spelar på LP genom Deluxe Reverb.


09 Oct 2018, 21:15
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Overdrive tips?
Tvåkanalig: BB Preamp + från xotic, Wamplers Pinnacle Deluxe, JAM TD+
OD+Boost: Bogner LA Grange, Amp11 från Love Pedals

Det finns så många...

_________________
Image


10 Oct 2018, 14:45
Profile WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Overdrive tips?
Gillar du OCDn så köp en till och stacka!
Har själv kört 2 OCD, en som grundljud, på med den andra för "mer". Funkar utmärkt
Har också stackat Fulldrive 2 och OCD. Funkar också utmärkt. En smaksak
Allt in i en Deluxe Reverb

Men som sagt, många alternativ blir det


10 Oct 2018, 16:21
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
kjelle wrote:
Tvåkanalig: BB Preamp + från xotic, Wamplers Pinnacle Deluxe, JAM TD+
OD+Boost: Bogner LA Grange, Amp11 från Love Pedals

Det finns så många...


Tack för förslagen! Inte koll någon av dessa så det blir kul att kolla upp.


10 Oct 2018, 17:56
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
Beror på!

ÄR den helt ren kan 2 overdrives med boost +11dB va kalas! (använder själv)

Är du ägare av ett high-gain monster kan en overdrive
tighta till mellanregistret och göra det lättare att spela legato mera flytande.

Många ord summan av kardemumman är.

Kör en pedal du gillar, köp den igen!
Sätt en boost framför, klart!....

Variera sedan med mängden gain du vill åt.

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Oct 2018, 18:12
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
steffsson wrote:
Gillar du OCDn så köp en till och stacka!
Har själv kört 2 OCD, en som grundljud, på med den andra för "mer". Funkar utmärkt
Har också stackat Fulldrive 2 och OCD. Funkar också utmärkt. En smaksak
Allt in i en Deluxe Reverb

Men som sagt, många alternativ blir det


Var lite inne på det först men jag har landat i att jag vill ha två kanaler och lite mer flexibilitet än vad en OCD till skulle ge mig.


10 Oct 2018, 18:12
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
Vino Tinto wrote:
steffsson wrote:
Gillar du OCDn så köp en till och stacka!
Har själv kört 2 OCD, en som grundljud, på med den andra för "mer". Funkar utmärkt
Har också stackat Fulldrive 2 och OCD. Funkar också utmärkt. En smaksak
Allt in i en Deluxe Reverb

Men som sagt, många alternativ blir det


Var lite inne på det först men jag har landat i att jag vill ha två kanaler och lite mer flexibilitet än vad en OCD till skulle ge mig.

Det varierar du med preboosten förstås!
Spelar ingen roll, så länge du har med en buffer först i kedjan också!

Alternativet är BB-Preamp före en OCD så blir det en slags "fattigmaskin"
Dock klarar den inte TRUE METAL på en helt ren förstärkare.

Där kommer du behöver 2 overdrives med boost framför.
Spelar du slafs rock and roll and Creedence , well no need to worry,skip the boost then.
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Oct 2018, 18:20
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Overdrive tips?
Jag har ett par pedaler med två footswitchar, både köpta och egenbyggda (tvåkanaliga distar och delay med tap tempo). Jag tycker dock att det blir struligt på live eller rep. Antingen trampar jag på båda switcharna av misstag eller så tar jag fel. Säkert jag som är klumpig och det går nog att lära sig, men jag tycker det är betydligt enklare att ha två separata pedaler.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


10 Oct 2018, 19:17
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
d95err wrote:
Jag har ett par pedaler med två footswitchar, både köpta och egenbyggda (tvåkanaliga distar och delay med tap tempo). Jag tycker dock att det blir struligt på live eller rep. Antingen trampar jag på båda switcharna av misstag eller så tar jag fel. Säkert jag som är klumpig och det går nog att lära sig, men jag tycker det är betydligt enklare att ha två separata pedaler.

För att citera Dimebag Darell, -Man vill ju inte se ut som en balettdansös på scenen!

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Oct 2018, 19:19
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
Mad Professor Twimble känns som ett spännande alternativ. Nån med erfarenhet av den?


11 Oct 2018, 21:04
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
Vino Tinto wrote:
Mad Professor Twimble känns som ett spännande alternativ. Nån med erfarenhet av den?

Hur menar du nu?

Som ett låg-gain alternativ?

Tanken med en boost före är ju ett ljusårs bättre alternativ (förutsatt att du gillar pedalen).
En Twimble är ju en låggainare uppbyggd som (för att låta som en handbyggd Dumble).

Skulle rekommendera en tur till TGT11 och sätta ett par boostar för din OCD.

A little LTC...

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Oct 2018, 14:49
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Overdrive tips?
FuriousFingers wrote:
Vino Tinto wrote:
Mad Professor Twimble känns som ett spännande alternativ. Nån med erfarenhet av den?

Hur menar du nu?

Som ett låg-gain alternativ?

Tanken med en boost före är ju ett ljusårs bättre alternativ (förutsatt att du gillar pedalen).
En Twimble är ju en låggainare uppbyggd som (för att låta som en handbyggd Dumble).

Skulle rekommendera en tur till TGT11 och sätta ett par boostar för din OCD.

A little LTC...

Vad är det för fel med low gain? Alla gillar inte laserdist.

_________________
Image


12 Oct 2018, 15:01
Profile WWW

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
Får väl utveckla då. Jag har kört OCD i över 10 år (tror det är version 1 eller 1.2). Först hade jag den som distpedal med en TS9 stackad när jag ville boosta den eller för sig själv när jag bara ville ha lite sparkle. Sen skaffade jag en Crunchbox och då vände jag lite på det och hade CBn när jag ville ha mer dist och OCDn som stackad boost eller low gain för sig själv. Sen la vi ner ett av banden och crunchboxen användes knappt längre då jag inte behövde den mängden Marshallfläsk.

Bytte till mig en route 66 som inte blev långvarig som komplement till OCDn, dels för att den var så otymplig men tycker inte den talade till mig ljudmässigt heller. Gillade dock tanken på att ha två kanaler till men hellre boost eller extra od-kanal än komp som var fallet i route 66. Så nu vill jag alltså återgå till att ha OCDn för något mer distade ljud och en tvåkanalig od som komplement för low gain och boost, som ska låta bra både för sig själv och stackad med OCD.

Spelar i ett indiepopband och några gång om året spelar jag också lite stoner/70 talshårdrock mer på skoj. I det projektet använder jag en Fulltone 70 tillsammans med OCDn vilket låter grymt bra även i relativt ren stärk. Och i deluxe reverben sitter ett WG G12C element vilket gör att den klarar den sortens grejer extremt mycket bättre än med Jensen som sitter i original. Är extremt nöjd med min rigg överlag nu men som sagt, skulle vilja lägga till en pedal till för mer flexibilitet. Har noll erfarenhet av Dumblepedaler men jag tyckte Twimble verkade vara ett kul och lite annorlunda alternativ till Full-driven. Tyvärr är det lite långt till TGT11 från Skåne annars hade jag såklart testat där. Fler frågor?

Om det finns ett pris (eller straff) för årets längsta inlägg ligger jag nog bra till nu...


FuriousFingers wrote:
Vino Tinto wrote:
Mad Professor Twimble känns som ett spännande alternativ. Nån med erfarenhet av den?

Hur menar du nu?

Som ett låg-gain alternativ?

Tanken med en boost före är ju ett ljusårs bättre alternativ (förutsatt att du gillar pedalen).
En Twimble är ju en låggainare uppbyggd som (för att låta som en handbyggd Dumble).

Skulle rekommendera en tur till TGT11 och sätta ett par boostar för din OCD.

A little LTC...


12 Oct 2018, 19:34
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
Förutom det som är sagt skulle jag läsa den här tråden en gång på nytt.

Har du en overdrive/dist som passar ihop med din förstärrkare
skulle jag råda dig att köpa en likadan.

Att köpa en annorlunda pedal KAN och ger ofta annorlunda:
1.Impedans
2.Frekvensintervall

Såna saker kan ställa till det rejält, visst det kan fungera
men oftast har jag fått bättre effekt av att ha en boost
på +11dB framför overdrive/dist.
En helt ren förstärkare, och jag vill bara förtydliga
att det inte bara handlar om laserdist (Aka Symphony X, Pantera etc)
utan även stonerrock, sludge, skate och liknande episk arena-rock.
Annars kan du ta och skicka ett mejl till nilo här på forumet.
Han kan lätt bygga ett ordentligt bygge med
rätt mellanregister och preferenser som DU vill ha.
Typ Tipton,Ford,Malsteen, whatever you name it...

Mera längre trådar!... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Oct 2018, 22:00
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
Furiosos Fingers >> Förstår din poäng och det är nog möjligt att en likadan OCD till (om jag nu lyckas hitta en gammal för den nya v 2 ska vara rätt annorlunda) plus en bra transparent boost hade varit perfekta alternativet för mig men det lockar att ha ett komplement med lite annorlunda karaktär, och t.ex Full-Drive har jag hört flera som tycker den funkar bra att stacka med OCD. Twimble är kanske mer osäkert men såg att de hade en beg på 4Sound till ok pris och den lät trevligt på yt-klipp så därför jag frågade. Tack för ditt engagemang i alla fall, kul att läsa! :D


12 Oct 2018, 22:52
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Overdrive tips?
Vino Tinto wrote:
Furiosos Fingers >> Förstår din poäng och det är nog möjligt att en likadan OCD till (om jag nu lyckas hitta en gammal för den nya v 2 ska vara rätt annorlunda) plus en bra transparent boost hade varit perfekta alternativet för mig men det lockar att ha ett komplement med lite annorlunda karaktär, och t.ex Full-Drive har jag hört flera som tycker den funkar bra att stacka med OCD. Twimble är kanske mer osäkert men såg att de hade en beg på 4Sound till ok pris och den lät trevligt på yt-klipp så därför jag frågade. Tack för ditt engagemang i alla fall, kul att läsa! :D

Youre welcome!

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Oct 2018, 14:41
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Overdrive tips?
Med tanke på din förtydling skulle jag helt klart rekommendera Bogner La Grange, klart bäst Marshall-ljudande pedal, med tre gainlägen och bra med möjligheter att anpassa till din rigg. Hellre än OCD skulle jag ta Friedman Dirty Shirley, tycker att OCD är lite för basig. DS har en switch för basscut, om man vill. LG har bred gainpalette, och låter suveränt i low-mid gain området. Boosten är helt fristående, och ligger efter gainstegen.

_________________
Image


18 Oct 2018, 13:36
Profile WWW

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 147
Location:
Post Re: Overdrive tips?
Hittade en beg Full-drive 2 Mosfet i mint så jag slog till på den och har nu hunnit testa några dagar. Känns som en keeper. Riktigt mångsidig OD måste man säga, imponerad av hur bra comp-cut läget funkar som clean boost. Funkar fint att stacka med OCD i alla lägen. Och otippat rolig, som värsta distpedalen i mosfet-läget när man vrider upp boosten lite. Tack för alla tips!


21 Oct 2018, 14:45
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.