View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:50



Reply to topic  [ 4 posts ] 
BJF Fuzz 109, test av byggsats 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post BJF Fuzz 109, test av byggsats
Det var med viss spänning jag byggde Björn Juhls Fuzz 109, mannen är ju i det närmaste geniförklard i pedalvärlden, med all rätt.
Byggsatsen säljs av Moody Sounds:
https://moodysounds.com/produkt/fuzz-109/

Fuzz 109 är en förfinad, mycket förfinad, Kisel/Silicon Fuzz Face. I en vintage Fuzz Face ingår runt 10 elektroniska komponenter, om man inte räknar potar och jack, Björns tagning på konceptet innehåller det dubbla antalet komponenter.
”Kärnan” i Björns fuzz är två BC109C transistorer, de har aningen mer gain än BC108, vilken ju användes i många gamla Kisel Fuzz Face´ar. Det finns också en trimpot som styr spänningen som når första transistorn, men även påverkar den andra transistorn. Att ha en trimpot just där är mycket användbart, och jag anser att det är ett måste om man vill ha det ljud man är ute efter

Bygget i sig är ganska enkelt, manualen är som vanlig då det gäller Moody Sounds, föredömlig, inga som helst problem följa den under arbetets gång.
Kretskortet är m gediget, som alltid när det gäller Moodys byggsatser, nästan av militär kvalitetsgrad. Tål många bortttagningar av komponenter, om man vill modda den. Jag valde att i nuläget inte göra några moddar alls, det kan göras när man vant sig vid den och kanske vill styra ljudet mot önskat håll.

Färdiglödd och i låda var det tid att testa, och det första man bör göra är att få till den typ av fuzz-ljud man vill ha, m h a bias-trimmern. Här bör man ta sig tid och verkligen lyssna, fuzzen kan gå från taggig velcro-fuzz och oktavfuzz till ett ljud påminnande om en Germaniumfuzz.
När jag tyckte allt lät som jag ville kunde jag omedelbart konstatera att Fuzz 109 låter enastående bra, jag har byggt mängder av Kisel Fuzz Face och köpt många t ex Fulltone 70. Ingen har låtit så pass bra som denna.
Den ger ett ljud som både är ”sweet”, dynamiskt och rivigt, många Kisel Fuzz Face är rätt raspiga och ”omusikaliska” i sin karaktär, icke denna såvida man inte vill ha det ljudet och ställer bias-trimmern på ”lämpligt” sätt.
Utvolymen är kraftig, BC109C har avsevärt högre gain än t ex AC128 i en Germanium Fuzz Face.
Genom att vrida ner gitarrvolymen ett snäpp minskar basen i fuzzen markant, precis som det ska i en Fuzz Face, utan att utvolymen påverkas något speciellt. Strålande!
Det finns en ratt som kallas Saturation, den sitter precis innan gitarrsignalen når första kondensatorn. Denna ratt är mycket användbar, dels påverkar den på sitt sätt fuzzens karaktär, dels om man har den efter t ex en wah wah, och backar Saturation en aning, så får man inte det där otäcka diskantvrålet när man trampar in wah wah´n.
Får man in radiostationer, inte ovanligt i Fuzz Face eller andra fuzzar, försvinner de om man backar Saturation en aning.

Ska man skaffa sig en ypperlig Kisel Fuzz Face i boutique-klass, och tror sig klara av byggande, är detta en otroligt privärd produkt.

Valde bort att bygga in min fuzz i den bifogade lådan, hade en jag tyckte var fräckare.


25 May 2018, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: BJF Fuzz 109, test av byggsats
Cool låda, men väldigt o-fuzzig.

_________________
Mats


25 May 2018, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: BJF Fuzz 109, test av byggsats
Tack för en intressant recension!
Får nog skaffa mig en sån byggsats så man har nåt att göra på semestern.

_________________
http://www.pigsinspace.se


29 May 2018, 13:39
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: BJF Fuzz 109, test av byggsats
Lysande recension och jag tyckte lådan och motivet var jädrigt snyggt och puss rimmar ju på fuzz :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Aug 2018, 00:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.