View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:07



Reply to topic  [ 5 posts ] 
bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat
Hej, det här kanske blir lite långt men det får det bli isåfall. Vi (Emil, 21 och Kalle, 19) har påbörjat ett projekt och söker nu resten av bandet. Jag (Emil) står för gitarr, låtskrivande, diktatorskap och så vidare. Kalle står för Trummor, nya infallsvinklar och bra idéer när jag har slut på såna. Han har också stått för studioteknikergöra och lite gitarr/bas på inspelningar.

Jag skrev diktator ovan för att jag ser det här som lite utav mitt projekt, jag har hittills stått för allt låtmaterial. Jag är definitivt inte emot att andra kommer med idéer, riff eller hela låtar men ger mig själv vetorätt. För många kockar kan ju ibland ge en sämre soppa, som bekant. Tänkte bara säga det, eftersom det kanske kan vara en stor grej.

Vad influerar mig när jag skriver musiken då? Lite allt möjligt. Tanken är att projektet ska täcka det mesta som inspirerar mig inom musik men att ändå skapa en helhet, ett sammanhang. Det kommer mest röra sig inom rock eller vad man ska kalla det men kan ibland bli både mjukare och hårdare. Några direkta influenser är i alla fall:
The mars volta/At the drive-in, RX bandits, Boris, Muse, Rage against the machine, Tool/A perfect circle, Queens of the stone age, Truckfighters, Hella, The mercury program, Arctic monkeys, Rhcp/Ataxia/John frusciante och en massa annat…

Vad söker vi?

Sångare: Du kommer att axla mycket ansvar som sångare. Eftersom jag är dålig på att skriva både texter och sångmelodier kommer mycket av det förmodligen att ligga på dig. Du kommer även att vara mycket utav den definierande faktorn för bandets sound, såklart. Om det är många olika stilar och sound på låtarna behövs det en stark gemensam faktor (din röst) för att hålla ihop det hela, för att ha något som folk känner igen. Vilken sorts sångare söker vi då? Det får vara ganska öppet men mångsidighet är bra. Att kunna låta bra från viskningar till skrik, från att sjunga snabbt till långa utdragna toner, hög tonhöjd, låg tonhöjd och så vidare… Du ser din röst som ett instrument som du använder för att komma dit du ska och är inte rädd för att utnyttja den, som alla instrumentalister. Du får inte heller vara rädd för att vara en frontman.

En andra gitarrist: För det första behöver du såklart vara en musikalisk person med hyfsad koll på teorin och hyfsat gehör. Vi kräver inget underbarn men lite koll måste du ha. För det andra så krävs vissa sound. Dels ett singlecoil-halsmiks ljud med lite overdrive, tänk Tom Morello, till låtar i standard EBGDAE och drop D. Dels ett fuzzigt, stoneraktigt ljud i drop C då en del låtar spelas med det ljudet. Så småningom vill vi experimentera med lite doom/drone också så ännu lägre nerstämt och fuzzigt kommer det bli. Jag själv delar gärna med mig av leadspel, tycker det är kul att skifta lite mellan att spela rytm och lead, gör inget om du känner likadant.

Basist: Precis som alla andra behöver du vara en musikalisk person med lite koll på vad du gör. Och såklart kommer du också behöva kunna spela med olika ljud/stämningar. Vi har ett bas-solo i nån låt och jag skulle inte ha nåt emot att ha några fler så du får inte vara rädd för att ta ett solo och improvisera lite.

Praktiskt vore förstås om man kunde hitta en Sångare som också kan spela bas eller gitarr.

Vi har för tillfället tre låtar uppe på soundcloud. Dom är såklart utan sång just nu men med plats för det. Vi har mest spelat in för att få en idé om hur låtarna ”ser ut” och därför har vi inte spenderat för mycket tid med att få allting att låta perfekt. Det är dessutom helt omixat. Trummor är gjorda i fruityloops eftersom vi inte riktigt har nåt praktiskt sätt att spela in akustiska trummor på.
Så ta det för vad det är. Här är länken http://soundcloud.com/ixmack/sets/emi....

Fler låtar planeras att spelas in och jag har mer eller mindre färdigt material till säkert runt tre album i huvet.
Om detta låter intressant är du mer än välkommen att höra av dig till zzzpotatis@hotmail.com

Mvh Emil & Kalle


26 Nov 2011, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 12:36
Posts: 64
Post Re: bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat
Soundclod länken fungerar inte. Fixa! :D


28 Nov 2011, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat
http://soundcloud.com/ixmack/sets/emil- ... ugh-demos/

den borde funka.


29 Nov 2011, 22:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat
Det kunde vara bra för intresserade att veta om ni håller till i Kiruna eller Ystad eller så. :wink:


20 Dec 2011, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: bandmedlemmar sökes: rock/prog/psyk/stoner/annat
Lyssnade just på Sound cloudfilerna och det låter ju riktigt spännande och bra!


20 Dec 2011, 22:37
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.