View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:58



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Akustisk musik-mikrofon? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Akustisk musik-mikrofon?
Tjena!
Ska spela akustisk musik a´la Mellancamp, Springsteen, Dylan rakt in i P-A:t. På stativ, utan pedaler. Tar gärna emot råd om vilka mickar som funkar bra. Typ SM-58, eller annat intressant. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


21 Dec 2014, 14:10
Profile WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
Jam säljer en mick som heter
BMD 950 ll
Det är den bästa mick jag testat hittills för öppet akustiskt spel. Det är en dynamisk stormembranare med bred botten och mycket kropp i tonen.
En alternativ metod, vilken jag själv för tillfället använder, är:
HighZ dynamisk -nån form av eq - bra linebox - PA
Själv använder jag Lone Wolf HarpTone+ och ett reverb mellan micken och lineboxen.
Det ger bra kontroll över eq och volym.

_________________
Stefan


21 Dec 2014, 20:40
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
På stativ fungerar både SM58 & SM57 bra.
Det är viktigt att man inte använder samma mik som man sjunger i för sång kräver mer diskant än en munspelsmik, så dra ner lite på den vassaste diskanten bara.
Ska du hålla i miken så kan du, som stefan skriver, gå in på pedaler och HI-Z mik


22 Dec 2014, 21:26
Profile WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
Jag förstår hur du tänker att jag tänker, Arne. Att med denna metod köra handhållet med mixern inställd att fixa en sjysst cuppning.
Men så som jag sätter upp denna rigg är exakt lika som en stativmick rakt in i PA:t. På stativ en vanlig dynamisk ala 58 57 på eller vad som finns till hands ... men HighZ för att matcha pedalerna ... sedan fixar som sagt lineboxen en bra LowZ balanserad signal till mixern. På mixern är kanalen satt så het att det går att lira en bit ifrån micken så handeffekter maximeras.
Varför då detta? Är det inte bara att krångla till det med pedaler?
Jo, det är det. Det går precis lika bra utan. Men det jag vinner är att slippa springa till mixerbordet och ändra eftersom jag har kontroll över eq:n och volymen. Dessutom ger de pedaler jag använder tonen en rund varm kropp när det behövs, tex på vissa låtar eller om PA:t suger.

_________________
Stefan


23 Dec 2014, 00:08
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
Det ska bara vara en mick på stativ rakt in i mixerbordet. Så enkelt som möjligt. Det enda jag ska ha "extra" är en on/off-knapp som sitter på XLR-kabeln. SM-58 finns att låna så jag kan provlyssna/spela innan jag köper. SM-57 har lite för riktad upptagning för att passa i detta fall. Jag hade en tanke på om en Sennheiser 606 är riktad, men lite bredare än SM-57. Nån som provat?:)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


Last edited by Robert Blues Harp on 27 Dec 2014, 12:26, edited 1 time in total.



23 Dec 2014, 11:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
Apsvårt det där att micka på en Mick. SM58a för sång och gitarr rakt in i PAt har alltid låtit tunt och fånigt när det inte rundat. Bättre närmicka med en för sång och en annan för gitarr. Oavsett val måste man stå väldigt stilla för att nivåerna ska bli vettiga. Kanske bra sitta ner. Jag vet att dom spelade in på en Mick på 40-talet men det var stor membran historier som musikerna arrangerades omkring med militärisk disciplin. Dagens mickar är gjorda för närstrid och rocknroll och snabbt uppriggande till mixerbord. Lycka till!


24 Dec 2014, 00:39
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
pikehead wrote:
Apsvårt det där att micka på en Mick. SM58a för sång och gitarr rakt in i PAt har alltid låtit tunt och fånigt när det inte rundat. Bättre närmicka med en för sång och en annan för gitarr. Oavsett val måste man stå väldigt stilla för att nivåerna ska bli vettiga. Kanske bra sitta ner. Jag vet att dom spelade in på en Mick på 40-talet men det var stor membran historier som musikerna arrangerades omkring med militärisk disciplin. Dagens mickar är gjorda för närstrid och rocknroll och snabbt uppriggande till mixerbord. Lycka till!


Jag måste erkänna att jag inte förstår din förklaring. :oops: Det handlar bara om att spela munspel rakt in i mixerbordet. Gäller även Sennheiser 606.

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


27 Dec 2014, 12:25
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
Då är vi två som är tröga i bollen!?
Jag förstår det som pikehead menar ínspelning eller nåt,,, kanske? :shock: :?: :D

hur som helst..
Jag har storebrorsan till E-606, den som heter E-906 och den funkar kanon till att sjunga och spela i och svarar bra på Wahwah med händerna. Som alla moderna mikar så vill den dock att man spelar ganska nära.


28 Dec 2014, 02:53
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Akustisk musik-mikrofon?
arnenym wrote:
Då är vi två som är tröga i bollen!?
Jag förstår det som pikehead menar ínspelning eller nåt,,, kanske? :shock: :?: :D

hur som helst..
Jag har storebrorsan till E-606, den som heter E-906 och den funkar kanon till att sjunga och spela i och svarar bra på Wahwah med händerna. Som alla moderna mikar så vill den dock att man spelar ganska nära.


Tack för svaret. Då ska jag prova E-606 nästa gång vi ska köra nåt akustiskt. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


28 Dec 2014, 12:42
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.