View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:06



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Snyggt bakgrundsspår från Quist på YT -- dorisk moll 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Snyggt bakgrundsspår från Quist på YT -- dorisk moll
Dorisk moll vet alla att det är en tacksam position på munspel: "inga felaktiga toner".
Jag gör den inte rättvisa i det här spåret, det ska sägas omedelbart: totalt oinspirerat spel, på mitt 75-kronorsinstrument av märket Walter (urk, det enda som stämde någorlunda som fanns här hemma), men ni som är intresserade: kolla in QuistJam på Youtube. Mycket bättre än en hel del annat spöklikt som flyter omkring där ute.

Att spela in sig själv är rysligt nyttigt -- även om det ibland innebär att man bara vill lägga av ... -- och man får upp ögonen för sina tröttsamma manér. Det blir betydligt roligare om det är lite klass på kompet.

Jag håller på och meckar med "sound", det är därför det låter som det gör (flåsljud i munspelet bl a -- omöjliga att få bort när micken är så här "het") och det gör jag eftersom jag tycker det är trist att spela. Sånt händer då och då.

<iframe width="100%" height="450" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/175476927&amp;auto_play=false&amp;hide_related=false&amp;show_comments=true&amp;show_user=true&amp;show_reposts=false&amp;visual=true"></iframe>


05 Nov 2014, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Snyggt bakgrundsspår från Quist på YT -- dorisk moll
Nähä, vi provar så här då:

https://soundcloud.com/martin-oldsberg/d-dorian-mode


05 Nov 2014, 17:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: Snyggt bakgrundsspår från Quist på YT -- dorisk moll
Riktigt nice Martin!

Men visst är det allstså kromatiskt spel och med "Dorian" menar du "3e position" (för oss som bara spelar diatoniskt)??
Kan du utveckla det du säger om "inga felaktiga toner"?
Är det så att vissa positioner på kromatiska spelet är "lättare" att hantera för att det är "rakt på"?

Det är dags att ta steget känner jag :-)
Keep up the good work!


08 Nov 2014, 13:28
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Snyggt bakgrundsspår från Quist på YT -- dorisk moll
Nej det här är diatoniskt. (Mitt enda kromatiska munspel har rossliga ventiler och det har jag inte lyckats fixa ... Har inte rört det på tre år.)
Positionen bestämmer inte skalan/modaliteten, men man kan säga att tredje position lätt översätts till dorisk moll. Om vi håller oss till de vita tangenterna på pianot: D-E-F-G-A-H-C-D.
Det han vampar på här är Dm7/G7, alltså D-F-A-C, resp G-H-D-F.

Som du ser så är alla toner utom E representerade i de två ackorden, med det menar jag att det nästan är svårt att spela "fel" om man ligger i tredje position. (Att spela dåligt är en annan sak, det gör jag ju med besked, men jag ville alltså bara visa på ett bra kompspår -- och han har fler på sin YT-kanal.)

På min Souncloudsida finns en annan låt där jag spelar tredje position till väldigt ackordsnålt komp ("Techno"-nånting) men, om jag minns rätt, där inte i dorisk utan i s k naturlig moll (aeolisk), så man ska inte automatiskt tänka "Tredje position -- aha: dorisk moll."
Termerna kan låta lite underliga men det är väldigt enkelt.
Dorisk moll funkar ofta i blues också; tredje position tycker jag i allmänhet är den bästa för spel i moll.


08 Nov 2014, 16:26
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.