View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:55



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Förstärkare för 5-6 000? 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Förstärkare för 5-6 000?
(Postar det här både på MBH o Harp-l så ursäkta för överlappning.)

En vänlig människa vill köpa en förstärkarre åt mig -- rör, tycker han att det ska vara. (Det är som en extremt generös ersättning för lite skit jag spelat in i hans studio. Han är väl också trött på mina eviga problem med ljud ...)
Vi kollade in en Fender Blues Jr häromdagen och jag tyckte den verkade OK, men inte så jag skrek av glädje. Den betingade något i stil med 5 200 på Andreasson här i Göteborg och min kompis gjorde klart att det kan han tänka sig att hosta upp.

Frågan är: kan jag få något mycket bättre för de pengarna?
Det här rör sig i första hand om en bluesmaskin, att ta till mindre gig, och som en vettig sak för vårt fortsatta studiosamarbete.
Någon som har några tips?

/Martin
PS Förstärkaren ska köpas ny i butik här i Gbg, m garanti etc.


10 Oct 2014, 00:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ja hellre än Pro Junior lättare att få till gott ljud med lite mod

_________________
Mcool


10 Oct 2014, 21:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
He jag menar hellre en Pro Jr än en Blues Jr :P

_________________
Mcool


10 Oct 2014, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
http://www.4sound.se/gitarr/forstarkare ... ue-natural


12 Oct 2014, 19:32
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Mycket prisvärd, frågan är om det finns några kvar 8)

_________________
Mcool


12 Oct 2014, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ser ju ut som en behändig liten sak. Nån som vet om man också kan få ett rent ljud i den -- jag gissar att den är möjlig att överstyra.
Ser ju tyvärr ut som att den var slut i affären.


13 Oct 2014, 14:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Nja rent är väl det vi vill försöka undvika ju skitigare desto bättre ha ha. Visst rent ljud kan man väl få i vilken stärkare som helst :roll:

_________________
Mcool


13 Oct 2014, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ja, men det finns rent ljud och rent ljud. Kallt, hårt och diskantigt -- visst det kan beskrivas som rent. Men om du lyssnar på t ex Lee Oskar, som han låter ibland när han inte trampar runt i pedaljungeln, så är det ett väldigt annorlunda rent ljud han har, jämfört med vad som kommer ur en del andra stärkare.
Och alldeles häromdagen testade jag ett PA (tror det hette Riley) i en studio och det blev alldeles förträffligt ljud med bara mikrofonen: lite dovt, varmt och rent. Ibland tänker jag mig att om man har hittat ett sådant grundljud kan man färga det med lite distorsion etc och så är man hemma i flera olika ljudlandskap -- om man nu tycker att det är något att stå efter vill säga.


13 Oct 2014, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
En del munspelare använder zt Lunchbox acoustic från ZT amplifiers och verkar rätt nöjda med det. Thoman eller ev nån beggad på blocket, kanske svåra att komma över i butik i Sverige. Kan driva extrahögtalare eller den interna. Liten kompakt mini PA. 200w. Ligger snäppet under den summa du nämde. Har själv andra zt amp produkter och har fått bra support från företaget, verkar som dom helt enkelt byter produkter som strular utan tjaffs.


17 Oct 2014, 10:08
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ja, jag köpte ju en ZT Lunchbox acoustic av dig. Låt mig sammanfatta mina intryck av den. Den är nästan vad den utger sig för att vara, den är en synnerligen portabel trubadurkombo, inte på 200 watt utan, och detta har en elektronikkunnig kamrat mätt upp, ca sextio watt rms, inte illa det för denna lilla pjäs. Det går att spela munspel rakt in i den via exempelvis en bullet,men det är inte jättekul, med en harp attack framför däremot, låter den helt okej. Lättburen, höljudd och med möjlighet att sjunga genom den, alternativt spela gitarr, en riktigt bra lösning. Men den är långtifrån någon medtävlare emot exempelvis min Vingtor 8)

_________________
Mats


17 Oct 2014, 19:57
Profile

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ursäkta mitt inlägg!?. men jag var på ett workshop en höst för ca 10 års'n där Lee Oskar själv var och demonstrerade Lee Oskars diatonisca sortiment. Jag kommer inte ihåg vad han hade för förstärkare men jag tror att det var en transistor förstärkare för det var inget skitigt ljud utan mer åt det renare hållet. Men han hade en massa pedaler som jag tyckte färgade ljudet en hel del. Så tänk på att ju fler pedaler du har i serie så kommer antagligen ljudet att färgas någonstans i frekvensområdet. Man kan eliminera en del av detta problem genom att köpa dyra sladdar med bra kopparhalt i! detta är min erfarenhet. Och som jag minns så spelade han mest "jazziga" grejer, inte så mycket "old school blues".

mvh
Raymond


18 Oct 2014, 18:17
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Ska undersöka den där lunchboxen, men verkar svårt att finna den i (fysiska) affärer. Tack för tipset.


18 Oct 2014, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Förstärkare för 5-6 000?
Jo, Lee O kör säkert på transistorer. När jag såg honom här i Gbg hade en två förstärkare, rätt säker på att båda var transistor. Dyra saker. Och dyr mick. Och så en sjuhelvetes massa pedaler ...
Men när han stängde av dem hade han det bästa munspelljud jag har hört i hela mitt liv. Inte alls något utpräglat bluessound, utan rent och varmt.



Stubblues wrote:
Ursäkta mitt inlägg!?. men jag var på ett workshop en höst för ca 10 års'n där Lee Oskar själv var och demonstrerade Lee Oskars diatonisca sortiment. Jag kommer inte ihåg vad han hade för förstärkare men jag tror att det var en transistor förstärkare för det var inget skitigt ljud utan mer åt det renare hållet. Men han hade en massa pedaler som jag tyckte färgade ljudet en hel del. Så tänk på att ju fler pedaler du har i serie så kommer antagligen ljudet att färgas någonstans i frekvensområdet. Man kan eliminera en del av detta problem genom att köpa dyra sladdar med bra kopparhalt i! detta är min erfarenhet. Och som jag minns så spelade han mest "jazziga" grejer, inte så mycket "old school blues".

mvh
Raymond


18 Oct 2014, 23:18
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.