View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:43



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Vad behöver jag för munspel? 
Author Message

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Vad behöver jag för munspel?
Jag har nyss börjat spela lite munspel igen efter 25 års uppehåll. Förr spelade jag blues, nu ser det ut som att det blir mest folkmusik.

Jag har börjat med en låt i G där jag behöver nå från som lägst D i en oktav till G (eller helst A) två oktaver upp. Ett vanligt diatoniskt har ju visserligen omfånget (i princip 3 oktaver) men saknar antingen E i den lägsta oktaven eller F# i den högsta oktaven.

På mina kromatiska spel finns alla toner med som jag behöver men jag har aldrig riktigt blivit kompis med kromatiska spel och jag tycker dom är onödigt klumpiga i sammanhanget.

Har någon tips om vad jag kan skaffa i stället? Finns det t.ex. några diatoniska spel som har tonerna utlagda som på ett kromatiskt men utan slidern?


21 Aug 2014, 15:27
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Folkmusik på helt vanliga diatoniska dur eller moll fungerar jättebra.
Ett G - spel i 1 position ger dig det du behöver.

_________________
Stefan


21 Aug 2014, 18:11
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Jo, i allmänhet håller jag med om att ett vanligt diatoniskt funkar utmärkt men i det här specifika fallet finns inte tonerna med. Möjligtvis om jag hade kunnat blåsbenda det högsta G'et en halvton men det är tyvärr överkurs för mej.


21 Aug 2014, 19:07
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jun 2010, 21:44
Posts: 54
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Det här verktyget är fantastiskt!
http://www.truechromatic.com/harp-o-matic.php


23 Aug 2014, 00:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Har du kollat ett G i s k Country tuning? Alltså, i princip ett C-spel med höjd kvart (ger dig F#) men har för mig de brukar betecknas efter 2 pos.


23 Aug 2014, 01:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Jag håller med att ett vanligt richterstämt G-spel nog är det som finns att hitta. Men du kan kolla på overblow.com och hans scalefinder. Där kan man kolla layouten på en mängd olika spel och stämningar. Tyvärr är det nog så att de flesta inte finns kommersiellt utan behöver antigen a) stämmas till på egen hand. B) skickas till någon som kan hjälpa dig med stämningen. Eller C) träna som fan på blåsböjningar och tredje hålets heltonsböj.

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


23 Aug 2014, 11:26
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
pistolkatt wrote:
Jag håller med att ett vanligt richterstämt G-spel nog är det som finns att hitta. Men du kan kolla på overblow.com och hans scalefinder. Där kan man kolla layouten på en mängd olika spel och stämningar. Tyvärr är det nog så att de flesta inte finns kommersiellt utan behöver antigen a) stämmas till på egen hand. B) skickas till någon som kan hjälpa dig med stämningen. Eller C) träna som fan på blåsböjningar och tredje hålets heltonsböj.


Öh, vanliga Lee Oskar Melody Maker går väl att köpa i, som det heter, välsorterade musikaffärer? Om man inte har tillgång till en slik inrättning kan man ju vända sig till Dragspeloteket t ex.
/M


23 Aug 2014, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Ja, en melody maker kanske funkar, overblow.com:s scalefinder är ju väldigt bra för att titta ut munspel, stämning och position om man bara vet vilka noter som ingår och vilka böjningar/OB man har koll på osv.

Lee oskars specialstämda spel går ju att hitta på många ställen men vad jag menade var att många av de stämningar som finns på scalefindersidan inte finns kommersiellt.

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


24 Aug 2014, 10:21
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
Tackar för bra tips! Jag har hittat något som heter solo-tuning. Ser ut att vara exakt det jag frågar efter. Finns det inga sådana spel att få tag på längre, eller är det bara ingen som använder?


01 Sep 2014, 13:07
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Vad behöver jag för munspel?
NiklasC wrote:
Tackar för bra tips! Jag har hittat något som heter solo-tuning. Ser ut att vara exakt det jag frågar efter. Finns det inga sådana spel att få tag på längre, eller är det bara ingen som använder?

Voilà:
http://us.playhohner.com/instruments/ha ... 4-soloist/

Det kan vara bökigt att handla transatlantiskt men du ska nog kunna få tag på ett även på den här sidan pölen.


01 Sep 2014, 15:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.