View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:22



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Det rundar så inni... 
Author Message

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Det rundar så inni...
Hej Alla! Jag är ny på forumet och försöker ta igen många förlorade år på munspel. Har nu börjat spela uppmickat men det rundar ju som bekant. Spelar hemma med hörlurar ur en VOX VT20+ för att slippa rundandet (och klagande grannar). Ställer in den som en Fender Bassman o stryper diskanten. Det låter ju väldigt bra...men...
Har kollat in Lone Wolf - Harp Shield, men finns det ngt annat knep som inte kostar kosing.

/Krister

edit: använder en superlux D112C mick.


10 Jun 2014, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Det rundar så inni...
Öva med ett vattenglas som har samma diameter som mikrofonen.
Du skall kunna hålla så tätt som möjligt så att det blir i det närmaste tyst när du spelar. Det kan kräva mycket övning, knepigast är det vid hakan


10 Jun 2014, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Det rundar så inni...
Bra tips från Urban, men jag tror att du borde skaffa något mer munspelsvänlig förstärkare kan tänka mig att voxen är rätt hemsk till ändamålet

_________________
Mcool


10 Jun 2014, 23:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det rundar så inni...
Både Mats och Urban har rätt.
En harpshield eller en Squeel killer kan få ner rundgången lite.
Men ett av förstärkarproblemen ligger i att en förstärkare som har en gainkontroll brukar vara en förstärkare som ger en väldig distorsion i förförstärkaren. När distorsionen skapas tidigt i förstärkaren så ökar rundgångskänsligheten. Därför experimenterar många munspelare med svagare förförstärkarrör.
Börja med att dra ner gain och upp den vanliga volymen lite så kan du kanske komma en liten bit.

En förstärkare som ger en ganska ren ton med mycket bas är det som de flesta munspelare brukar tycka om.
Distorsionen skapar du som munspelare med en stark akustisk ton och en hårt "cuppad" mikrofon. Här kommer Urbans övning med glaset in.
Blir det tätt och ljudlöst med ett glas så kan du skapa ett oerhört ljudtryck i mikrofonen med samma teknik. det blir mikrofondistorsion.

Den akustiska tonen tränar du upp med en stor resonanslåda i mun och hals och munspelet långt in i munnen. Tungblock ger den djupaste tonen.


10 Jun 2014, 23:47
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
Greppar inte riktigt det där med vattenglaset...men jag cuppar så hårt jag kan men diskantändan av munspelet blir lidande. Ingen dist där...jag gör väl fel...
Angående förstärkare så har jag en japansk 70-tals kopia av en Fender Twin Reverb. Den är på G att renoveras o moddas för munspel.

Men en Harp Shield verkar ju räcka enligt tester på Youtube. Eller???
/Krister


11 Jun 2014, 17:20
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det rundar så inni...
En Harp shield eller en Squeal killer klarar av en hel del, men inte allt.
Vilken modell är förstärkaren en kopia av?
Är det en 80 eller 135 w modell skulle jag inte lägga några pengar på den om jag inte spelade gitarr och gillade plåtrent ljud.
En Deluxe reverb RI eller en princeton Reverb RI klarar du dig långt med.

Vad menar du med att diskanten blir lidande?


12 Jun 2014, 00:01
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
Vet inte hur förstärkaren är byggd. Sustain här på forumet har en likadan o menar att det är en Twin Reverbklon, mer än så vet jag inte. Den heter Shin-Ei FA-100 2x10"

Han skriver:
"Kretsmässigt är den i grunden som reverbkanalen i en typisk Fender från början/mitten av 70-talet, förutom att slutrören är olika."

Dessa rör sitter i 6CA7 (EL34) X 2, 12AX7 X 2, 12AT7 X 2

Jag känner en kille som bygger rörförstärkare som skall renovera o modda. Ca: 2000.- gissar han på. Men förmodligen behövs det nya element också o då läger det väl på 1000.-

Tveksamt eller??


12 Jun 2014, 07:38
Profile

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
När jag cuppar hårt så hamnar högerändan av munspelet så långt från micken att det inte låter lika dant. Vänstersidan distar hårdare än högersidan. Hur f-n skall jag hålla??

Jag behöver en kurs...


12 Jun 2014, 07:44
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det rundar så inni...
Grundkurs
https://www.youtube.com/watch?v=f18HQZ_YFFo
och
https://www.youtube.com/watch?v=e30HX7B3aYE

Här har du en kurs med lite olika tekniker:
https://www.youtube.com/watch?v=i2grIYzis_c
Några andra
https://www.youtube.com/watch?v=vcgkfGy48FE
https://www.youtube.com/watch?v=bEbo0tmVkx8


Det brukar ofta vara så att man håller mikrofonen för nära munspelet. Det ska vara en till två cm luftrum-akustikkammare mellan munspelet och mikrofonen.


12 Jun 2014, 09:47
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Det rundar så inni...
Rev.Slim wrote:
Vet inte hur förstärkaren är byggd. Sustain här på forumet har en likadan o menar att det är en Twin Reverbklon, mer än så vet jag inte. Den heter Shin-Ei FA-100 2x10"

Han skriver:
"Kretsmässigt är den i grunden som reverbkanalen i en typisk Fender från början/mitten av 70-talet, förutom att slutrören är olika."

Dessa rör sitter i 6CA7 (EL34) X 2, 12AX7 X 2, 12AT7 X 2

Jag känner en kille som bygger rörförstärkare som skall renovera o modda. Ca: 2000.- gissar han på. Men förmodligen behövs det nya element också o då läger det väl på 1000.-

Tveksamt eller??


Har den mastervolym? Om den har det så kan du utnyttja detta genom att sänka mastern, och öka volymen. Använder du sen en Harp Octave så är rundgångproblemen borta. Har själv kört på Twin Reverb (silverface), med mastervolym. Det gick kanon!

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


12 Jun 2014, 14:37
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
Robert Blues Harp wrote:
Rev.Slim wrote:
Vet inte hur förstärkaren är byggd. Sustain här på forumet har en likadan o menar att det är en Twin Reverbklon, mer än så vet jag inte. Den heter Shin-Ei FA-100 2x10"

Han skriver:
"Kretsmässigt är den i grunden som reverbkanalen i en typisk Fender från början/mitten av 70-talet, förutom att slutrören är olika."

Dessa rör sitter i 6CA7 (EL34) X 2, 12AX7 X 2, 12AT7 X 2

Jag känner en kille som bygger rörförstärkare som skall renovera o modda. Ca: 2000.- gissar han på. Men förmodligen behövs det nya element också o då läger det väl på 1000.-

Tveksamt eller??


Har den mastervolym? Om den har det så kan du utnyttja detta genom att sänka mastern, och öka volymen. Använder du sen en Harp Octave så är rundgångproblemen borta. Har själv kört på Twin Reverb (silverface), med mastervolym. Det gick kanon!


Tack för input! Den har : "Main Power volume" + "Drive Volume" vilket jag tolkar som Master volume + volume på en 70-tals Twin. Harp Octave? Vad är det? Måste surfa vidare...
/Krister

edit: skrivfel!


Last edited by Rev.Slim on 12 Jun 2014, 18:11, edited 1 time in total.



12 Jun 2014, 18:07
Profile

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
arnenym wrote:
Grundkurs
https://www.youtube.com/watch?v=f18HQZ_YFFo
och
https://www.youtube.com/watch?v=e30HX7B3aYE

Här har du en kurs med lite olika tekniker:
https://www.youtube.com/watch?v=i2grIYzis_c
Några andra
https://www.youtube.com/watch?v=vcgkfGy48FE
https://www.youtube.com/watch?v=bEbo0tmVkx8


Det brukar ofta vara så att man håller mikrofonen för nära munspelet. Det ska vara en till två cm luftrum-akustikkammare mellan munspelet och mikrofonen.


Tack för hjälpen! Skall studera och lära mig. Har ju spelat munspel i 30 år utan att ha brytt mig om att lära mig ordentligt, gitarren har tagit all tid men nu är det andra bullar...
/krister


12 Jun 2014, 18:10
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Det rundar så inni...
Med risk för att svära i kyrkan så vill jag nämna min lösning. Mikrofon med volymratt! Kan pluggas i vad som helst och tar hand om rundgången genom att man backar volymen från micken till det slutar runda. Kvar blir ett skitigt hyfsat spelljud (om stärkaren/pedalen levererar det) på hög volym som är spelbart. Signalen dyker snabbt när man passerar den punkt som beskrivs ovan så man får vara lätt på handen men kan sedan tuffa på ganska obehindrat. Ger kanske inte det optimala köttiga sound de flesta eftersträvar men är helt OK för de flesta sammanhang. Har fått komplimanger för mitt skitiga munspelljud när jag använt denna metod. Kan spela på ljudnivåer så jag hörs väl och har kontroll över rundgången.


17 Jun 2014, 12:10
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det rundar så inni...
En så stark och rent låtande förstärkare kombinerad med så effektiva högtalare som Lil Buddy eller Warehouse G10C 75W är kanske inte lyckat för munspel. Det känns som en stor risk att det blir lite för rent och t.om livlöst.
En mindre effektiv högtalare gör att förstärkaren får jobba lite.

Eminence Alpha 10 är också mörk och inte riktigt lika känslig / effektiv.
Men dom är å andra sidan väldigt tunga.

Jag har funderat lite på lämplig modifiering av din twinkopia.
Jag vet inte hur den är byggd så det får bli lite generellt.
Byt från EL34 till Sovtek 5881 som han ställer väldigt kallt. ända ner till omkring 10 mA på 500 volts anodspänning.
Om han kan ta ner spänningen i förförstärkaren så det ligger mellan 110- 130 volt så dämpar du rundgångskänsligheten också. Är det fler än två gainsteg kan man koppla förbi ett steg eller två.


17 Jun 2014, 21:08
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
Tack för informativa inlägg! Spelar nu med en VOX VT20+ o det låter ju bra på rimliga nivåer. Har idag fått en Harp Shield som jag köpt av Honkan här på Bojen. Har inte hunnit testa och kommer att vara borta en månad nu men sen....

Finns det fler med erfarenheter av VOX VT -nånting? Går jag över ån efter vatten om jag renoverar/moddar Shin-Ei för nästan 3000.-?
/Krister


17 Jun 2014, 21:32
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Det rundar så inni...
För att svara på din fråga så är det nog så att du gör precis det. En förstärkare som rent kretsmässigt är tämligen olämplig för munspel är en förstärkare som man undviker. Bättre att sälja och söka något mer optimerat för munspel. Själv har jag en viss fabless för små förstärkare men varierar med Bassman och Meteor när jag behöver muskler. Behöver du mycket volym så är en Bassman RI svårslagen. Relativt enkel att få tag på dessutom så finns det gott om modifieringar som fungerar för munspelaren. Då kretsen i en Bassman passar munspelaren bra redan från början så behöver man inte göra särskilt mycket för att ha en riktigt bra munspelsförstärkare.

Vill du köra med en mindre förstärkare så är mitt förslag en som är byggd på en Princetonkrets finns två varianter här men den tidiga är i princip en Champ med volymkontroll och de med reverb har mer pulver och är kanske ett bättre val om man klarar att leva med bara en förstärkare (hemska tanke). Så för att återknyta till din ursprungstanke; Sälj din Twinkopia och köp något annat. Har du dessutom en budget för ytterligare 3000 (renoveringskostnad) så hittar du säkert något riktigt trevligt. Tänk igenom vad du behöver, man klarar sig ofta ganska bra med en relativt liten förstärkare. Samtidigt är det trevligt med lite byxfladder då man står på med en moddad Bassman på fullt spett. Bandkamraterna kan dock ha en del åsikter...

_________________
C J Hörnfeldt


18 Jun 2014, 09:01
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det rundar så inni...
+1 på Johans inlägg.


18 Jun 2014, 11:40
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Det rundar så inni...
Tack för kloka tankar. Tror nog att jag struntar i att fixa twinrevklonen. Bättre att leta efter något mer passande. Men jag undrar fortfarande vad ni proffs tycker om modelleringsförstärkare. Typ VOX VT.


23 Jun 2014, 20:48
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Det rundar så inni...
Den typen av förstärkare har en ursprungsidé som bygger på att efterlikna andra kända klassiska förstärkare. För munspelare brukar detta betyda att många av de programmerade ljuden går bort då de har för mycket dist och eller diskant. Grundregeln brukar vara att de relativt rena ljuden är de som fungerar minst dåligt till munspel. Blir dock sällan ett ljud som överensstämmer med det klassiska chicagosoundet om det nu är det man söker. Det finns förstärkare som låter anständigt till munspel men de rundar oftast ganska lätt och det är svårt att få någon anständig styrka ur dem. Vill du ha något som är enkelt att bära och ger ett bra munspelsljud så kanske du skall fundera över en Harp Attack. Samma storlek som en gitarrpedal som du kopplar in i PA;t sen är det bara att åka. Går dessutom att ha framför förstärkaren om man vill skita till sitt ljud.

_________________
C J Hörnfeldt


24 Jun 2014, 12:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.