View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:59



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Det här med ljud ... 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Det här med ljud ...
Ljudfrågan är förstås evig -- och jag har nyligen tvingats tänka lite mer på den än vad jag har lust med. Bland annat har jag tänkt: Hurpass tydligt hörs det att jag spelar med ... "syntetiskt" ljud?

Om den här länken funkar (det gör den säkert inte) så leder den till en låt min kompis Hasse ligger bakom. Hasse översätter bluestexter till svenska -- tämligen rakt av: här är det en Fleetwood Mac-låt "Love that burns" -- och låter sedan diverse figurer komma in och sjunga och spela olika instrument, t ex jag själv på munspel. (Solot kommer i slutet av låten, inget märkvärdigt; jag tror jag tänkte, "Något i BB King-stil.")

Ni som äger 482 förstärkare och nästan lika många mikrofoner m m -- hur uppenbart är det att det här kommer ur en RP 150 som gick rätt in i bordet? Mikrofonen är från en japansk kassettbandspelare, en liten plastbit som väl är värd ungefär en femkrona; munspelet heter "Folk Blues" och köptes för 80:- på Musikbörsen.
Med andra ord: låg budget.

Visst, det är inspelat under kontrollerade former etc, men min fråga är helt genuin. Jag tänker inte så mycket på att "här saknas rörförstärkarvärme" etc, men det är kanske en form av, tja, självbedrägeri jag ägnar mig åt? (Det senare påståendet behöver kvalificeras, men det orkar jag inte nu.)

https://soundcloud.com/martin-oldsberg/hjarta-i-brand


08 May 2014, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Det här med ljud ...
Låter riktigt bra! Man skulle kunna invända att man knappt hör att det är ett munspel. BB king och gitarr ger starkare associationer. Skulle gärna hört ytterligare en vända med munspelsola, gärna med lite 'skit' inkastat, double stops, warbles el dyl.

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


09 May 2014, 17:40
Profile

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Det här med ljud ...
... Och så var det ju ljudet du frågade om.

Hela produktionen är väldigt professionell och alla delar låter mycket bra, så även munspelet. Stort, nära och brett. I mitt tycke saknas inget. Det är ju en stor skillnad vad gäller ljudfrågan live och i inspelningssammanhang. Vid inspelning är det än mer upp till upptagningen av ljudet och ljudteknikern. Du kan ha värdens fetaste rig och mic och det kan ändå låta skit... Och vice versa. Vad gäller munspel så är det väl mer upp till bekvämlighet hos den som spelar samt att minska risken för fadäser, eventuellt. Ljudet blir det inte så stor skillnad på mellan billigt och dyrt om det bara stämmer någorlunda. Jag tror själv att mitt spelande låter mer avslappnat med ett schysst spel än ett rövigt. Och det kan ju inverka på helheten s a s.

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


09 May 2014, 17:49
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Det här med ljud ...
Tack Katten, du har en poäng. Ljudet är faktiskt från en av Ed McBains sons inställningar (jag gillar att tänka på honom på det sättet).
Men det var alltså mest soundet jag var ute och frågade efter. Visst, jag hade kunnat dra 86 chorus till på den låten, kanske gjort det mer munspeligt. Men det ville jag inte. Däremot ville jag göra om tagningen för att mitt vibrato harmonierar inte riktigt med låtens tempo, men det sa producenten mkt klart nej till: "Det här solot ska det vara, vi ändrar inte ett jävla dugg i det."

Det är Stefan Sandberg som spelar sax, en högt kvalificerad herre som är verksam här i Göteborgsområdet.


11 May 2014, 06:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det här med ljud ...
Snyggt.
Inte ett akustiskt ljud utan ett varmt stort ljud som låter mer annat instrument än munspel, precis som katten sa.
Det hörs tydligt att det "är syntetiskt". Men jag ser inget fel i det.

Snyggt spelat och mixen är mycket bra.
Det är ett rent ljud på det sättet att det inte är distorsion men kraftigt färgat.
Lite kort men det gör att man vill ha mer. Bra...

Det kan väl bli problem med bla. den mikrofonen i livesammanhang. Prova en dynamisk mik som är erkänt bra för munspel. En fireball eller shure SM57, 585, en 533 lo-z eller liknande. de är mycket mer resistenta mot rundgång. de är mer begränsade i sitt omfång. En mikrofon för inspelning är gjord för att ta så brett register som möjligt och har andra / bredare register där de tar upp ljudet.
:wink:


11 May 2014, 10:13
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Det här med ljud ...
Tack Arne,

Den mikrofonen funkar inte i livesammanhang -- det har jag redan konstaterat. Men det var ändå en positiv överraskning att hitta ett par sådana i en låda och inse att de gick alldeles utmärkt att använda om man ville ha lite halvskitigt ljud.

Intressant det här med "syntetiskt". Jag är inte helt säker på att jag noterar det ... vilket förstås gör mig lite billigare i drift.


11 May 2014, 13:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Det här med ljud ...
Martin O wrote:
Intressant det här med "syntetiskt". Jag är inte helt säker på att jag noterar det ... vilket förstås gör mig lite billigare i drift.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Om den som spelar har ett ljud han/hon trivs med så blir det lättare att utföra storverk. Kreativiteten frigörs när man trivs.
Jag tycker det är roligt att experimentera, men när det är skarpt läge. -när jag står på scenen vill jag låta som jag..


11 May 2014, 15:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.