View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 21:55



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Originalelement i Premier Twin-8 
Author Message

Joined: 17 Jan 2011, 15:25
Posts: 16
Location:
Post Originalelement i Premier Twin-8
Hej! 17/5 åker jag över till USA igen på rundresa i Massashusets, New Hampshire och Maine. Kommer även att lira tillsammans med ett band från Woburn på ett ställe kallat: Lobster Barn i Kittery (Maine). Jag har bokat med ett par gubbar som har hur mkt vintage som helst till salu enligt info!
Jag tänkte handla en del då jag har möjlighet att skicka hem prylarna genom bolaget (Chesterton AW). Är det någon i "Gänget" som har nå´t på önskelistan och inte skrymmande så får ni höra av er.
Jag har också en fråga till er ALLA: Jag har en Premier Twin-8 som troligen behöver nya element, tror med stor säkerhet att det sitter Heppner idag, som var vanligt i denna runt 60-strecket! Magnavox och Multivox har också använts men jag kan inte finna vad som är original? Har ni något tips, eller kanske någon idé på uppgradering gällande element?
Drar till Norrtälje i morron för att lyssna in "Battle of Harpers"
Vi Hörs
Thomas P-son


26 Apr 2014, 00:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
När jag forskade lite i det där med orginalhögtalare i en premier twin 8 så fick jag fram att de var utrustade med väldigt dåliga Heppner och Magnavox/Multivox högtalare. Det var tydligen en standardåtgärd att byta efter nåt år då de var fullständigt slut. Leta efter gamla Jensen med orginalpapp. Så fort en högtalare är omkonad är det inte en orginalhögtalare längre. Mer en kopia på en ny högtalare i en gammal korg och med en gammal magnet.
Tips: Hittar du gamla telefonlurar med CM eller CR element i eller gamla kommunikationsradiomikar från shure som det står CM eller CR på till ett bra pris så kan du göra klipp på mikrofonelement.


26 Apr 2014, 10:47
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2011, 15:25
Posts: 16
Location:
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
Tack för tipset Arne! Jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare, men jag har varit i Norrtälje på Blow out ! Det var otroligt bra! Hur som helst ska jag jaga gamla telefonlurar i staterna när jag åker över!
Vad beträffar "krukorna" så håller jag på att leta ej omkonade 8" Jensen. Jag har ett par Rola 8" som jag eventuellt kan komma över, vad tror do om det? 8 ohm.


28 Apr 2014, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
Rola, och Utah var ju också stora tillverkare som gjorde grejer som höll.

Det ska var Shure TH100 telefon
och kommunikationsmikarna är av nodellen CR 81


Attachments:
CR81-1.JPG [221.67 KiB]
Not downloaded yet
$_57.JPG [246.19 KiB]
Not downloaded yet
28 Apr 2014, 15:56
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2011, 15:25
Posts: 16
Location:
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
Arne ! Ska jag satsa på 8 eller 4 ohm när det gäller Jensen?


28 Apr 2014, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Jan 2011, 15:25
Posts: 16
Location:
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
Om jag mot all förmodan hittar telefonmickar hos dessa Vintage-nördar, vill du själv ha ? jag lägger ut, men vad tycker du smärtgränsen är? Och framför allt, vad ska det vara om det är Julafton: CM eller CR?


28 Apr 2014, 21:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Originalelement i Premier Twin-8
Till en Premier ska du ha 2 st 4 ohmare. Man kopplar dom i serie så det blir 8 ohm.
Lägg inte ut tusentals kronor. jag tror att det fortfarande går att ramla på både CM och CR
för någon/några hundringar (SEK) ute på lokala marknader och vintage säljare.
Jo jag är intresserad av både CM och CR. Jag har några skal som skulle behöva innehåll.


28 Apr 2014, 22:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.