View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 15:27



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Gehör 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Gehör
Häromdagen gjorde vi en helt improviserad tolkning av en Tom Waits-text som Hasse, som spelar bas, har översatt. Min idé var att sno Carol Kayes riff från en gammal Sonny & Cher-låt; Hasse kom på att han kunde återbruka ett trumspår som egentligen gjordes till en annan låt; Roger sköter snacket, och jag spelar gissa vilket instrument. (Det är musikaliskt alldeles oputsat, vilket lite grand var meningen, men jag spelar såpass uselt att jag nog kommer att göra om min insats.)

Dagen därpå så sa Roger att han hade en liten känsla av vi inte riktigt stämde -- alltså att basen kanske var aningen hög. Jag lyssnade och fick något av samma känsla -- men inte överväldigande starkt. (Jag har ett halvhyggligt gehör (har testat objektivt) men inte på något sätt märkvärdigt -- det är ganska lätt att öva upp.)
Skickade låten till en kompis som reagerade direkt: "Det här är ju surt." Han körde den så i något program, minns inte vad det hette, och där påstods basen ligga mitt emellan Bb och A med dragning åt Bb: alltså en kvartston åt helvete!
Då kollade Hasse med sin stämapparat -- helt annat resultat: väsentligt närmre A än Bb och långt ifrån en kvartstons avvikelse. Jag stämde min gitarr till A, och konstaterade att, visst, den här är några cent över -- men inte fan en kvartston.

Den som har tid -- och om länken nedan fungerar (det tror jag säkert inte den gör för så brukar det vara ...) -- hur starkt reagerar ni på avvikelsen?
Det hela har blivit lite mystiskt. Någons apparat är defekt. Munspelet stämmer ganska bra, det kollade jag -- men så klart böjer jag ner (så brukar det ju vara).

<iframe width="100%" height="450" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/144363500&amp;auto_play=false&amp;hide_related=false&amp;visual=true"></iframe>

Nähä. Då provar vi den här länken: https://soundcloud.com/martin-oldsberg/vad-h-ller-han-p-med


12 Apr 2014, 18:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Gehör
Ja kanske en klassisk Dur Moll krock

_________________
Mcool


12 Apr 2014, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Gehör
"Ja kanske en klassisk Dur Moll krock."

Nja -- inte det, vill jag nog påstå. Basen är för hög, munspelet stämmer. Men, som min kompis gjorde gällande efter att ha kollat med ett program som analyserar sådant (tror det heter "Mixcraft") att det skulle röra sig om över en kvartston, det köper jag inte riktigt.
/M


13 Apr 2014, 20:25
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.