View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:00



Reply to topic  [ 16 posts ] 
5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Häpp!

Då har jag varit och hälsat på hos Leif i Götet och fått med mig en 5 Watts Champliknande stärkare. Denna har testats här hemma i några dagar och jag tänkte att jag skulle ge er mina intryck. Det är en Champ med tonkontroll, påminner mycket om den förstärkare som Rick Davies säljer under namnet Memphis Mini. Kinabyggd förstås och rören som sitter i är likriktare, försteg och slutsteg. 8 tums element och trolig effekt 5Watt.

I originalutförande så är det en förstärkare som låter riktigt OK till gitarr och Lap Steel. För munspel är den för het. Jag provade med lite olika förstegsrör och konstaterade att ECC 82 passade mycket bra. Då får man ner gainen och stärkaren jobbar inom ett rimligt område samt blir mycket enklare att hitta sweetspoten på. Högtalaren som sitter i var lite stiff när jag fick den men blir bättre. I dagsläget så har den kanske tio timmar och jag tror att den bara kommer att bli bättre med tid. Finns egentligen ingen anledning att byta. Jag testade en Jensen 8 och den lät inte bättre, snarare tvärtom. Det befintliga elementet är troligtvis någon form av Celestion men det är omärkt varför det är omöjligt att säga säkert vad det är.

Mitt intryck: En helt OK liten stärkare med champens speciella sound. Den är inte särskilt volymstark men med rörbyte så funkar den riktigt bra till munspel. I originalutförande så går det att lira munspel på den men det blir lätt rundgång. Vill man ha något att öva på eller lira gitarr i små samanhang så duger denna utmärkt. Det bästa av allt är att priset är bara 2000 sek och då lovade Leif att han skulle skicka hem den åt er!

Min förstärkare kommer att finnas med vid HarpMeet i Ulricehamn så att ni kan prova om ni är nyfikna. Vi kommer även att göra en jämförelse mellan olika förstegsrör och dess betydelse om någon är intresserad. Väl mött!

_________________
C J Hörnfeldt


25 Mar 2014, 11:21
Profile

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Är försteget likt Fenders standard schema? Eller är den modifierad på något sätt? Jag har några Fender champar som jag inte lyckas få att låta bra till munspel med ECC82 som är ett låg gain rör. Men jag har bra erfarenhet av 5751 som har lägre gain än ECC83.
Finns det något ljudklipp angående denna stärkare med ECC82? Jag blir ju lite intresserad och kommer inte att delta i Harpmeet i Ulricehamn tyvär!

mvh
Raymond


27 Mar 2014, 19:31
Profile

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
För er i Stor Stockholm....Såg ett ex på Jam på Roslagsgt........


27 Mar 2014, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Precis som du har jag också mycket goda erfarenheter med lite gainigare rör i en Champ varför jag blev lite förvånad att denna levererade såpass med ett ECC82. Jag kan inte svara på hur kretsen ser ut men den har tonkontroll vilket gör den till en tidig Princeton mer än en Champ. Dessutom så är rörlikriktaren lite annorlunda jämfört med originalet. Detta borde inte ha någon större betydelse på en enpetare. Då den är byggd efter turret board principen så är det inga större svårigheter att modda den men det känns inte särskilt nödvändigt. För de pengarna får du en stärkare med mycket bra ljud till både gitarr och munspel. Låt vara att du behöver byta förstegsröret för att den skall bli optimal till munspel.

_________________
C J Hörnfeldt


27 Mar 2014, 20:56
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Vi får lyfta på locket på fredag så kan vi svara på varför den är så bra med ett Ecc82 sen. ;)


28 Mar 2014, 00:11
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Tackar för svar!! ...då väntar jag på någon sorts feedback från er!.


28 Mar 2014, 17:44
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Det verkar bara högtalaren som skiljer. Memphis mini har lite annan färg på elektrolyterna. Blå är väl mer bluesigt antar jag :shock: :lol:
http://www.memphisbluesamps.com/
http://www.breakoutmusic.se/forstarkare ... eed-tone-5
http://www.honkin-harmonica-shop.co.uk/ ... amplifier/
klicka på den lille bilden.


31 Mar 2014, 22:00
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Dessutom är Memphis Mini utrustad med ett ECC82 vid leverans. Det antyder för mig att någon mer än jag tycker att den låter bra med det förstegsröret. På HarpMeet så provade vi två förstegsrör och det är väldigt tydligt att förstärkaren trivs mycket bättre ihop med en munspelsmick med ett snällare förstegsrör. Vill man ha någon slags medelväg där man kan köra med både stränginstrument och munspel så skulle jag nog prova ett AY eller AT. Det senare om det skall liras mycket gitarr och det förra om man är mer intresserad av munspel. ECC82 eller 12AU7 som vi kallar det i Europa är ett rör som definitivt gör förstärkaren till en munspelsdito.

_________________
C J Hörnfeldt


01 Apr 2014, 11:52
Profile

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
....skulle alltså vara onödigt att ta hem en Memphis mini .,, verkar i princip vara samma stärk..rörbyte.. Ev. Weber Signatur högtalare och så är det bara att åka.., men en line utgång ?? Vore "gött "med en bra sådan...,


01 Apr 2014, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
En line out är inte svårt att bygga. Men den har flera nackdelar. Den ger ett väldigt hårt distat ljud.
Ingen Line out låter som ljudet i högtalaren eftersom högtalaren ger sin karaktär åt ljudet.
Det är bättre att köpa en mikrofon för att få samma ljud i PA:t som du har ur högtalaren.
Ungefär.. Fast mikrofoner tar ju upp lite olika också.
En mikrofon har du dessutom kvar när du tröttnat på förstärkaren.

Jag har en sån här
http://www.thomann.de/se/sennheisere_906.htm
Den har en mycket bra och naturlig ljudupptagning. Den går att hänga framför högtalaren men precis som alla andra mikar så låter den bäst nån decimeter från gallret/fronttyget.
En SM57 är också en mycket bra mikrofon som du även kan använda som munspelsmik med en sån där transformator.

Här är en kul och praktisk grej för att sätta fast mikrofonen framför hötalaren.
http://www.thomann.de/se/millenium_amp_clamp.htm
Om man inte vill ha en sån här:
http://www.thomann.de/se/millenium_ms2002.htm


01 Apr 2014, 19:10
Profile WWW

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Kan någon lägga ut ett ljudprov på stärken? Visar väl lite vad den går för.....
Finns de som mickar ut stärken bakifrån och hävdar det är bäst... Bra Mick och rätt placerad är väl en förutsättning ...
Är orginal högtalaren tillräckligt bra eller behöver den bytas? Stärken är tilltalande ivarje fall ..!!


02 Apr 2014, 08:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Den duger utmärkt bra i det skick som den är. Det enda jag skulle byta om jag bara skulle köra munspel på den är förstegsröret. Eftersom den jag har får göra tjänst både till gitarr och Lap Steel så har jag behållit originalrören, funkar utmärkt! Har man behov av en femwattare så duger den här bra särskilt som den enda egentliga konkurrenten VHT 6 är svår att få tag på. Vet faktiskt inte om de slutat tillverkas, någon som vet?

_________________
C J Hörnfeldt


03 Apr 2014, 19:51
Profile

Joined: 15 Jun 2009, 08:51
Posts: 29
Location:
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Cool liten stärkare! Exteriören ser dock lite "blek" ut. Skulle man inte kunna förbättra hållbarhet och lyster genom att klarlacka lådan?! Min fråga är: Vilken klarlack är bäst lämplig utifrån pris/resultatperspektiv?? Det finns ju dessutom lack i sprayform och den man penslar på. Vilka produkter har ni på forumet bäst erfarenhet av?? :?:

_________________
De sitter i det akustiska!


04 Apr 2014, 09:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Har väl egentligen väntat på svar från Woodstock på de frågor som Tonkan tar upp här. Själv har jag bara erfarenhet av att ha lackat ett tweedkabinett. Detta gjordes med Hagman klarlack eftersom det var vad jag hade hemma. Blev inte så mycket brunare eller mörkare men gav en distinkt hinna på kabinettet. Ur ett skyddsperspektiv så är det väl en bra metod men vill man tinta sitt bygge så tror jag att man måste hitta en klarlack som man kan bryta med något för att få lite färg på grejerna om det nu är det man vill ha. Själv har jag avstått från att lacka mina två senaste tweedbyggen med avsikten att låta tiden göra jobbet.

_________________
C J Hörnfeldt


10 Apr 2014, 20:53
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Blir skitsnyggt med Mohognybets blandat i gammal hederlig båtlack, skall penslas på och doften är oslagbar 8)

_________________
Mcool


10 Apr 2014, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: 5 Watts förstärkare från No1 Guitarshop
Då tänkte jag att jag skulle uppdatera den här tråden då jag hunnit att bearbeta denna pjäs ytterligare. Anledningen till att den är så fräsig i sin karaktär i försteget bottnar i att spänningarna i denna förstärkare är väldigt höga original. Den ligger på samma nivå som en Twin och det är väldigt mycket för en enpetare på fem watt. Efter att halverat spänningarna så började den låta som en champ (Woodstock som gjorde detta och vad han gjorde har jag inte full koll på). Nästa steg blev att byta element. Ett styck ceramiskt element från Weber monterades och detta gjorde stor skillnad på ljudet. Framförallt mycket mer närvaro och förstärkaren känns mer levande. Bättre verkningsgrad i detta element också vilket gjorde förstärkaren volymmässigt starkare. Nästa förändring var att jag provade med ett 5881 rör vilket gjorde den mindre skitig och volymen innan crunch puttades upp ett snäpp. Inga gigantiska skillnader men ändå tillräckligt för att märkas tydligt. Mitt syfte med det sista rörbytet var att jag ville ha möjlighet att spela hyfsat rent men ändå med god volym. Vill man optimera ytterligare för munspel så är det förstegsrör som bör bytas. Efter sänkningen av spänningen så är den mer som en vanlig Champ/Princeton vilket gör att 5771 eller 12AY7 är de som man kanske bör överväga. Det sistnämnda är naturligtvis mycket en fråga om tycke och smak men väljer man svagare rör så tappar den i mitt tycke för mycket.

Kostnader hittills är då
Förstärkare 2.000 kr
rör ca 400 kr
Högtalarelement 500 kr
Div arb 300 kr

Totalt ger detta 3.200 kr för en förstärkare som låter mycket anständigt och som med ett enkelt förstegsrörbyte blir väldigt användbar för den gitarrspelande munspelaren. Den är dessutom liten och smidig och ryter på duktigt vilket gör att den räcker till gig. Behöver dock mickas då. Ser man dessutom till att ha den på ett stativ så att man hör sig själv bra så blir det riktigt lättjobbat. Då jag har rätt gott om femwattare för munspel så är den här optimerad för gitarr och slidespel. Det enda jag behöver extra då är ett reverb och lite boost för att känna mig helt nöjd även vid spelningar. Vill man inte lägga ut extrapengarna på moddningarna så klarar den sig bra i originalskick men jag kunde inte låta bli. Mycket vill som bekant ha mer.

_________________
C J Hörnfeldt


06 May 2014, 18:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.