View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 18:41



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel? 
Author Message

Joined: 27 Oct 2013, 16:30
Posts: 25
Post Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Hej!
Köpte ett nytt Marine Band Classic i Bb i fredags. Märkte direkt att det var något fel med 4blås tungan. Jag har 14 andra munspel varav 7 MB och inget har haft något liknande fel på någon tunga. Tonen låter klart tystare och stummare jämfört med alla andra på alla munspel och det går inte att få något tryck i tonen även om man tar i, och man kan höra något svagt surrande eller lätt högtonigt rasslande ihop med tonen. Jag trodde att tungan kanske låg lite snett men om man tittar genom hålet man drar/blåser i mot ett ljus och vinklar lite kan man ändå se jämnbred ljusspringa på båda sidor om tungan. Låter nästan som tungan är sönderspelad eller något, men spelet är ju splirrans nytt.
Vad kan felet vara? Vad brukar ni göra om ni råkar ut för liknande? Gå tillbaka till affären eller skicka direkt till hohner? Lösa det själv? Jag vill inte öppna spelet i onödan då det är ihopspikat och då kanske garantin påverkas, om det ens finns någon garanti? Det var sista Bb spelet i affären och huvudlagret och de hade inga nya på ingång så det lär dröja innan jag får ett nytt vid reklamation iaf :(


06 Jan 2014, 00:09
Profile

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Hallå!

Det var inte kul men tyvärr ganska vanligt enligt egen erfarenhet (har råkat ut för det på både, Hohner, Blues, Pro Harp, MB Deluxe on SP20.
I vissa fall är det tungan som sitter lite snett, i andra kan det vara en grad som måste skrapas bort och i något sällsynt fall har det varit en tunga som helt enkelt materialet gett vika i och måste bytas.

Kolla med butiken innan du öppnar det, men om dom inte tar in det på garanti (för att det är ett använt munspel) så öppnar du det själv och "plinkar" stämman försiktigt med något lämpligt verktyg.

Ibland räcker det att plinka loss eventuella grader men om det inte hjälper så ska du prova med att dra ett tunnt shims (tunnaste du kan hitta) genom springan längs båda sidor.
Om det inte hjälper är det kanske centreringen av själva tungan vilket kräver nästa verktyg, en "reed wrench" för att försöka få stämman mitt i.
Prova hela tiden med att plinka mellan justeringar.

Om du tycket det verkar läskigt kan du skicka spelet till mig så ska jag fixa det år dig i rent utbildningssyfte :-)
Jag har dessutom utbytesstämmor om det behövs bytas.
PM'a mig så ordnar vi det ;-)

//Macke
http://www.harpmeet.com


07 Jan 2014, 11:16
Profile

Joined: 27 Oct 2013, 16:30
Posts: 25
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Tack så mycket för tipsen och det vänliga erbjudandet!
Jag gick tillbaka till affären idag. De hörde också att det var något som inte stämde och tog in det på reklamation. Jag ska höra av mig om ngn vecka för att få mer besked, någon kunnig skulle ta en titt på det.
Jag mailade även Hohner. De sa att jag kunde skicka in det till dem, så skule de reparera det och jag skulle få stå för kostnaden :)
Om de inte fixar det på affären kan jag testa att öppna spelet och försöka mig på de enklare råden du beskrev. Annars skickar jag gärna det till dig. Jag har testat lite enkel customizing på ett silverstar som fått vara försökskanin till grejer som gapping, arching, centrering och embossing (inte för overblow syfte utan för att täta lite). Sen har det hjälpt när jag gappat andra tungor, men jag har egentligen inte behövt göra så mycket på andra spel. Men jag vet inte vad "grader" är. Skulle du kunna förklara lite mer?
Ja, jag får se vad de säger i affärenen jag antar att det bästa var att lämna in det, om det nu visar sig att materialet gett vika. Bara så tråkigt att inte kunna spela på det nu, jag gillar verkligen soundet i Bb, jag förstår att Gossow och gubbarna har det som favorit. Tror nog det kommer bli mitt mest spelade spel, så kanske lika bra att köpa ett reserv.

To be continued...

Oscar


07 Jan 2014, 20:09
Profile

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Det är nog bara att öppna och plinka lite... Slår vad om att tungan antingen är skev eller har något mög på sig. Jag öppnar alla mina spel. Tio minuter med happeningen gör en jävla skillnad. Spelar mbd och sp20 för att slippa jiddra med spikar. Macke fixar biffen åt dig annars

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


07 Jan 2014, 22:37
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
"Jag mailade även Hohner. De sa att jag kunde skicka in det till dem, så skulle de reparera det och jag skulle få stå för kostnaden."

Är det verkligen sant? Alltså, du påpekade att det kunde röra sig om ett fabrikationsfel?

Har Hohner en agent i Sverige nu -- har för mig att man hade problem med det tidigare, det uppstod en vakans -- och var det till dem du skrev, eller internationella Hohner?


08 Jan 2014, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2013, 16:30
Posts: 25
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Ja, jag förklarade mycket utförligt om problemet och att spelet var helt nytt och att jag märkte felet direkt.
Så här svarade de:
You could send us your harmonica
we create then a cost estimate for a repair
or send your harmonica to your dealer,

he is the contracting part and will care about your warranty claim.

Edit: Det var hohner i tyskland jag mailade.


Last edited by harpoon on 09 Jan 2014, 00:20, edited 1 time in total.



08 Jan 2014, 23:46
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Ok, man öppnar i vart fall för att det inte är du som ska betala kalaset. Alltså, det finns lternativ: man ger dig ett kostnadsförslag för reparationen eller (då efter förmodat konstaterat fabrikationsfel) skickar man tillbaka det till din lokale handlare som får stå för fiolerna.


08 Jan 2014, 23:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2013, 16:30
Posts: 25
Post Re: Vad göra om det är fel på tunga på nytt munspel?
Liten uppdatering:
Det tog sin lilla tid men de fick äntligen in nya munspel och jag fick ett helt nytt Bb. Slutet gott allting gott. Under tiden har jag upptäckt skönheten i det underskattade (?) B spelet. Jag gillar det lite mörkare soundet i F#/Gb, just under G som man är så van att höra. Ett härligt exempel är Blind Owls blues här: https://www.youtube.com/watch?v=5oH5Av4 ... ata_player
Och denna han gör är kanske ännu bättre och passar bra att spela med i.
https://www.youtube.com/watch?v=CCVsEMZ ... ata_player


03 Mar 2014, 11:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.