View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 01:24



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Same old blues 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Same old blues
Alltså Lynrd Skynrds låt, En kul låt är det och sången sitter bra, men munspelet, inte alls kul [:(]. Efter att ha spelat låten några hundra gånger i nästan lika många år så har jag definitivt tröttnat på mitt eget tutande, som det nu är kör vi den i Am och jag använder ett G-spel och hur jag än försöker så hamnar jag i samma tråkspår varje gång. Så vad göra? Ska jag prova en annan position? Eller en annan stämning, kanske nån av Lee Oskars varianter? Någon som har nåt litet uppslag?

Mats


02 Mar 2010, 13:42
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi ! Denna låt är väl lite mer åt rockiga hållet typ " Call Me The Breeze, fast inte lika snabb? Har ej hört lå¨ten på typ dina 100 år så jag kan va ute och cykla. Annars kan man alltid testa, om man hamnar i samma hjulspår en annan position som du själv skriver. Och för att göra det enkelt, pröva med 1:a position som brukar funka till det mesta,sen kan du skifta tillbaks till G-spelet och 2:a position så får du variation på tutandet.


02 Mar 2010, 14:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post 
Om det är en version av den ursprungliga JJ Cale-låten så skulle jag säga att 3 pos på G-munspel låter som ett utmärkt val. (Som ju du uppenbarligen gjort.)
Har för mig att det är en sån där låt som inte går riktigt i vare sig dur eller moll -- i all fall i Cales version (ackord I-IV-VII) -- men det kan man ju poängtera olika: uppenbarligen kör ni den i A-moll och vill du ge eftertryck åt mollkaraktären i låten kan du ju pröva med ett C-spel i 4 pos.
/Martin


02 Mar 2010, 17:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
3:e är ett väl ett bra val, speciellt i kompsvängarna. Att sedan växla några solosvängar till 1:a är snyggt, speciellt på hål 6-10, eller till crosspossen.
Du använder säkert redan 3:e possen på följande vis på denna låt, men här kommer mina tips ändå :-)
Att kompa i baktakt med hela ackord och oktaver är snyggt på denna låt, lite åt reggaehållet, gärna växla mellan de låga och höga registren. I solosvängarna är de högre tonerna snygga, hål 6-10, där går att få riktig fart. På ett G-spel blir de lägre registren lite tröga och muddiga i solosvängarna tycker jag och lämpar sig lite bättre till snygga kompgrooves. .

För att hitta nya hjulspår så brukar jag byta position och sedan föra över de nya slingorna mellan positionerna, tex att i Am spela med ett D-spel och hitta riff som funkar och sedan ta ut dem exakt lika på ett G-spel. Det är för övrigt också att bra sätt att hitta durslingorna i 3:e possen.


Stefan


02 Mar 2010, 22:24
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post 
Nu har jag hittat låten och spelat med lite grand i olika versioner. Definitivt ett fall för G- eller D-spel.
1 pos låter inte övertygande, påstår jag helt fräckt: för mkt konflikt med durtonerna och aningen bökigt. (Även om det finns ett kul exempel när Rhythm Willie spelar en mollblues i 1 pos i höga registret.)
4 pos på C-spel som jag nämnde tidigare -- tar tillbaka det. Alldeles för mkt mollkaraktär.
Inga radikala idéer till dig, m a o. Sorry.


02 Mar 2010, 23:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Tackar för ideerna, ska ta och pröva det där med att leta i andra positioner och sedan plocka tillbaka det jag hittar till G-spelet, om jag mäktar med det vill säga, låter som en bra väg att få loss fastrostade idebromsar.

Mats


03 Mar 2010, 07:58
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Bra låt bra band som jag bara känner till två låtar med (nu).
Om du har ett xtra G-spel kan du prova filen.Nu kan jag inget accord instr. men om de e amoll och dmoll som den växlar mellan så skulle du kunna fila 3de in till ett F, 7de likadant. Då får du Am å Dm accord på inandning. Kolla på Lee Oscars hemsida under "click for more info" och sen längst ned så finns alla tonarters toner. Finns till alla hans stämmningar. Bra att titta på om man ska köpa eller stämma om. Kanske ska man ändra 2a in till C , 3de in till E för att få en mollblues skala och ett Am på 1-3 in. Ev 7 hålet ut till F in till G blir bättre skala utan 7ans bakofram stämmning. En varning dock när man stämmer om så ändras möjligheterna att böja toner vissa försvinner nya kommer till så det blir som ett annat instrument( men ändå inte).På ett C spel kan man åxå fila lite men de e svårt att få Am accord och det blir för få A. Lee Oscars Natural Minor i Am å Dm kan gå kanske Dm funkar bäst (lite fila måste alltid till)där finns accorden redan klara på in sidan. Lycka till!! munspel e billiga filar åxå. G spel har tjocka tungor bra att öva på (fila alltså)[:p]


04 Mar 2010, 20:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.