View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:55



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Chromatiskt 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Chromatiskt
Är det många av er därute som kör Chromatiskt på någon låt när ni giggar ?. Är totalt nybörjare men börjar att få häng på några drag. En del tycker att det blir för mycket Jazz stuk men om man lyssnar på George Smith tex så är det ju som ett rasande Exresståg Fett som faaa. Har märkt här att det är mycke tunga och öppen käft som gäller. Tipsa gärna ni som spelar. [:p]

Mcool


20 Jan 2010, 19:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej Mats! Kromatiskt spelas i sk 3e position för "blues", dvs i D på ett C stämt spel. Har en bok som förklarar allt, som David Barrett har gett ut och som jag använde mig av när jag undervisade tidigare. Har du lust så får du gärna köpa den.

Dick


20 Jan 2010, 22:37
Profile WWW

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post 
Fick ett 12 håls cromatiskt Hohner spel i G..... Nu är jag tvungen att pröva! Finns det bra litteratur i ämnet och var köper man det? Annars är det den långa experementerandets väg som väntar.......Georg Harmonica Smith är en grabb med choklad i alla gånger. Finns inte så mycket på YOU tube med honom tyvärr....Undra om det finns någon Stockholms området som kan lära ut måntro?


21 Jan 2010, 20:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post 
Kolla med Janne Sjöström!

Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues


21 Jan 2010, 20:34
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Du kan också kolla med Derrick Walker, har för mig att han har munspelskurser på Kulturama.Jag tog lektioner av honom för 100 år sedan, jag har honom att tacka för mycket.Bl.annat spela på chromatiskt, övade alla skalorna fram och baklänges på ett C spel.Han har spelat med Michael Bloomfield och Luther Tucker. Jag har en en bok " SPELA MUNSPEL " av Dan Malmström som är en bra nybörjarbok för chromatiskt munspel,128 sidor. Den är till salu för en hundring inkl.frakt.


23 Jan 2010, 10:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post 
Skall du spela kromatiskt är det säkert bra till en början, som Sjoeberg säger här ovan, att spela i 3 position, men med det menar jag just "till en början", för det är inte på något sätt hela historien om att spela kromatiskt munspel, blues eller annat. Tvärtom kan det innebära en låsning.
Alla tonarter funkar för blues: det handlar om att lära sig arbeta med knappen.
Paul Delay är en bra kille att lyssna på för kromatiskt munspel av blueskaraktär men som åstadkommer saker som är betydligt livligare än den där tradden i D/Dm som alla kör.
Norton Buffalo kan vara ett annat tips.

/Martin

När jag höll på så tyckte jag Hohners 10-hålsvariant var lite lättare att arbeta med än 12-hålsditon, men vet ej om de finns längre.


25 Jan 2010, 01:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Det finns ett välidgt seriöst forum för kromatiskt här
http://www.slidemeister.com/ finns tabulatur för en mängd olika melodier samt midifiler osv. Man måste ju inte börja sin kromatiska bana med att spela just blues i tredje position, det finns annat [:)]
De har även ett mindre forum för diatoniskt munspel! Väldigt seriöst

Sjoeberg


25 Jan 2010, 11:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.