View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 06:40



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Big Walter Horton 
Author Message

Joined: 21 Dec 2009, 20:32
Posts: 254
Location: Piteå
Post Big Walter Horton
Är det någon här på bojen som vet vad Walter Horton använde sig av för förstärkare och mikrofon? för att få sitt "plåtiga" och "burkiga" ljud. Som han har bl.a: Trouble In Mind, Im In The Mood.


30 Dec 2009, 13:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Om du inte får några ledtrådar här så maila Joe Filisko. Han har forskat om Big Walter och troligen gett ut en skrift om honom. Janne Sjöström lär veta en hel del om honom likaså Ove Sandberg och förmodligen även Jocke Barcheus.

http://www.filisko.com/index.html

Sjoeberg


31 Dec 2009, 16:41
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi Joel, jag hade förmånen att få se denna, i mitt tycke en av de bättre munspelarena live i Stockholm ngn gång i början/mitten av 60-talet.Han är ju bl.annat känd för sin feta ton.Big Walter körde på i princip på det som ställdes till hans förfogande. Sångmick rakt ut i PA-anläggning, eller med Astatic JT30 mickar samt den Japanska så kallade Walter Horton micken, som ofta syns på bilder med honom.Jag har ett par sådana om du är intresserad hur de såg ut kan jag maila bilder.Kontentan är att han fick fram sin fina ton i vad han än fick i sina händer, han är en av få som har/hadde tonen i käften.


07 Jan 2010, 11:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Håller med Ove om att Walter Horton har en riktigt fet ton. Ägnat en stund i kväll åt att lira tillsammans med Walter i "Walters shuffle" på hög volym. Härligt!
Ove förresten, hur blev det med Kim Wilson-skivan du skulle skicka?[;)]

The blues rolls on


09 Jan 2010, 01:24
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.