View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:08



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Läckert munspel 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post Läckert munspel
Elvin Bishop har spelat in låten "The blues rolls on" med Kim Wilson på munspel. Låten går i C och Wilson spelar otroligt svängigt och läckert, men vad har han för munspel? Jag gissar att han först kör med ett Low F och sedan går över till ett vanligt F-spel i solot. Men hur får han till ett så läckert ljud?[:p] Nån som vet?
Ni som har Spotify hittar låten antingen på Elvin Bishop eller Kim Wilson, men man får scrolla lite.

The blues rolls on


29 Dec 2009, 20:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej!
För mig låter det som ett MB i tonart B spelat i 3e position. Han spelar förstärkt akustiskt eftersom han får till det karakteristiska wawa soundet mm. Jag råkar veta att han spelar på Joe Filisko moddade munspel, därav den "friterade" tonen/klangen. Snyggt som bara den!!!

Skall om en timme få besök av dubble världsmästaren Filip Jers och han skall få fälla ett expertutlåtande, jag återkommer och berättar om jag måste utdela ett lämpligt straff till mig själv för att ha farit med osanning, tex "lätt stening" på gårdsplanen ...

Sjoeberg


30 Dec 2009, 12:43
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Tjena Dick! Var Filip den nyfikne unge mannen/pojken som du talade om för flera år sedan, ett bra tag innan han blev världsmästare? Han som följde med dig till Tyskland på settings?

Blow On!


30 Dec 2009, 13:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej Robban! Ja precis! Han åkte tillbaka till trossingen två år senare och tävlade i två klasser, Blues Diatonsikt och Jazz Diatoniskt och vann båda klasserna! En prestation av rang när man är 18 år precis fyllda. Därefter har han utexaminerats från Kungliga Musikhögskolan i Sthl detta året i Maj på munspel! Nu turnerar han Europa runt och i Canada och USA och lever som professionell musiker vid 23 års ålder. Han spelar mest och helst jazz och folkmusik men även lite blues ibland.Han håller absolut världsklass och jag baxnar varje gång han besöker mig och spelar. Kul att Sverige har en sådan munspelare! Ett klipp av många är tex http://www.youtube.com/watch?v=gxl1XHMVvps. Kul att du kom ihåg Robban!

Sjoeberg


30 Dec 2009, 13:22
Profile WWW

Joined: 15 Jul 2009, 15:56
Posts: 26
Location:
Post 
Filip är fantastisk!

Hans och Svante Sjöbloms framträdande i kyrkan i Åmål var en lisa för själen efter 4 dagars väta både in och utvärtes.


30 Dec 2009, 13:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Javisst är han fantastisk och Svante Sjöblom! ... vilken röst! ja vad kan man säga ... det är så jävla bra

http://www.youtube.com/watch?v=rJqT3-8Wl-Y&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=zpwgJ2GSigE


30 Dec 2009, 13:33
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
En tretvinnad tråd = Musikalitet, teknik och hårt arbete[:)]


30 Dec 2009, 14:37
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
sjoeberg wrote:

Hej Robban! Ja precis! Han åkte tillbaka till trossingen två år senare och tävlade i två klasser, Blues Diatonsikt och Jazz Diatoniskt och vann båda klasserna! En prestation av rang när man är 18 år precis fyllda. Därefter har han utexaminerats från Kungliga Musikhögskolan i Sthl detta året i Maj på munspel! Nu turnerar han Europa runt och i Canada och USA och lever som professionell musiker vid 23 års ålder. Han spelar mest och helst jazz och folkmusik men även lite blues ibland.Han håller absolut världsklass och jag baxnar varje gång han besöker mig och spelar. Kul att Sverige har en sådan munspelare! Ett klipp av många är tex http://www.youtube.com/watch?v=gxl1XHMVvps. Kul att du kom ihåg Robban!

Sjoeberg

Blir faktiskt riktigt chockad när jag kommer ihåg saker. Men det verkar som om jag behöver påminnas lite grann för att minnet ska komma igång.

Blow On!


30 Dec 2009, 16:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej igen! Jo det blev bekräftat, Kim Wison spelar i tredje position på ett Bb. Nu kan jag spara stenarna till en annan gång [:)]
Filip har tidigare varit en >Golden Melody freak men la dem åt sidan när han fick sponsring av Hering för 4 år sedan, men han nämnde GM spelen och sa att det finns inget spel som är bättre för overblows och det tycker jag fortfarande sa han. SOm harmonica57 konstaterar "hårt arbete" och det är precis vad den här killen har lagt ned, jag har känt honom i 8 år nu och fått följa hans fantastiska resa och fy vad han har övat under alla dessa år, det handlar om flera timmar om dagen med stenhård självdisciplin Men nog om detta, Bb i tredje positon var det i alla fall som Kim WIlson spelade.
Jag önskar er alla ett gott slut och ett riktigt gott nytt 2010!

Sjoberg


30 Dec 2009, 19:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Tack Sjoberg!
Jag hade börjat lista ut det själv (trots att du skrev B i din första kommentar[;)]). Men fan vad svårt det är att spela på ett Bb-spel i en Cm-låt[V]. Särskilt i en svängig låt som denna.

Jag tycker Filip är onödigt bra. Har sett honom en gång, på Akkurat i Sthlm. Han gjorde ett gästframträdande tillsammans med gitarristen Conny Rodson. Trodde jag skulle få se en hygglig bluesmunspelare och så dyker det upp en spenslig kille, inte särskilt blueslik, och spelar jazzigt kromatiskt så bra att det nästan är övernaturligt! Suck..

Önskar också ett Gott Nytt Bluesår!


The blues rolls on


30 Dec 2009, 22:36
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.