View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:21



Reply to topic  [ 11 posts ] 
BILLIGT RÖR? 
Author Message

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post BILLIGT RÖR?
Hej, sålde i dagarna ett Jan Philips 12DW7 ( 12AX7 )till en Bassmanlirare, då hittade jag bland alla rör ett Mullardrör som jag inte kände igen? När jag googlade på detta rör som heter Mullard CV491 KB/DA visade det sig att det är en 12AU7:a, men inte vilken som helst.Priset på denna är $249.95 alltså 250 dollar för ett litet jävla rör!! http://www.tubedepot.com/nos-12au7-mullard50s.html
Sjukt eller hur?


08 Dec 2009, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Ja verkligen hutlöst pris, om det nu inte tryckfelsnisse som varit framme. Däremot 12DW7 är ett fasvändarrör alltså både ett 12AU7 och 12AX7 rör i samma. Använder det själv i min Bassman som nr 1 i försteget. [:)]

Mcool


08 Dec 2009, 14:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Tja, nej inget tryckfel, hittade 2 st. på Ebay för $ 450 för båda,vilket klipp! Men så står det också att det här är dom absolut bästa rören man kan ha till Audio. Och dom freaksen vet man ju hur mycket stålar dom kan lägga ut, bara en sådaär 30.000 för 2 högtalarkablar! Men skall testa röret i en av mina stärk, men tror inte att den kommer till sin rätt i dessa sammanhang?


08 Dec 2009, 15:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej på er

En lite korrigering kanske kan vara på sin plats angående 12Dw7...

Denna rörtyp består precis som matscool skriver av två halvor varav den ena är som ett halvt 12AX7, dvs med förstärkningsgrad på 100 gånger insignalen och den andra halvan motsvarar en halv 12AU7, med cirka 20 gångers förstärkning. Så långt är alllt rätt.

Men att 12DW7 allmänt skulle betecknas som "fasvändarrör" är fel.
(nästan, förutom för vissa munspelare, som mot faktiskt använder såna rör just som fasvändare... Se nedan)

Fasvändarrör är i normalfallet alltid rör med två likadana halvor om vi nu pratar dubbeltrioder, tex 12AX7 eller 12AT7.

Normalt sett i en rörförstärkare för gitarr så vill man ju ha en så jämn signal som möjligt från fasvändaren till slutsteget i en push-pull-konstruktion, för att inte slutsteget ska dista i onödan.

Undantaget är, förstås, i munspelsvärlden, där tidig dist i slutsteget för många är en "helig graal"...

Och i vissa förstärkare är konstruktionen av fasvänderiet sådan att ett totalt obalanserat rör, som just 12dw7, ger ena halvan av slutsteget en starkare signal än den andra - vilket i sin tur av en del upplevs låta bättre, "fetare", till just munspel och dessutom minska rundgångsrisken...


Detta är en genväg för att tillämpa delar av Gerald Webers (googla på honom) teorier om hur en ultimat munspelsstärkare ska vara byggd.

(Jag är osäker på om 12DW7 verkligen funkar på det sättet i Bassman 59 RI, fast det sitter ett sånt i min egen...)

Att, som matscool nämner, sätta ett 12DW7 som första förstegsrör i en Bassman 59 RI gör däremot att det blir mycket större skillnad i ingångskänslighet mellan normal-kanalen och bright-kanalen. Den ena blir mycket mindre "het" än den andra.

Typ...

MVH

MAttias


08 Dec 2009, 19:44
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Ok ! Jag trodde faktiskt det va ett fasvändare, men se man lär sig ju något nytt varje dag och det får man ju va tacksam för så tack tack. Det jag säkert vet att det funkar klockrent i Bassmannen. [:0][;)]

Mcool


08 Dec 2009, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Läste om en som hade 12DW7:an i mitten av förstegsrören. Dvs. Sett från input 12AX7-12DW7-12AU7. Detta skulle göra övergången från AX7 till AU7 mjukare. Kan tyvärr inte prova det själv har som mest två rör i försteget, och det gör det ju svårt att sätta det i mitten. [;)] Om nån skulle vara intresserad av att prova så hör gärna av er om resultatet.

Blow On!


09 Dec 2009, 12:42
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det är konstigt men sant att 50-70 år gamla rör låter bättre än de nytillverkade. Så ska man ha det bästa så ska man ha en arnenym-moddad stärkare med NOS-rör, ett munspel av Dick och en mik från Ove...

Om du använder DW7 röret i mitten på Bassmannen så får du ett AU som är direkt följt av en 12Ax7. Den andra halvan är ganska ineffektiv eftersom man tappar signalen i fel ända av röret -på katodsidan. En katodföljare Cathode follower. Men man får bra värden att bygga en bra tonstack på det viset. Sen ger det en lite speciellt knorrdist..

De senare varianterna av Bassman som kallas Blues Deville har de bägge rörhalvorna kopplat som två vanliga, effektiva steg och blir ganska stel och stum att lira trynorgel på.



http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


09 Dec 2009, 19:49
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hallå Arne

Kommer inte ihåg om vi diskuterat detta tidigare, men hur är det egentligen med fasvändaren i Bassman 59 RI egentligen - är det en sådan typ som ger önskad obalans i slutsteget med ett 12DW7 där eller inte??

MVH

Mattias


09 Dec 2009, 21:26
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det borde ju ge en obalans, men inte på samma sätt som det Gerard Weber pratar om i sin berömda artikel. På DW 7:an så är den första halvan, som har pinne 2 som ingång, som är den svaga halvan.
I Gerard Webers funderingar å är det den andra halvan i en betydligt äldre konstruktion en parafas vändare eller vad den kan heta på svenska. Det är den vända fasen man svälter för att få en basigare ton och mindre rundgång.
Men jag tycker det är rent nys om jag ska vara ärlig. Jag har provat det på en Fender 5D3 klon och visst,,, det blir lite skillnad men det finns andra och bättre sätt att få basigare ton och mindre rundgång.
Är det på en Bassman?
Då sänker man spänningen i förförstärkaren till runt hundra volt med AX7 på plats, byter svansresistorn R21 från 6.8K till en 10K och slutligen så höjer du spänningen i slutsteget till 500 volt med en diod eller en GZ34 likriktare. Pula i Sovtekts 881 och ställ en iskall BIAS på 8-15 mA per rör så får du en stärkare som kan blåsa omkull hus om du vill. Och du kan finlira på den med ganska låg volym och sjysst spräck om du använder AX-AX-AY. Jag använder normalt AT-AX AX för en normalbullrig spelning AY-AT-AX för monstruös volym.
Ingående beskrivning finns på http://www.myspace.com/markburness
Där hittar du värden på resistorer och rubbet.

Jag har börjat gilla AT rören riktigt ordentligt. Dom spricker upp fint och har fettet kvar som gärna försvinner lite med AY rören.

Just låg spänning i förförstärkaren är en viktig del i antifeedback moddning. Men det går bara på lite starkare stärkareom du ska ha ut bra volym också. För man tappar en del gain när man gör det här. Det är bla det som händer när man trycker dit ett AU rör i förförstärkaren. Ett AY och ett AU släpper igenom strömmen mycket lättare än ett AX eller AT så det snor ström från de andra rören.

När man sen höjer spänningen och kyler ner biasen på slutsteget så går det på ett ut rent effektmässigt. Men man tar bort en hel del omfång i förstärkare så den låter säkert skit med en gitarr. Men det vet jag inte säkert. Jag har inte velat smutsa ner mina munspelselektroner med strängaspel..[:D]

Nä läggdags! börjar jobba kl 6 igen..


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


10 Dec 2009, 01:18
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej igen


Arne - det hade varit väldigt intressant att testa våra båda Bassman sida vid sida någon gång.

Vi har ju utgått från två väldigt olika teorier för att modda en 59 RI till ett mer harp-friendly ljudideal.

Jag kör med låga spänningar, likriktarrör med mycket sag och 6V6:or med het katodbias - och du med högspänning utom i försteget, och iskallt ställda metal-slutrör...

Frågan är ju hur olika - eller lika - de egentligen låter.


Jag har också haft en liten mailkontakt med Gary Onofrio som ligger bakom Sonny Jr-förstärkarna.

Jag ställde fränst lite frågor angående hans nya förbättrade nedre bakpanel till 4x10-modellen "Super Sonny".

Har fått lite uppgifter så jag ska testa att tillverka och sätta dit en större nedre bakpanel på min Bassman. De som uppgraderat sina Sonny Jr 4x10 med den nya bakpanelen verkar enligt kommentarerna på SJR-sajten väldigt nöjda och förvånade över hur stor skillnad det blir i ljudtrycket.

Nåväl - Gary mailade också med följande, med hans tyckande om hur man får det mesta ur en Bassman RI - Ytterligare ett annat sätt att göra det...:

5U4 rectifier, 6L6's biased at 28Ma, and then use the 12AU7 12AU7 5751 which will give you plenty of break up but a much more authentic tone and a bit more power.

The start up preamp tube lineup from L - R will be: 12AU7  12AU7  12AX7. You can substitute a 5751 tube in place of the 12AX7 in case you want just a little more overdrive/natural distortion. The 5751 tube is a gain of 85, which bridges the gap between the 70 gain 12AT7 and the 100 gain 12AX7. You can try a 12AT7, may be too low, you decide.


TONE CONTROL SETTINGS:
 
KEY!!!!!  Keep the MIDDLE control at ONE – TWO Maximum- this will allow the frequency which is so sweet to still bleed through to complete the pure tone, however when raising it any higher it just creates feedback.

PRESENCE - Set at 3 - 5
 

BASS: Set at 10 - 12
 

TREBLE!!! Another key, as the TREBLE now is your complete tonal range and BOOST that will project the purest tone and volume DEEP into the audience:  
SET at 4 - 6, once you get your volume controls set, work only with the Treble control and volume control to get maximum sound with Your mic and Your cupping.
 
If just using NORMAL VOLUME control: Raise until feedback occurs, then back off One number.
 
If you BRIDGE the CHANNELS, either from NORMAL 2 to BRIGHT 1, or NORMAL 2 to BRIGHT 2; KEEP THE BRIGHT CONTROL AT 2 - 3,  This will give the amp that Thicker Tone, however any higher than Three will only induce unwanted feedback faster.


MVH

Mattias


11 Dec 2009, 00:32
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Den rörsättningen och tonkontroll-inställningen fungerar inte i min!
Jo, det finns ju 2 skolor ,,minst,, och det skulle vara kul att ha 3 st att jämföra mellan. Sag-skolan och kallbias-skolan och en orginal med ett lätt tubeswap.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


12 Dec 2009, 00:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.