View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:03



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hohner eller Hering? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Hohner eller Hering?
Ursäkta en "novis" på området, men jag har alltid velat lära mig spela munspel på riktigt. Har under mina omgångar som musikhandlare sålt många munspel, dock utan att ha någon djuplodande kunskap. Till dom som inte vet vad dom egentligen vill ha, har jag alltid sagt att fabrikaten är jämbördiga och att det är en smaksak vilken man väljer. [:I]

Vilket fabrikat är egentligen att betrakta som bäst? <b>Hering</b> eller <b>Hohner</b>? Eller finns det andra fabrikat som lurar i vassen? Är själv ägare en Hering Vintage Harp C, som dock inte blivit så värst blåst. [8D]

Jag har hittills inte hittat ett sätt att kombinera munspel med mitt gitarrspel inom den genre/sättningar jag opererat. Men jag hoppas kunna finna ett sätt att få det att fungera i framtiden. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/


06 Dec 2009, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Jag tycker inte att du behöver rådna för de svar du gett ang munspelstillverkare...ger du över 300 kr för ett spel i butik så är nog de flesta bra, oavsett tillverkare. Sen kommer man ju snabbt in i resonemang om trä/Plast, vilka som lämpar sig best för överblåsning osv..men det är ett annat kapitel.
I vilken genre/sättningar "opererar" du?


06 Dec 2009, 12:34
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Seydel [}:)][}:)]
[:D][:D][:D][:D][:D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


06 Dec 2009, 12:41
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Seydel mod 1847 fins nog inget bättre spel direkt från fabrik. [;)]

Mcool


06 Dec 2009, 13:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
harmonica57 wrote:

Jag tycker inte att du behöver rådna för de svar du gett ang munspelstillverkare...ger du över 300 kr för ett spel i butik så är nog de flesta bra, oavsett tillverkare. Sen kommer man ju snabbt in i resonemang om trä/Plast, vilka som lämpar sig best för överblåsning osv..men det är ett annat kapitel.
<font color="red">I vilken genre/sättningar "opererar" du</font id="red">?

I just detta fall spelar jag i en blueskvartett (gitarr, bas, klaviatur, trummor) och är ensam gitarrist, tyvärr. Munspel funkar dock i vissa låtar, där gitarren inte är så tongivande. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/


06 Dec 2009, 13:12
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
arnenym wrote:

Seydel!!!...dom rika lever sitt liv[:D]
Skämt åsido..Du menar antagligen Seydel 1847..Men hur är Seydels "arbetar spel"..dom som är i samma prisklass som marine band?


06 Dec 2009, 17:19
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
x


06 Dec 2009, 17:27
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Du skrev.."I just detta fall spelar jag i en blueskvartett (gitarr, bas, klaviatur, trummor) <font color="red">och är ensam gitarrist, tyvärr.</font id="red"> Munspel funkar dock i vissa låtar, där gitarren inte är så tongivande."
Två gitarrister är en för mycket[:D]....Munspel och klaviatur funkar väl ypperligt.

[/quote]


06 Dec 2009, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
harmonica57 wrote:

Du skrev.."I just detta fall spelar jag i en blueskvartett (gitarr, bas, klaviatur, trummor) <font color="red">och är ensam gitarrist, tyvärr.</font id="red"> Munspel funkar dock i vissa låtar, där gitarren inte är så tongivande."
Två gitarrister är en för mycket[:D]....Munspel och klaviatur funkar väl ypperligt.


Jo det är sant. Jag vill ha in en gitarrist till, men resten av bandet vägrar. Vet inte hur jag ska tolka det! [:D]

A) En idiot räcker [:o)]
B) Det blir mindre gage per skalle [B)]
C) Jag är så j-la bra att det inte behövs [8D]
D) Ändra aldrig på en vinnande uppställning [:0]

Jag bara tänkte att om jag släpper guran och kör munspel så blir det lite tunnt kanske. Men som du säger, klaviatur och munspel funkar utmärkt. [^]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/


06 Dec 2009, 17:38
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
E: Dom har dåligt omdöme och vill inte ha munspel[:)]

Mats


06 Dec 2009, 19:30
Profile

Joined: 15 Nov 2008, 15:27
Posts: 127
Location:
Post 
Seydel, Suzuki eller Bushman skulle jag rekommendera.


06 Dec 2009, 20:27
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.