View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 10:34



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Marine band problem 
Author Message

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post Marine band problem
Har fått problem med mina Marine band:
Image

De områderna som är markerat med rött visar hur mycket träkärnan har rört sig. Går knappt att spela på längre, man får rejält ont i läppar och mungipor[B)] Vad beror problemet på? Är andra gången jag råkar ut för samma sak. Var samma hål det gällde sist också, de hål jag använder mest 1-5. Beror det på min spelstil? spelar jag för hårt?

Någon som har haft liknande problem?


03 Dec 2009, 20:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Nog har man förstört ett och annat spel på det viset
träkärnan sväller av diverse fuktigt mtrl som av en
eller annan anledning kommer flygande
sen finns det metoder för att försegla kärnan
men jag har ej gett mig in i den djungeln ännu.
jag såg ett klipp på tuben där adam gussow helt
enkelt tog sin armekniv och täljde till kärnan
men jag har provat och visst det hjälper,men känns
inte bra


03 Dec 2009, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Om du inte vill jobba med att försegla träkammen med lack så kan du köpa ett spel med färdigförseglad kam, typ Marine Band Deluxe eller ett spel med plastkam -special 20.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


03 Dec 2009, 21:22
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Har klistrat in denna länk tidigare men är intressant med tanke på svällande kropp.
http://www.harponline.de/index.php?page ... _id=en_GB&


04 Dec 2009, 10:28
Profile

Joined: 25 Mar 2009, 20:49
Posts: 12
Location:
Post 
Hej,

min erfarenhet av Marine Band Deluxe är att Hohners lackering inte räcker. Man måste själ lägga på ett nytt lager för att slippa dessa problem.

/Krister


04 Dec 2009, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
eastwood_airline wrote:

Har fått problem med mina Marine band:
Image

De områderna som är markerat med rött visar hur mycket träkärnan har rört sig. Går knappt att spela på längre, man får rejält ont i läppar och mungipor[B)] Vad beror problemet på? Är andra gången jag råkar ut för samma sak. Var samma hål det gällde sist också, de hål jag använder mest 1-5. Beror det på min spelstil? spelar jag för hårt?

Någon som har haft liknande problem?


Problemet beror på att MB spelen har en kärna av päronträ som suger åt sig fukt (andedräkt, saliv) och sväller. Precis som vilket trä som helst. Eftersom spelen från fabrik inte försetts med ett fullgott skydd så måste du själv ordna det och det finns lite olika varianter. Jag har provat att impregnera med skärbrädsolja vilket fungerar men känns lite konstigt. Klarlack fungerar utmärkt men du måste köra med en vattentålig lack och dessutom ge kammen en lång torkperiod så att den härdar ordentligt. Jag brukar dessutom runda av kanterna på MB spelen så att de blir bekvämare att spela på. Din spelstil har inget med problemet att göra och du spelar inte för hårt. En spelstil där man utsätter tungorna för mycket tryck (spelar hårt) sliter bara på tungorna och påverkar inte kammen alls. Spottar du mycket i spelet så att det får ta emot mycket fukt har däremot betydelse. Som du då kanske redan har gissat så är detta ett klassiskt problem som alla som spelar MB får brottas med. Vill du undvika problemet men ändå måste ha träkamm så rekommenderar jag Crossover som har bambukam som tydligen skall vara mycket okänslig för fukt (har ej testat själv).

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


04 Dec 2009, 12:07
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 13:15
Posts: 457
Location: Alvesta
Post 
harmonica57 wrote:

Har klistrat in denna länk tidigare men är intressant med tanke på <font color="red">svällande kropp</font id="red">.
http://www.harponline.de/index.php?page ... _id=en_GB&


[:0]

[:D]

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) | Harmony Sovereign (69)"]


04 Dec 2009, 12:19
Profile ICQ
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Vill du lacka dina kammen själv rekommenderar jag ett enkomponentlack tex ZAR Interior, kort torktid och efterlämnar en hård yta som är motståndskraftig mot många kemikalier samt har en slagtålig yta.osv. Att applicera en cellulosa lack är inte att rekommendera. Denna lack är känlsig för fukt och efterlämnar en hård yta förvisso men krackelerar så snart lite fukt tar sig genom ytan Försök inte återställa din svällda kam, det blir aldrig bra. Vill du inte hålla på med lackering, planslipning osv. så kan du beställa en MB kropp av mig tillverkad i kompositträ och förstås lackad samt försedd med resonatorrör i silver, spegelvända kompressionklackar i kamspåren samt sfäriskt formade kanspetsar.

Sjoeberg


04 Dec 2009, 15:50
Profile WWW

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Även jag har problem med svällande kropp
men jag skyller på altför stort sug efter pizza[8D]


04 Dec 2009, 15:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Tack för alla era svar!
Jag trivs verkligen med Marine band och träkärna är tyvärr ett måste.
Låter kanske inte så jätte krångligt med lackning, men känns ändå bättre att köpa något som är redo att spela på redan från fabrik. Är Marine band delux värd de extra hundralapparna? Andra förslag?


04 Dec 2009, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
sjoeberg wrote:

så kan du beställa en MB kropp av mig tillverkad i kompositträ och förstås lackad samt försedd med resonatorrör i silver, spegelvända kompressionklackar i kamspåren samt sfäriskt formade kanspetsar.

Sjoeberg


Tack för erbjudandet! Men jag är allt för grön när det kommer till munspel, får vänta några år innan jag har självkänslan att beställa sådna lyx kroppar[:D]


04 Dec 2009, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
sjoeberg wrote:

Vill du lacka dina kammen själv rekommenderar jag ett enkomponentlack tex ZAR Interior, kort torktid och efterlämnar en hård yta som är motståndskraftig mot många kemikalier samt har en slagtålig yta.osv. <font color="red">Att applicera en cellulosa lack är inte att rekommendera.</font id="red"> Denna lack är känlsig för fukt och efterlämnar en hård yta förvisso men krackelerar så snart lite fukt tar sig genom ytan Försök inte återställa din svällda kam, det blir aldrig bra. Vill du inte hålla på med lackering, planslipning osv. så kan du beställa en MB kropp av mig tillverkad i kompositträ och förstås lackad samt försedd med resonatorrör i silver, spegelvända kompressionklackar i kamspåren samt sfäriskt formade kanspetsar.

Sjoeberg


Jag måste varit trött i huvudedt då jag skrev detta om cellulosalack. Det skall naturligtvis vara så som Dick säger. Jag ber om ursäkt om jag ledde in någon på villovägar med mitt inlägg, var absolut inte min avsikt. Får väl skylla på fredagströtthet[:I]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


04 Dec 2009, 20:00
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
eastwood_airline wrote:


träkärna är tyvärr ett måste.


Varför det?


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


04 Dec 2009, 22:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Ja ...varför det? Jag har själv testat med cellulosalack och en snyggare yta är svårt att få till med andra lacker. Men som du skrev, den kräver lång torktid, och ett mästerligt handarbete för att bli snyggt men som sagt ett outstanding slutresultat. Jag använder numera en spray "klarlack" för möbler. 79:- på Bauhaus. Tålig, snyggt slutresultat och "child proof". Jag har lackat många MB och GM kammar med den och än har de inte kommit tillbaka vilket får ses som ett bevis på att det fungerar på kammarna. Tidigare körde jag med en 2 skikts klarlack från Mekonomen och den var fantasktiskt snygg och även slagtålig osv, eftersom det är en klarlack för billacker. Jag plågade tillverkaren om garantier för att det även passade för kompositträ. Det gjorde det definitivt, men föll på prisbilden ...

SJoeberg

Sjoeberg


05 Dec 2009, 12:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Förresten ... jag har några MB original kammar till försäljning. När jag bygger custom MB spel så monterar jag mina egna kammar i spelen och således får jag oanvända originalkammar över. Har inte tänkt på det här problemet tidigare och att det faktiskt kan finnas avsättning för dessa. Jag kan tänka mig att sälja dem för en blygsam peng, 50:- styck frakten ingår. Omgående leverans. Först till kvarn ... jag har i alla fall 6-7 stycken just nu, säkerligen fler. Finns det intresse så får jag leta i gömmorna.

Sjoeberg


05 Dec 2009, 12:56
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
sjoeberg wrote:

Förresten ... jag har några MB original kammar till försäljning. När jag bygger custom MB spel så monterar jag mina egna kammar i spelen och således får jag oanvända originalkammar över. Har inte tänkt på det här problemet tidigare och att det faktiskt kan finnas avsättning för dessa. Jag kan tänka mig att sälja dem för en blygsam peng, 50:- styck frakten ingår. Omgående leverans. Först till kvarn ... jag har i alla fall 6-7 stycken just nu, säkerligen fler. Finns det intresse så får jag leta i gömmorna.

Sjoeberg


Short eller long slot?

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


05 Dec 2009, 17:12
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Hmm jag undrar om det blev en ,missuppfattning efter min förra post. Jag undrar varför det är helt nödvändigt med träkärna/träkam.
Jag förstår att det är helt nödvändigt att ha ett material som går att jobba i om man modifierar kammar och påverkar ljudet/tonen på det sättet som Dick gör. Jag är övertygad om att man får många fördelar med en sån kam..
Jag läste på Harp-L för länge sen om att det var någon som provade ett Marine Band med träkam som var tätat och skruvat och jämförde det med ett Marine Band med Acrylkam. Dom mätte och lyssnade och fixade men kunde inte avgöra om det fanns någon ljudskillnad på de två.
Även Jag har i all anspråkslöshet provat de hemska Hohner MS spelen med olika kam-material. I valet mellan trä och plast kan inte jag avgöra om det finns någon ljudskillnad,, men väljer man en metallkam får man ett lite rivigare ljud.
Andra saker som tjocklek på plattorna och hål i kortändorna på kåporna har en mycket större inverkan på ljudet.
De enda fabriksspelen som jag tycker om träkammarna på är Seydel 1847. Mjuka och fina och dom sväller inte alls.
Men dom har inte hål i kortändarna som ett Marine Band har. Så det får du borra själv om du vill ha ett rivigare och ljusare ljud, a´la´Marine Band.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


05 Dec 2009, 18:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Jag skall kolla, måste mäta på dem eftersom jag inte längre vet på vilka spel de suttit. Återkommer!
Det här med kammar och sound. Jag har sagt det tidigare tror jag ... visst har det inverkan på ljudet, absolut. Men det är också så att "testpiloterna" som uttalade sig, vad har de för kompetens att avgöra? Jag gissar att de inte har det för i så fall skulle de inte skrivit på det viset. Personligen betraktar jag mina custompspel som en hel enhet, där varje del av munspelet bidrar till slutreslultatet. Det innebär att varje ingående del måste behandlas och på alla punkter tas till en nivå där det får förutsättningarna att kunna bidraga till slutresultatet, vilket innebär olika steg av moddning, där varje del moddas separat beroende på vad man vill uppnå, exempelvis en kam som kan förbättras på ett flertal punkter, oaktat träslag osv. Sedanär det ochså så att olika träslag ger olika klang. tex ett Pink Ivory trä som växt i Afrika är stenhårt i kärnan, dvs det finns nästan inga längsgåäende fibrer i träet som fungerar som vattenbärare. Därav hårdheten. En sådan kropp klingar bright eftersom inga frekvenser kan tas upp av fibrerna i träet (som kan liknas vi långa rör, som när de är tömda på vatten får funktionen av resonanskamrar). Exempelvis är en kam gjord av Rio Jacaranda betraktad som Kungen av tonträ. Gitarrer byggs ibland av Rio Jacaranda, likaså halsar osv. för att olika träslag ger olika klang. Mina customkroppar har inte kommit till av en slump. Resonansbärarna, (silverrören) sitter där för att förstärka träets egenskaper och lämna över detta i mässingsplattan som i sin tur förbinds med kåporna och allt sammantaget leder till ett annorlunda sound. Dock skall sägas, för att få ut den "möjliga klangen" är det beroend av munspelarens teknik, samt ett mkt välstämt munspel där de olika övertonerna klingar harmonikst, dvs samverkar till det perfekta soundet. Är de förutsättningarna uppfyllda så har kroppen och tonträets egenskaper betydelse. Om du tar en titt på min hemsida under fliken statements tror jag den heter, så finner du ett antal uttalande om kroppen, vilken skillnad den har tillfört deras sound osv.
Jag åäterkommer med Long eller Short slot!

Sjoeberg


05 Dec 2009, 18:37
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
So jag sa förut Dick. dina kammar är inte identiska med en orginalkam. Du har gjort en massa andra modifieringar och har utvalda träslag. det är inte såna kammar jag pratar om.

Jag hittade en jämförelse på:
http://www.patmissin.com/ffaq/q6.html
Scrolla ner en bit och avgör själv om hur stor skillnaden är.
Jagv hör ingen i mina datahögtalare, men en väldigt väldigt liten skillnad i mina hörlurar. Jag tror inte publiken uppfattar skillnaden alls. Sen har vi det där med känslan.
Om det känns bättre med den ena kammen framför den andra. Känslan och kvaliteten i spelen kan avgöra hur resultatet blir på giget.
Men för mig som amatör så känns det inte som jag vill lägga tusentals extra kronor på någonting som jag inte kan utnyttja till fullo.


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


05 Dec 2009, 22:56
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Oavsett om det är plast, trä eller mettall kam så är det nog hela konstruktionen som utgör munspelet.
PT Gazell gör en liten ovetenskaplig bedömning på följande länk..som ändå är intressant.

http://www.youtube.com/user/gazell?gl=S ... R8PH_8-UH4

Sen kan jag tycka att det har stor betydelse för ljudet om höljet är av trä eller plåt. Bra eller dåligt? Suzuki har sitt Pure Harp MR-550,
Själv har jag ett Lee Oskar med egentillverkade höljen i ek som har en varm men mindre klangfull ton än de i plåt.


06 Dec 2009, 00:48
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Arne, när jag får tid och möjlighet till det, skall jag skicka dig en custom kropp för test. Jag skall även skicka dig en planad, (0.005 mm) MB kropp standard. Därefter skulle det vara intressant att höra dels vad du uppfattar händer med ditt MB spel när du monterat min MB kropp och därefter den planade kroppen och sist standard kroppen. Skulle du ställa upp på den testen? Kanske du kan vara intresserad av att även testa ett av mina Cutom MB eller GM om du gillar dem.

Intressant att PT Gazell konstaterar skillnaden i soundet, kanske mer korrekt att kalla det "Timbre", på plastspelet kontra trä. Dessutom verkar han ju ha valvat de båda spelen. Jag hör skillnaden mellan plasten och träet, hade man förstärkt det skulle det framgå med än större tydlighet.

Jag håller med om att det är spelets totala potential som måste samverka till fullo i alla delar för att kunna återge spelets Timbre.
Dvs alla delar är lika viktiga. Läcker det någonstans det inte skall så påverkas ton och annat direkt osv.

Sjoeberg


06 Dec 2009, 01:48
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Dick.
Jag är övertygad om att dina spel skulle ge mig våta drömmar.[:D]
Visst skulle jag ta chansen att få jämföra dina spel med andra spel.
Jag är övertygad om att det skiljer i ljud, hållbarhet och känsla när man spelar på ett av dina spel jämfört med ett "out of the box".
Jag är övertygad om att "Sjoeberg" spelen är av absolut världsklass.

Men jag har svarat på eastwood_airlines fråga som <u>jag tror</u> gäller out of the box-spel och vad man kan göra åt dom själv.

Man kan ju ställa sig frågan om vad man ska använda spelen i för sammanhang också. Nu ska jag inte göra mig till talesman för andra så jag måste förtydliga att <b>Jag</b> älskar larm och svett. ( J-geils, the bluesband och 9 Below zero är fortfarande husgudar) -Den bullriga, stökiga musik som jag spelar dränker garanterat skillnaden i ljud mellan de bägge spelen. Jag värdesätter, ett bra stämt spel med mjuka kanter spm är bra att hålla i handen utan att man störs av vassa kåpor framför "timbre" som jag eller publiken inte uppfattar.


06 Dec 2009, 12:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Ok, jag känner motståndet [}:)] hehe ... [:D] Vi tar den här diskussionen någon annanstans och vid ett annat tillfälle [8D] ...Ok Arne, visst är det så att man kan göra en del förbättringar direkt på sina out of the box spel, exempelvis plana kroppen, plana dragplattan, samt ställa reed gappingen, enkla åtgärder som förbättrar prestandan märkbart.

Beträffande kammar så har jag 3 Long slot och en Short slot. Det finns fler i lådorna, det mesta Long Slot. Kanske skall förklara att Short slot kammarna hittar man på tex, Db-D-Eb-E-F-F#, men många föredrar i customsammanhang ändå long slot kammar. Jag tillverkar endast long slot i mina kammar oaktat tonart.

Sjoeberg


06 Dec 2009, 17:40
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Dick
Jag förstår inte varför du tror att jag har något emot dina grejer eller känner motstånd. Jag har försökt att förklara på flera olika sätt att jag har förstått att dina munspel ligger i en klass för sig. Dom går inte att jämföra med orginalspel. Du använder högsta klass på träslag och gör ett ypperligt arbette på spelen, har jag förstått[:)]

Undersökningen på harp-L var ganska vetenskapligt gjord och gällde vanliga kammar i päronträ och plastkammar. Det finns ingen för människan hörbar skillnad i ljudet från de bägge modellerna om man har exakt samma tryck/undertryck när man framkallar en ton.

Det är lite som en revolverduell där vi skjuter bredvid bägge två.[:D]

eastwood-airline:
Köp ett munspel av Dick så slipper du det här. Du kan även köpa ett Seydel spel med träkärna om du vill vara säker på att "mojon" är kvar. Vad jag har förstått är alla Seydels träkammar lackade och av bättre kvalite än Marine Band deluxe. Eller så kan du gå på ett spel med plastkam om du sätter bekvämligheten och priset framför Mojon.

Å du har väl försett din stärkare med ormolje och pappersfyllda kondensatorer. Annars får du inte rätt ljud vetdu.[;)][:D]
Helst tillverkande av en enögd, vänsterhänt, 4/5-dels svart kvinna från Tahiti med en skvätt indianpåbrå som bär gula kläder en natt med fullmåne i september. Då får du Mojo..

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


07 Dec 2009, 16:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Arne! Jag uppfattar absolut inte att du skulle ha något emot mina produkter, tvärtom! Vi når inte varandra i kommunikationen helt enkelt, jag vill ha fram att det finns akustiska skillnader mellan plast och trä oaktat vad andra säger, men för att få fram skillnaderna tydligare i munspelet måste alla "out of the box" munspel, oaktat fabrikat genomgå mer eller mindre kvalitetsförbättring. Om alla munspelare hade lärt sig att utföra de här mkt grundläggande kvalitetsförbättrande åtgåderna i form av planing/lackning av kroppen (efter planing bör den lackas igen och försiktigt slipas plan igen, samt lära sig att ställa reed gappingen så som den skall ställas samt att plana dragplattan. Med de här enkla åtgärderna vill jag påstå att en minst 30-40% ökning i prestandan kan erhållas på vilka out of the box spel som helst. Anledningen är enkel. Oaktat fabrikat är munspelet en massproducerad produkt innebärande att produkten är en kompromiss mellan prestanda och pris. När fabrikerna tagit till sig någon form av "produktutveckling" osv. och inför detta i sin produktion sticker priset också. Men är produkten så mycket bättre, eller lurar man köparen genom en flashig design osv. Även här är det en kompromiss. Skulle munspelsfabrikerna lägga ner det jobb som bla customisers gör, skulle det bli flakshalsar i produktionen direkt och spelen skulle inte gå att lösa för rimliga pengar. Sen är det som du säger att exempelvis Seydel spelen är känns bättre och låter bättre än "de andra". Då skall man också veta att det spelet kom till under tiden Miakel Timmler på harpopnline var anställd hos Seydel som teknikst ansvarig eller något. Han fick vad jag förstår igenom olika förbättringar, eftersom han i grunden är en driven customizer. Timmler slutade efter ca 6 månader och återgick till att sköta sitt företag som tur är får oss! Men .... även om det 1847 kan prisas som outstanding i sin klass, kan man med åtgärderna ovan förbättra ett redan hyfsat munspel. Det är det som är den springande punkten. Oberoende vilekn musik man spelar så kommer spelets prestanda att återspegla sig genom förstärkare, boxar, AU12 rör osv. Det kommer att låta än bättre och dessutom ge munspelaren kontroll över ton, bändar, färgning, etc. Puhhh ...
Jag avrundar med att beskriva vad som bör göras på ALLA out of the box spel för att krama ur det den inneboende potentialen som out of the box spelen har.

KROPPEN:
Använd 400 papper. Hitta ett plant underlag, ett perstorpsbord, ett spegelglas eller en glasskiva. Tag en dubbelhäftande tejp och sätt på en av långsidorna så att ni får grepp och kan styra planingen kontrollerat. Slipa sedan 4-5 drag över plattan, kontrollera ytan. De partier som är "mörkare" visar hur ojämn kroppen är eftersom de partierna är de som ligger "lägst". Upprepa tills hela ytan har fått samma färg. Nu är den plan. Vänd på kroppen. Upprepa. Putsa lackskiktet på kroppen lätt, använd sedan en spraylack, möbellack. och applicera det i minst tre skikt låt torka någon minut mellan varje skikt. Låt torka ca 24 timmar. Plana nu lackskiktet på ovansidan fösiktigt så att man ser att lackskiktet har blivit "grått" över hela ytan. Upprepa på motstående sida.

PLANA DRAGPLATTAN
Använd 800 våtslippapper. Samma plana aunderlag. Tryck mer plattan mot pappret slipa med cirkulära rörelser tills att färgen på undersidan är helt jämn. Nu är plattan klar. Observera hur ojämn ytan är egentligen. Nu har vi en plan platta som kan läggas mot en plan kropp. Vi villinte ha läckage någonstans eftersom vår energi skall omsättas till rörelseenergi hos tungan ...

REED GAPPING
Stäng tungan mot plattan så att den chokar även ett lätt blås eller dragtryck. Arbeta på den sista 1/3 delen av tungan närmast nitplattan vid såväl öppniong som stängning av reed gappet. Från detta chokläge, öppna tungan igen men bara så långt att den börja ljuda på en minimalt tryck. När den gör det, öka blåstrycket tills den chokar igen, öppna igen. Upprepa proceduren ända tills att tungan klarar det högsta normala blåstrycket ni använder, men inte mer! Nu är reed gappingen ställd perfekt.

Sjoeberg


07 Dec 2009, 18:31
Profile WWW

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Även om det inte var min tråd så
vill jag tacka för den bästa beskrivningen
man kan få[:)]
jag skulle vilja börja direkt
men måste först skaffa förseglingslack.
2-komponents klarlack för bil har jag massor av,
funkar det eller är det för giftigt?[xx(]
mvh johan lindberg


07 Dec 2009, 20:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej Johan! Det fungerar kanon med 2k lack om man vet hur man hanterar det, ventilerat, andningsmask osv. Men resultatet blir suveränt med 2k lack. Köpte 2k lack på sprayburk(!) hos Mekonomen. Men jag har ingen möjlighet att använda det i mina utrymmen.

Tack för omdömet! Kul om det inspirerar!

SJoeberg


07 Dec 2009, 23:08
Profile WWW

Joined: 17 Apr 2009, 10:40
Posts: 58
Location:
Post 
tja sjöberg tobbe här har gjort dom åtgärderna på mina seydel 1847 och som sakt dom bler 30% bättre men snart har man ju dina spel HEHE =) de blir grymt ! prova sjöbergs tipps ni andra detta är grymt =)


12 Dec 2009, 01:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Dec 2009, 20:32
Posts: 254
Location: Piteå
Post 
Angående länken till Pat Missins hemsida om olika material i kroppen så hör jag Jävligt! stor skillnad i materialen. Sen beror det ju helt och hållet vad han använder för blåsteknik, inspelningsutrustning, överföring till datorn, uppkoppling till internet, ljudkort i datorn, kabel till högtalarna, kontakterna däremellan, högtalare, hur rummet är konstruerat, om man har dålig hörsel etc. etc. det är ganska många punkter som skall vara exakta för att man skall kunna återge samma ljud som man får live! Därför tycker jag, att man kan nästan inte dömma hur en munspelare låter på internet, han kanske låter helt annorlunda i verkligheten. Däremot kan man ju få en uppfattning om han/hon är bättre eller sämre.

Sen allt tjaffs med tester, det är ju vad "domarna" uppfattar med sina öron, vi andra kanske uppfattar det på ett helt annorlunda sätt. Det är ungefär som dom som ger betyg på filmer, det är deras synpunkt, en själv kanske inte alls gillar filmen, alla är olika!

Material i kroppen ger otroligt stor skillnad. Jämför en plåtgitarr med en trägitarr, skillnad?
Träkropp eller metallkropp, skillnad?
Då får man ta hänsyn till att gitarren är större och har mer att resonera i, än vad en munspelskropp har.

Det finns en historia om en snubbe från Italien som reste till den Norra delen av sverige på mitten av 1600 talet närmare bestämt ett par mil utanför Piteå faktiskt! Han och hans "medhjälpare" fick bo hos en familj medans dom var här uppe. En dag så gick han ut i skogen med en hammare och knackade på granar. Han letade ton trä, så kallad AlpGran. Med hjälp av hammaren så kunde han höra om träet sjungde tillbaka till honom när han knackade och därmed bestämma om det var lämpat för musikaliska ändamål. Han tog med sig några granar när han reste hem till Italien igen och efter något år så kom en beställning på en massa granar.

Det intressanta med den här historien är att den här personen hette Antonius Stradivarius!

Vare sig den här historien är sann eller ej så kan man dra en slutsats och de är att AlpGran används i många musikaliska ändamål!
Skulle inte materialet spela någon roll så kan man lika gärna använda det som finns närmast en, varför resa från Italien till Piteå i norra sverige, på 1600-talet dessutom?

Helt enkelt kan man säga att material spelar roll, kropp, kåpor, stämmor, stämplattor, skruvar, allt gör sin skillnad. Just skruvarna kanske inte är hörbart men skulle man mäta med exakta instrument så skulle jag nästan säga att man skulle kunna höra skillnad!


21 Dec 2009, 21:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.