View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 13:41



Reply to topic  [ 5 posts ] 
David Barret ! 
Author Message

Joined: 20 Oct 2009, 11:45
Posts: 78
Location:
Post David Barret !
Hej på er ! Har spanat lite på forumet. Det kommer ju upp en del frågor om diverse spelsätt, munspelare etc. Har någon kollat in David Barrets inslag på youtube? Om inte, gör det. Ett gött gäng och lyssna på! En hel del goa tips på vägen. http://www.youtube.com/watch?v=tWIY7xpfWaY
Ha de
Harpfire[8D]


24 Nov 2009, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Träffade David Barret på Harmonica Masters Workshop i Trossingen 2008, Gick inte hans workshop-vecka utan på Steve Bakers, men de andra lärarna var ju på plats hela tiden i övrigt så man hann ändå få en uppfattning om dem också.

Barret har en ganska akademisk framtoning och ska man hänga med i hans undervisning är det nog väldigt bra att i förväg ha koll på munspelstabulatur och förmåga att ta in mycket information snabbt, tror jag.

Hans nya munspelslektioner på webben kan säkert vara mycket givande, fast förmodligen på ett mer strukturerat sätt än till exempel Adam Gussows - därmed inte sagt att det ena är bättre eller sämre än det andra, vad jag kan bedöma.

MVH

MAttias


25 Nov 2009, 23:10
Profile WWW

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
davids nya serie lektioner ligger ute på youtube nu
tungblock och böjningsövningar[;)]


01 Dec 2009, 09:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
David Barrett är en mästerlig pedagog, om än akademisk i framtoningen som bluesministern påpekade. Kan upplysa om att Barrett använder MBs moddade av Filisko, betydligt mer bett och volym i dem samt är där en fantastisk klang och timbre i spelen. Filisko bygger inte spel mer än till en mycket begränsad skara, han slutade med det för några år sedan. Numera är det endast Richard Sleigh som är aktoriserad av Filisko och som är verksam, sedan även Jimmy Gordon meddelat att han inte accepterar några order längre.

Sjoeberg


01 Dec 2009, 16:26
Profile WWW

Joined: 20 Oct 2009, 11:45
Posts: 78
Location:
Post 
Kul att det blev lite åsikter på mitt inlägg.Det som Sjöberg nämner om David (mästerlig pedagog), det kan jag gå i god för.Jag hade förmånen att delta på Davids Barrets Harmonica masterclass 2008 i San Jose.Och det kan jag säga, var för mig en otrolig resa.Jag hade funderat på detta i ett antal år, det är ju en bit dit, samt ett och annat som skall funka. Ett exempel, jag hade hört att det fanns ett antal munspelare som bänder (böjer) tonen samtidigt som de tungblockerar.Detta kan man i och för sig höra på olika låtar och sättet de spelar,Kim Wilsson är en mästare på detta. Jag frågade några munspelare som är riktigt duktiga.Jag fick lite olika tips men det funkade aldrig riktigt bra.I själva verket så blandade de teknikerna själva. Jag tog upp mitt problem med David, efter ca 15min så hade jag helt klart för mig hur det funkar.Karln har full koll på hur det ser ut inne i din mun.Tungans placering käkarna,läppar etc. Som grädde på moset blev det en del tips på övningar för att få i gång den nya tekniken. Som sakt Paul Butterfield tungblockerade inte,han använde sig av puckerin lipp pursing.Och det var ju inte kattskit precis.[;)]
Ha de!
Harpfire


01 Dec 2009, 17:24
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.