View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:57



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Gammal kristall 
Author Message

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post Gammal kristall
Vi tänker oss ett gammalt och svagt kristallelement. Att det är svagt, betyder det att dess impedans har sjunkit, och kan man i så fall få liv i det ytterligare en tid med hjälp av en matching transformer? Ooove? Aaaaarne? Aaanyone?


24 Nov 2009, 15:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Ett svagt kristallelement är lika med ett döende element, kanske man kan höja outputen tillfälligt innan den lägger av helt, men gissar att det enda du åstadkommer med en transformer är ett mera brum? Men jag är ingen tekniker i den meningen att komma med rätta svaret här, det är bara min gissning.


24 Nov 2009, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Har själv en Ruskin Jr som har ett kristallelement. Har tyvärr misshandlat den lite för mycket innan jag fick reda på att ska vara försiktig med kristallelement. Tyvärr så sitter frontgallret med en nit, inte skruvar. Försöker just nu hitta nån som kan meka med denna mik. Tyvärr verkar den som gjort dom gått i konkurs eller bytt namn...

Har provat att köra med en Matching Transformer, och det funkar inte för min mik. Så fundera på om det går att byta till ett friskt kristallelement. Om man däremot sköter ett kristallelement så kan det hålla länge. Har en mik från 40-talet, och kristallelementet i den är hur fräscht som helst. Tydligen välskött!!!! [:)]

Blow On!


25 Nov 2009, 13:30
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi, dessa mickar som Frank började tillverka runt 1990, är ju mindre och lättare än sina storebröder Astatic JT30 och Shure Bullit. Inte desto mindre har de rykte om sig att låta bra, vet ej vilket element han använder sig av, kan vara ett Brushelement.Att grillen är fastnitad är dock ett stort minus tycker jag då huset i sig är så tunt.Tycker du skall kontakta honom och fråga hur man tar sig in i micken utan att förstöra den, kanske denna adress fortfarande är aktiv?
micdaddy@lcix.net


25 Nov 2009, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Du har säkert provat på olika stärkare?
Kristaller kan låta väldigt tunna på en del stärkare.

arne

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


26 Nov 2009, 12:06
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
En dum fråga: Hur är det med dynamiska och keramiska element? Tystnar de också efter antal år?[:I]

<b>Köpes:</b>ImageFoxrox Octron, Selmer zodiac, Aims Förstärkare/PA


26 Nov 2009, 20:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post 
Jag ställde frågan för jag har ett gammalt Astatic 101-element.
Jag visste att det var svagt och höll på att lämna in. Jag kunde inte använda det och tänkte slänga det. Men eftersom jag är smålänning så kom jag på att man kanske kan rädda det kvar lite till med hjälp av en matching transformer.

Fan vet hur länge element håller om man sköter dom. Dynamiska är väl mest robusta och keramiska håller väl längre än kristaller i allmänhet. Men jag har inte ens sabbat en kristall trots att den har skramlat runt i min munspelsväska åtskilligt förr när jag inte visste bättre. Jag tror nog att folk överdriver kristallers känslighet, ialla fall vad gäller slag och stötar, men tiden tar dom till sist i alla fall. De andra typerna funkar nog så länge du behöver dom förutsatt att du inte spikar med dom.


26 Nov 2009, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
badboy wrote:

De andra typerna funkar nog så länge du behöver dom förutsatt att du inte spikar med dom.


Åhhh,, shit också!!![:(]


[:D][:D]


Nä allvarligt talat så har jag ett superbra och ett hyfsat bra 151-element som jag skulle kunna bli av med om du skulle vara intresserad.
http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


27 Nov 2009, 01:09
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post 
Jag har mickar och element av alla typer så det räcker och blir över.
Men tack för erbjudandet. Som sagt, det var smålänningen i mig...


27 Nov 2009, 14:01
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.