View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:57



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Gammal kristall 
Author Message

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post Gammal kristall
Vi tänker oss ett gammalt och svagt kristallelement. Att det är svagt, betyder det att dess impedans har sjunkit, och kan man i så fall få liv i det ytterligare en tid med hjälp av en matching transformer? Ooove? Aaaaarne? Aaanyone?


24 Nov 2009, 15:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Ett svagt kristallelement är lika med ett döende element, kanske man kan höja outputen tillfälligt innan den lägger av helt, men gissar att det enda du åstadkommer med en transformer är ett mera brum? Men jag är ingen tekniker i den meningen att komma med rätta svaret här, det är bara min gissning.


24 Nov 2009, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Har själv en Ruskin Jr som har ett kristallelement. Har tyvärr misshandlat den lite för mycket innan jag fick reda på att ska vara försiktig med kristallelement. Tyvärr så sitter frontgallret med en nit, inte skruvar. Försöker just nu hitta nån som kan meka med denna mik. Tyvärr verkar den som gjort dom gått i konkurs eller bytt namn...

Har provat att köra med en Matching Transformer, och det funkar inte för min mik. Så fundera på om det går att byta till ett friskt kristallelement. Om man däremot sköter ett kristallelement så kan det hålla länge. Har en mik från 40-talet, och kristallelementet i den är hur fräscht som helst. Tydligen välskött!!!! [:)]

Blow On!


25 Nov 2009, 13:30
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post