View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:12



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vilket är viktigast... 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Vilket är viktigast...
Vilket är viktigast när det gäller munspelsmickar?

Är det Utseende, Ljud, Passform, Nya-Gamla? Eller...

För mig är ljud och passform viktigast. Sen får den vara hur ful som helst. Ålder är oviktigt, om den slumpvist är gammal så är det häftigt, men oviktigt. Vad tycker ni? Jag ger inga specifika mickexempel, för det vet jag skiljer. Så tyck till utan specifika mickexempel ni också!

Om ni måste ge specifika exempel, så OK då!

Blow On!


21 Nov 2009, 16:10
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post 
Hur det låter är alltid viktigast. Och det som låter bra är nästan alltid gammalt. Vi munspelare tycker ju alla, tror jag i alla fall, att elementen i nya mickar, typ Shure 520DX och nya Hohner Bluesblaster, är kass. Därför är det för oss alltid äldre element som gäller. Sedan kan dom elementen sitta i gamla eller nya skal. För mig, och de flesta antar jag, är det alltså
1) Ljud,ton 2)Passform och 3)Utseende.
Jag har många mickar och nästan inget är nyare än 60-talet. Jag strävar efter att alltid ha Switchcraft 2501MP-anslutning och i övrigt så lite visuellt modd som möjligt. Gillar ex inte flashigt lackade mickar eller när man borrat hål i skalet för att installera en volymkontroll. Det är ändå ingen som ser micken när du lirar. Jag håller alltså med föregående talare.


21 Nov 2009, 17:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Själv är jag ganska gammal och vare sig utseende eller passform är så mycket att skryta med numera.[:)]

Mats


22 Nov 2009, 16:40
Profile

Joined: 22 Oct 2009, 19:15
Posts: 88
Location:
Post 
Men ditt ljud då, din ton, Mats?
Hur låter du, och när och varför?


22 Nov 2009, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Jo, allvarligt talat, givetvis är ljudet och passformen dom två viktiga parametrarna och jag har faktiskt svårt att tänka mig det ena utan det andra, dvs en mick som låter bra men som känns kass att hålla i och vice versa. Sen får den gärna vara snygg också, står förresten i begrepp att borra i min gamla bullet för att montera en pot. Och min ton; lite diskantrikare än dom flestas tror jag, jag gillar när ljudet släpper, lite på bekostnad av mjukheten förvisso, men det är så jag gillar det.

Mats


22 Nov 2009, 20:24
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
De parametrar som tidigare diskuterats kan jag hålla med om. Jag vill trycka lite mer på bekvämlighetsaspekten. Står man och lirar en hel kväll, vilket brukar innebära 3x45 eller 2x1timme i alla fall i de band där jag lirar, så har tyngd en avgörande betydelse. Det blir helt enkelt jobbigt att stå och hålla micken framför truten en hel kväll dessutom är det ett fysiskt instrument i den aspekten att det kräver flås. För min egen del så tar det väl ungefär två låtar för att ha fått igång svettbengt ordentligt och då är det skönt med en mick som är lätt och greppvänlig.

Enkelhet att cuppa och respons på cup är också faktorer att ta med. Dessutom skall den naturligtvis vara praktisk alltså, kopplingar som är allmänna (tele, XLR) eftersom det oftast är svårt att hitta en fyrstifts screw on connector när din egen går sönder. Och går den sönder så är det alltid under gig (Murphys lag). Völymkontroll eller av/på swwitch är också käckt att ha. Främsta argumentet för det är naturligtvis att spelara man med helt band så ligger oftast den egna volymen så nära rundgång att man behöver kontrollera densamma snabbt och då är av/på eller volympot det bästa redskapet.

Om micken är snygg/ful skiter jag rätt högaktningsfullt i, den syns ändå väldigt lite!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


24 Nov 2009, 13:00
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Hur den är att hålla i handen är viktigast, sa flickan. Jag får kramp i handen av 545:an runt 3:e set näer man har lite vätskebrist och så.. -annars är den go. Men jag går till 100% på ljudet. Jag vill trivas med ljudet, det känns viktigt..
Utseendet på miken spelar absolut ingen roll. I s´å fall skulle jag använda en pistolgreppsmik. Dom är stora och kaxiga. Men jag funderar på om jag ska omge mig med de fulaste kompmusikerna jag kan hitta. Bara för att se bättre ut själv!? [}:)]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


24 Nov 2009, 14:33
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Jag brukar köra med en papperskasse över huvudet, då syns varken micken eller jag...det hindrar dessutom rundgång..man törs inte röra sig en meter[B)][;)]


24 Nov 2009, 18:48
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Då har ju jag tur som är otroligt snygg, och vad gällande uthållighet har tränat biceps, deltoideus, trapetsius och pectoralis major. Dessutom älskar jag pilsner när det gäller vätskebrist. [;)]

Blow On!


05 Dec 2009, 16:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.