Vad är en bra / dålig förstärkare?
det här är ett försök till allmänt svar på alla mail.
Jag får en massa mail med frågor om förstärkare och hur man ska få en fet ton. Trots att jag är medveten om att jag inte har världens fetaste ton själv så vill jag dela med mig av det jag kan. Det här är inte riktad personligen till någon. Det är grundat på mina erfarenheter och att det är onödigt att göra samma misstag som jag har gjort under så lång tid som jag, innan jag kom hemligheterna på spåren för några år sen.
Det finns många nya förstärkare som många munspelare lätt faller för. Laney cub 10, Champ 600, Tiny Terror osv.. De är små och har det där grundläggande som man vill ha. Den är rördriven. Men fungerar med all säkerhet dåligt till Kristallmikar. Det kan jag säga eftersom nästan alla nya förstärkare gör det.
Den nya stärkaren fungerar säkert bättre med dynamiska eller controlled magnetic. Ex.dynamiska mikar= shure 545, 585 533. eller en green Bullet 520DX. Controlled magnetic är de gamla shure bulletmikarna 440, 520, 520D och en bunt sk Custom-mikar.. Kristaller är oftast Astatic om du inte har sprungit på en av de extremt sällsynta shure 707 kristallerna.
Den tidiga distorsion som vi vill ha skapar vi med en tät cup och pressar mikens membran till distorsion genom att den täta cupen överstyr signalen.
<b>Du ska alltid sträva efter att ha full volym på mik och mastervolym.</b> Sen följer du efter med gainen till du du får ett bra spräck och volym. När du precis når gränsen till feedback brukar ge det ultimata ljudet.De flesta bra munspelsstärkare saknar mastervolym helt!
<b>Mastervolym är ett varningstecken</b> på att förstärkaren är en av hög-gain modell. det behöver inyte vara så, men en master sitter på förstärkaren för att man ska få förförstarkardist. Återkommer till varför man ska undvika det längre ner.
Prova att använda Lo input.. Kan fungera alldeles utmärkt.
Blir det ändå för "hett" och rundgång direkt så brukar man byta första röret. Det är det röret som sitter längst bort från slutrören. Det första röret med en metallkåpa över. (andra position är alltså röret med metallkåpa melland det första och effektrören)
Det sitter 12AX7 orginal. Dom förstärker signalen 100%
Prova ett 12AY7 som ger 44% signalhöjning.
Anledningen till att man gör så är att man försöker undvika att få distorsion i förförstärkaren eftersom det är då det skapas vass diskant och rundgång. Det är därför man strävar efter <u>låg</u> gain. En bra munspelsstärkare låter, oftast, nästan för rent för gitarr.
Vi strävar efter att få slutsteget att dista. Det här kan ge ett torrt och tråkigt ljud beroende på hur resten av förstärkaren är konstruerad. En ny högtalare kan hjälpa i många fall för att få lite mer 50-talskartong i ljudet.
http://www.brosbrothers.sehttp://www.youtube.com/user/arnenym