View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 03:18



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Vad är en bra / dålig förstärkare? 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Vad är en bra / dålig förstärkare?
det här är ett försök till allmänt svar på alla mail.
Jag får en massa mail med frågor om förstärkare och hur man ska få en fet ton. Trots att jag är medveten om att jag inte har världens fetaste ton själv så vill jag dela med mig av det jag kan. Det här är inte riktad personligen till någon. Det är grundat på mina erfarenheter och att det är onödigt att göra samma misstag som jag har gjort under så lång tid som jag, innan jag kom hemligheterna på spåren för några år sen.

Det finns många nya förstärkare som många munspelare lätt faller för. Laney cub 10, Champ 600, Tiny Terror osv.. De är små och har det där grundläggande som man vill ha. Den är rördriven. Men fungerar med all säkerhet dåligt till Kristallmikar. Det kan jag säga eftersom nästan alla nya förstärkare gör det.
Den nya stärkaren fungerar säkert bättre med dynamiska eller controlled magnetic. Ex.dynamiska mikar= shure 545, 585 533. eller en green Bullet 520DX. Controlled magnetic är de gamla shure bulletmikarna 440, 520, 520D och en bunt sk Custom-mikar.. Kristaller är oftast Astatic om du inte har sprungit på en av de extremt sällsynta shure 707 kristallerna.
Den tidiga distorsion som vi vill ha skapar vi med en tät cup och pressar mikens membran till distorsion genom att den täta cupen överstyr signalen.

<b>Du ska alltid sträva efter att ha full volym på mik och mastervolym.</b> Sen följer du efter med gainen till du du får ett bra spräck och volym. När du precis når gränsen till feedback brukar ge det ultimata ljudet.De flesta bra munspelsstärkare saknar mastervolym helt!
<b>Mastervolym är ett varningstecken</b> på att förstärkaren är en av hög-gain modell. det behöver inyte vara så, men en master sitter på förstärkaren för att man ska få förförstarkardist. Återkommer till varför man ska undvika det längre ner.

Prova att använda Lo input.. Kan fungera alldeles utmärkt.
Blir det ändå för "hett" och rundgång direkt så brukar man byta första röret. Det är det röret som sitter längst bort från slutrören. Det första röret med en metallkåpa över. (andra position är alltså röret med metallkåpa melland det första och effektrören)
Det sitter 12AX7 orginal. Dom förstärker signalen 100%
Prova ett 12AY7 som ger 44% signalhöjning.
Anledningen till att man gör så är att man försöker undvika att få distorsion i förförstärkaren eftersom det är då det skapas vass diskant och rundgång. Det är därför man strävar efter <u>låg</u> gain. En bra munspelsstärkare låter, oftast, nästan för rent för gitarr.
Vi strävar efter att få slutsteget att dista. Det här kan ge ett torrt och tråkigt ljud beroende på hur resten av förstärkaren är konstruerad. En ny högtalare kan hjälpa i många fall för att få lite mer 50-talskartong i ljudet.



http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


20 Oct 2009, 10:18
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Det vore intressant att vet vilka förstärkare ni på munspelsforumet använder(om än ni upprepar er) och hur ni rattar in ert favorit sound....Th


21 Oct 2009, 20:46
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag kör på en Bassman RI tidigt nittiotal som är moddad ( fråga mig inte hur för det kommer jag inte ihåg längre) där normalkanalen är särskilt lämplig för munspel. Till detta har jag en HG II. På Bassman kör jag med precence i botten, lite diskant, midden runt fyra fem, och bas runt tio, volym beroende på mick, men runt fyra i snitt. HG II;an luftar jag bara tonkontrollen lite och sen kör jag volymen runt sju, också beroende på mick. Så splittar jag då min signal där jag kör in min delaysignal i HG II och den torra Bassman kanalen genom en HA. Är det en stor scen så mickar jag dessutom upp HG II med en mick in på baksidan. Stort bra ljud och MYCKET att åka med. Sen att det blir lite bära, det får man ta[;)][;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


21 Oct 2009, 21:04
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag gigar med en Bassman LTD som är moddad med sänkt spänning i förförstärkaren, AY-AX-AT bestyckad, en lätt modifierad tonkontroll till orginal -1959 värden-som minskar feedbacken och sen kör jag den rätt kall BIAS och Sovtek 5881 för det mesta.
Volym runt 4 middle 3-4 Bass 5-7 diskant 2-3 Presence 0-10 beroende på mik.
Den dönar på så att jag inte behöver bära mer än den. Jag har lite problem att hålla volymen nere och inte överrösta de andra gubbarna.
Jag har en Edgar 5E3 Deluxe variant. Kör tonkontroll på 8 , Volym på 6. Sen har jag en bunt 15w Valve Juniormoddar som jag inte använt på länge.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


22 Oct 2009, 19:36
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Jag kör med en 59 Bassman RI, tidig 90-talare med blå Eminence-element. Den är moddad med bla sänkt spänning i försteget, 5y3GT likriktare och katodbiaserade NOS RCA 6V6GT från 1945 i slutsteget.

Andra småmoddar är bla justerbar NFB.

HAr kört med AY-5751-AX i försteget på senaste tiden. Tycker man snabbt går vilse i ljuddjungeln om man håller på och byter förstegsör hela tiden för att hitta nåt "perfekt" läge för varje tillfälle. Nu tycker jag att jag har en kombination som funkar i de flesta situationer.

Förstärkavolymen brukar landa runt 3-5 beroende på lokal eller om det är utomhusgig osv.

Jag kör med ett shure 520-hus och ett 70-tals CM-element, alternativt ett JT30-hus med 50-tals CM-element.

Pluggar in i normalkanalens 1-ingång och tappar ut signal igen från 2-ingången, till en Harp Commander, där jag tar lätt distad signal dels direkt till PA:t och dels till en LW Harp Delay och vidare till en liten hemmabyggd single ended EL84-stärkare på 5-7 watt ungefär, med Weber 10" högtalare.

Lilla stärkaren brukar jag placera så jag hör mig själv lite grann från den. Jag tycker också det blir snyggast att få in delayet den vägen och inte ha det med överallt.

Bassmannen kan på detta sätt placeras där den gör mest nytta ut mot publiken.

PA signalen använder jag ut mot publik i de fall det behövs - och så kan jag lägga lite munspel i PA-monitorerna också.

Fördelen med att få ut munspelsljudet från flera olika håll, med bibehållet grundljud från Bassmannen i botten, blir "mer ljud med mindre volym" vilket brukar uppskattas av både bandkolleger och publik. Att man dessutom hör sig själv bättre är ju ingen nackdel...


25 Oct 2009, 13:35
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Smyger väl in som en katt bland hermelinerna då[:)] med mina fullkomligt omoddade Laneysar. Sedan femton år ungefär; en VC30 som låter ganska mycket och ganska bra i förhållande till pris och tillförlitlighet, samt en VC15 som är den som används mest numera, delvis pga vikten men också för att den är mer lagom för mindre lokaler. När arbetslusten tillåter så släpar jag men en gammal tvåtolva och hänger på.

Inställningar; alltid rena kanalen, bas på max, mid på runt fem och diskant på 1-2, och så lite reverb på det, på femtonwattaren har jag den extra tonkontrollen på nästan noll, har alldeles nyligen börjat använda Lo-ingången, vilket ger lite mjukare ljud.

Ja just det! jag har en gammal Vingtor 15wattare som jag mest använder i replokanen, mest för att den är lite lynnig, men inte så dum ändå.

Mats


25 Oct 2009, 17:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.