View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 19:06



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vibrato på böjd ton 
Author Message
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Vibrato på böjd ton
Över varje gång på mitt MYCKET DÅLIGA vibrato och har upptäckt att jag oxå har tillgång på diafragman! Men den känslan kom vid ett par tillfällen och jag har noll koll på hur jag gör/gjorde. Men vibratot vart softare/coolare än att det låter maskin gevär. Har kört med den där får tekniken "Bä-hä-hä" Men det är svårt att göra långsamt och snyggt!

Vill ju ha snyggt vibrato på böjd 1D - Vad göra??


19 Oct 2009, 11:10
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej Bluesman!Jag har samma problem!Så jag tog en lektion av Dick om Ton o Vibrato,ångrar det inte en sekund!!Rekomenderas. Ha det /Micha.


20 Oct 2009, 20:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Det hela handlar om att kunna kontrollera halsen och struphuvudet. Tex personligen bänder jag i halsen/struphuvudet i stället för uppe i munhålan.Genom den tekniken bibehålls en stor volym i munnen även i bändarna vilket gör att tonen är stor hela tiden. När man väl förstått hur det hänger ihop och kan kontrolleras så har man tillgång till fantastiska halsvibraton och fullt kontrollerade bändar med stor ton i hela registret utan att behöva "ompositionera" tungan från munhålan till halsen när man skall utföra vibratot. När väl tekniken sitter i muskelminnet så klarar du enkelt av att göra halsvibraton på bända toner.

Sjoeberg


21 Oct 2009, 12:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Jag bänder i munhålan! Får väl prova om jag kan lära mej annan bend teknik. (Tveksam!) Har ju nyligen lärt mej denna [:(] En lektion i ton och vibrato köper jag gärna, även andningsteknik är intressant. Blir det Videos på hemsidan? ÅKE


21 Oct 2009, 23:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Självklart kan du lära ytterligare tekniker utan problem, bara du vet och förstår vad du skall öva på. Sen vill det till att man verkligen övar strukturerat varje dag under en fastställd tid, tex en timme. Under övningspassen förbjuder man sig själv att hålla på med annat som är roligare, det är förödande och leder ingenstans. Disciplinerad övning enligt anvisningar varje dag så kommer resultaten. Du får gärna kontakta mig för en "oovoo" lektion för överkomliga pengar.

Pga mitt arbete med Pro-Tunern så har allting annat stått stilla i princip hela året(!). Nu är den klar och jag jobbar febrilt med att färdigställa en "Double Reed Tuner" till Brad Harrison som skall starta sin tillverkning i månadskiftet vad jag har förstått. Det jag skall spela in är olika moddningssteg, tekniker osv. som kommer att läggas i en sk Ebok som är lätt att ladda ned från hemsidan och som har en egen webbläsare vilket gör att den kan öppnas och läsas av vilket operativsystmem som helst. Däremot rena munspelstekniker har jag inte längre någon ambition att spea in på video, utan jag tror att det ger mycket "live" så att säga. Det är enklare att upptäcka "felen" och försöka rätta till dem "online". Dessutom är det mycket trevligare! Välkommen med din bokning!

Sjoeberg


22 Oct 2009, 12:05
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
En böjning nere i deep throath gör en större ton som sagt.
<b>Men ett Tips</b>..
Träna Vibraton och Bähähä under 5 - 10 minuter i början. Vänta en timme och kör ett nytt pass. Har du inte hållt på med sånt här förut så kan du få träningsvärk.
Jag körde en halvtimme rakt av första dagen och kunde knappt svälja och prata på ett par dagar sen.


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


22 Oct 2009, 19:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Helt rätt, man kan faktiskt få träningsvärk i början och det ordentligt! men det är det värt

Sjoeberg


22 Oct 2009, 23:47
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Ja det här var intressant! Har själv aldrig tänkt speciellt på vibrato på böjd ton utan den har alltid kommit på vilande ton.
Nu när jag försöker får jag väl erkänna att den böjda vibrato tonen låter som ett morse-meddelande...men när man hållit tonen ett tag känner man att diafragman börjar arbeta...eller om det är utmattning...[:D]


23 Oct 2009, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Morse meddelande var en bra beskrivning!![:D] Men vi övar vidare!


23 Oct 2009, 12:37
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
sjoeberg wrote:

Helt rätt, man kan faktiskt få träningsvärk i början och det ordentligt! men det är det värt

Sjoeberg

Jag hoppas det![:D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


23 Oct 2009, 19:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
[:D] Har blivit lite hes och det river en aning i hals! Skall man smörja strupen med en Carlsberg? [:p]


26 Oct 2009, 10:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.