View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:26



Reply to topic  [ 11 posts ] 
JMS" Harmonica" 
Author Message

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post JMS" Harmonica"
Har inte sett nått snack om bröderna Johansson från Sundsvall och deras 4 * 10 för trynorgel. (bassman-59 som förebild)Uno en av bröderna har även gjort en munspels stärk med en 12". Är detta gångbara grejor? DanEco som finns på denna länk: http://www.e-basteln.de/harp/#power Är den en bra lösning på mera "volym, rum" på tonen? Eller är det Harp delay som gäller? Med tynet i orgelen...


17 Oct 2009, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Köp ett lonewolfdelay så slipper du kostnaden eller jobbet att modifiera delayet. Det har dessutom en true bypass. Det innebär att delayets krets är helt förbikopplad när det ät avstängt.
Du har två modeller att välja på.
Harpdelay som klipper lite presence och ger en fetare ton samtidigt som delayet är inkopplat. Det motarbetar rundgången också.
HarpDelay V2 är lite ljusare men är mer rundgångskänsligt. Men det är fortfarande stor skillnad på det och ett delay gjort för gitarr.
I mitten på veckan kommer en beställning gå till Lonewolf. Häng på om du vill ha ett delay.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


18 Oct 2009, 11:12
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
JMS är riktigt bra grejer om du lyckas få tag i någon. De byggdes inte i särskilt många exemplar och marknaden var väl inte riktigt redo då. Kanske dags för någon händig pajk att bygga en munspelsstärkare här i Sverige? Jag vet att jag snackade med reVintage snubben för två gitarrmässor sedan och han har en uppe på sin hemsida men jag har inte hört eller sett någon i verkliga livet ännu. Kostar dessutom närmare tio lakan vilket känns lite mycket.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


18 Oct 2009, 18:38
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
..det måste vara ganska dött på komersen vad det gäller munspelsstärkare i Sverige...Jag snackade med en försäljare i musikaffär som inte hade sålt en enda större stärkare till munspel på de 15 år han jobbat. Det borde ju vara en guld...åtminstone koppar gruva, att köpa Kina stärkare modda dom för munspel och sälja dom till rimligt pris......Arne! vore det inte nåt för dej?...eller för dej Johan!


18 Oct 2009, 20:01
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Tyvärr hamnar man ju på dom priserna om man ska bygga en stärkare.
Att köpa grejerna löst för en stärkare i stil med en Bassman eller bandmaster kostar lika mycket som ett kit kostar och då är man uppe i 8-10 000.
Idag är det enklare och billigare att ta en standardförstärkare och modifiera den för munspel.
Jag har haft 2 munspelsmoddade epiphoner ute på Vendolin under ett års tid utan ett enda svar. Jag gitarrade till dom igen och gav bort den ena till min son och sålde den andra på några dagar.
Nu när munspelforumet startat & man skämt ut sig på youtube och blivit världsökänd kanske det skulle vara lättare?
Jag vet att det finns en 6V6 moddad Bassman ute på försäljning sedan länge utan att bli såld.
Så det är inte ens en gruva . Inte ens en grop i marken.
Jag kan kanske ta in beställningar, moddningar och reparationer igen, så småningom. Men jag har lite för lite fritid, just nu, för att hinna med sånt under överskådlig tid framåt.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


19 Oct 2009, 01:05
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Problemet med att sälja stärkare hör nog ihop med hela konseptet att sälja munspel. Från det att blusen fick, åtminstone kajplats i Sverige har väl ingen musikaffär gjort ett ärligt försök att sälja stärkare tillsammans med munspel, om man alls har gjort ett ärligt försök att sälja munspel. Känner ni igen detta: Ni kommer in i en musikaffär, tittar er omkring....inga munspel. Det dyker upp en försäljare bakom disken....kan jag hjälpa dej med något...Ja munspel,har ni det? Jo det ska vi väl ha några...han böjer sig ned
bakom disken och drar fram en låda och placerar den på disken...och du får möjlighet att välja mellan tio spel, alla i fel dur och inget
med den tillverkare du vill ha..jo där...ja ha det var spikat. Du frågar: Seydel,.. ni har inget sådant? Försäljaren skakar på huvudet,...det har han aldrig hört talas om och gör sig beredd att serva nästa strängkund.
Hur säljer man en stärkare till ett instrument som inte finns?
En paradox är dock att munspelet är världens mest sålda instrument.
.....detta får vi lämna till det outgrundliga.[;)]


19 Oct 2009, 08:32
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Kanske ligger problemet hos kunder som jag, jag menar, jag har tutat i munspel i över trettio år, förvisso på en högst amatörmässig nivå, dessutom är munspelet för mig ett bi-instrument, alltså ett komplement till sången som är mitt "huvudinstrument". Jag är alltså en av dom där kunderna som nöjer sig med det som handlaren råkar ha hemma, nästintill i alla fall. Jag hade till för ett par år sedan inte en aning om att en hyfsad rörstärkare för gitarr inte var det ultimata att spela på och jag hade tills jag råkade snubbla över Bojen för ett par månader sedan, aldrig hört talas om moddning av munspel. Ett munspel med en prislapp på över trehundra uppfattade jag tills nyligen enbart som snobberi[:D]. Om man betänker att den genomsnittlige munspelaren spelar i ungefär min division och ställer ungefär lika låga krav som jag (jag håller dessbättre på att ändra på den saken, dessvärre för plånboken), så är det kanske inte så konstigt om munspelet betraktas styvmoderligt av musikhandlarna. Men det går kanske att ändra på[:)].

Mats


19 Oct 2009, 12:28
Profile

Joined: 21 Jan 2011, 14:53
Posts: 4
Location:
Post 
Japp har tillverkat några Munspelsstärkare med 12" Celestion G12 Classic lead element. Syftet var att vidareutveckla JMS harmonica 4*10 Alnico. Med bredare ljudbild bibehålla den feta tonen samt få ett rikare frekvensomfång.Och få ett ännu starkare ljud live utan Rundgång.Kan man göra det med endast en 12a? Japp!!

Stärkaren har fortfarande 2 6L6-5881 or i slutsteget något svagare nättrafo samt annan utgångstrafo,valt en 12Ax7A i instegsröret från tidigare något svagare 12AY7. Diodlikriktning istället för rör, snabbare respons, men samma runda mjuka ton. Naturligtvis även annan komponent konstruktion. Byggd point to point, med bibehållen kvalitet på komponenterna, tagna ur samma tillverkningslinje för att säkra toleransvärdet.


Om den låter bra? [:D][:D]

Tyvärr så är det som det står i en tråd oförsvarbart att tillverka i liten skala pga tillverkningskostnaden, och göra vinst på detta. Därför har det bara blivit några specialbeställningar. 2 i Sverige 1 i Norge en skippades till London samt 3 i Holland.

Samt mina 2 egna.


Angående delay/eko i en annan tråd rekommenderar jag den mintblå Dan Echo Modifierad för annan ingångimpedans.

Mickar Astatic moddad efter Piazzas stuk, 5Mohm potentiometer med en keramisk konding parralellt 270pf - eller ännu bättre till denna stärkare En Gammal Shure 545D Unidyne III tillverkades av Shure i Mexico.


Uno S-vall. Grundare av JMS Harmonica och JMS Midnigt Sun


21 Jan 2011, 15:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Tjena Uno! Jag ägde din och din brors JMS Harmony-"prototyp" ett tag. Sålde den när jag köpte en Harp Gear-Double Trouble. Harmonyn köptes av en gitarrist i Halmstad som var jävligt nöjd med den. [:)]

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


21 Jan 2011, 15:37
Profile WWW

Joined: 20 Oct 2009, 11:45
Posts: 78
Location:
Post 
Hallå där, Mr Uno Johansson! Kul och se att du fortfarande är igång. Jag har fortfarande kvar ditt gamla bygge JMS Harmonica. Den var ju lite speciell med det röd- bruna skinnet och med en hemlig brytare. Jag har även kvar den moddade Astatic micken ala Piazza. Bägge fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Den fungerar riktigt bra, även för gitarr. Så till er som funderar på att införskaffa ett bygge av Uno. Jo då, om JMS:en låter det fantastiskt bra.Den har även ett fantastiskt reverb,jag tror inte att jag hört något bättre. Jag har inte fått möjlighet att testa de övriga av Unos förstärkare, men det hade ju varit trevligt. Har även en Sonny Jr Crunsher. Den låter inte illa den heller.Men den är ju av en helt annan karaktär. Jag är även, sedan i december ägare av ett bygge från Ove Sandberg, en moddad Kalamazzo.Den har han lyckats skrämma upp redigt. En riktigt trevlig liten krutburk.

Stefan, Uddevalla. [8D]


21 Jan 2011, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Mar 2009, 14:47
Posts: 86
Location:
Post 
Hej Uno. Har du nån prislapp och ljudprov på din munspelsförstärkare med en 12" i?En annan fråga : Finns Harmonica till försäljning fortfarande....?


22 Jan 2011, 00:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.