View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 07:32



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Embouchure...? Tungblock vs Lip-pursing 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Embouchure...? Tungblock vs Lip-pursing
Jag riskerar att bli sågad jäms med fotknölarna nu![}:)]
Följande påståenden är nästan tillräckligt för tt bli bannad från amerikanska forum..

Tungblock (TB) är den enda sanna metoden att få en riktigt djup och fin ton. För Lip pursing (LP) ger en tunn och stel ton. Det vet väl alla. För det är väl sant.
<b>Eller är det en myt?</b>
Det finns saker som man bara kan göra med TB. Slaping och oktaver är två grejer som är omöjligt att göra för en LP-spelare. Men får man en fylligare, snyggare och djupare ton?
Nej säger jag.

-Den stora förtjänsten med tungblock är nog att det är en embouchure som tvingar munspelaren att flytta ner tonen i magen. För att kunna böja tonen så måste man böja den långt nere i halsen. Man börjar använda diafragman i sitt spel.
-Dessutom så används metoden med att pressa tungan mjukt men bestämt mot framtänderna som en metod för att hitta den ultimata avslappningen med bibehållet fokus av buddistmunkarna i Tibet.

De här är två saker som gör att du blir avslappnad och drar ner tonen i magen och jobbar med diafragman. Det är något som betyder mer för att spelet ska låta bra än om man blockerar hålen på det ena eller det andra sättet.

Den tredje saken som avgör tonens fyllighet är hur djupt du har munspelet i munnen. Det är betydligt lättare att ha munspelet djupt i munhålan om man T-blockar. Men det är inte alls omöjligt att ha det djupt och få samma fylliga ton med LP.

Det finns inga belägg för påståendet att Little Walter var en Tungblockerare. Eller har han själv sagt det i nån intervju? Inte vad jag vet.
De flesta proffs idag blandar metoder vartefter vad de vill få fram.

Okey boys.. Anfall mig nu!![}:)] Säg emot!

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


17 Oct 2009, 19:44
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Finns väl egentligen ingen anledning att ge sig på dig för dessa åsikter. När jag en gång i tiden började spela munspel så lärde jag mig TB tekniken och det körde jag med som mitt enda och allena rådande. Sen fick jag genom en slump tag på Jerry Portnoys instruktion på CD och konstaterade att det finns faktiskt vissa grejer som funkar bättre med LP (Lip pursing). Jag har i dagsläget lyckats lära mig vad jag tycker låter fetast beroende på teknik och vad jag vill producera för ljudeffekter. Min slutsats är att det ena utesluter inte det andra! Sen att det tog närmare tjugo år att komma på det är väl mest sorgligt och ett underbetyg till min egen förmåga att söka nya inspirationer.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


17 Oct 2009, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
okey! Nu kommer det! .... Du har faktiskt rätt i det du påstår menar jag. Det är mycket intressant det du säger. Dock har jag inte tid att utveckla mina tankar och erfarenheter just nu.

Men som en start kan man lyssna på Howard Levy på youtube och välja en video där han spelar Amazing Grace, det är i LP läge för det mesta ... är tonen kass här? Personligen svimmar jag lite varje gng jag lyssnar på det klippet.

Sjoeberg


17 Oct 2009, 21:50
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Jag gjorde samma resa som du Johan fast åt andra hållet....och kämpar nu på med någon variant av TB. När det gäller LP så hänger det ju också på vilken typ av låt, hur snabba licken är. Ibland som i en soulfull blues sitter tonen djupt för att i nästa ögonblick klättra uppåt och bara kittla på ytan...så variationen är nog viktig även i LP.......Arne det du berättar nedan är som hämtat ur mina memoarer...[:0][V]......[:)]


17 Oct 2009, 22:28
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
harmonica57 wrote:

Jag gjorde samma resa som du Johan fast åt andra hållet....och kämpar nu på med någon variant av TB. När det gäller LP så hänger det ju också på vilken typ av låt, hur snabba licken är. Ibland som i en soulfull blues sitter tonen djupt för att i nästa ögonblick klättra uppåt och bara kittla på ytan...så variationen är nog viktig även i LP.

Samma här! Det var faktiskt ett samband med mitt återall i musicerandet för ett par år sen och internets framfart med all kunskap som gick att hämta här som det satt fart på utvecklingen ordentligt.[:D]
Innan dess, så hade jag suttit fast under många år och till slut också slutat att fundeera på hur och vad som gick att utveckla.[|)]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


18 Oct 2009, 11:19
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2009, 20:49
Posts: 12
Location:
Post 
Hej Arne,

kul att du drog i gång denna diskussion.

Själv förespråkar jag TB. Jag kan inte själv få samma djup i tonen vid LP som jag får vid TB. Därmed inte sagt att man kan få bra ton vid LP.
Jag upplever det som att resonansen i munhålan blir större.
Det viktigaste är dock att spela på det sätt som ger den bästa tonen oavsett om det är LP eller TB.


18 Oct 2009, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Och själv tycker jag faktiskt att TB ger mindre munhåla. Men jag tappar ner hakan väldigt mycket när jag LP:ar.
-Sen är det problemet med 1:an och 2;an.. Jag kan inte få till det riktigt på dom. Jag hittar liksom inte riktigt.[:I] Tips mottages tacksamt.[:D]

Det slog mig också att upplevelsen av att få en djup ton kan vara större hos den som spelar än hos lyssnaren?
Får man fram "röret" och ner tonen att fylla diafragman så fylls man ju bokstavligen av tonen. Den personliga upplevelsen av spelandet blir större och det är ett vetenskapligt bevisat faktum att man presterar bättre när man fylls av uppgiften och känner att det går bra!

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


19 Oct 2009, 09:12
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
..Där tror jag att du träffar spiken...av egen erfarenhet om jag spelar något soufullt med riktigt häng och har publiken med mej så blir jag liksom mer ett med tonen....och vid dessa tillfällen tänker man ju inte andning,...utan det bara är.
TB eller LP så har man nog stor nytta av att träna andning så det kommer automatiserat oavsett vad man spelar.


19 Oct 2009, 09:35
Profile

Joined: 25 Mar 2009, 20:49
Posts: 12
Location:
Post 
Hej,

jag diskuterade detta förra året med munspelaren Steve Baker som har gjort tester i Hohners laboratorium på just skillnaderna mellan TB och LP. Han berättade att TB ger fler övertoner än om man spelar med LP.

I hål 1 (och 2?) är det bäst att blockera till höger.

/Krister


19 Oct 2009, 09:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Jag blir alldeles förvirrad. Jag vet egentligen inte vad eller hur jag gör! Att TB på hål 1-2 och spela 3 och få en ren ton är för mej omöjligt. Men när jag kör LP och backar med tungan bakåt så får jag en kraftigt mörkare ton. Låter <u>ungefär</u> som JR (bif länk nedan) Är det den jag vill åt (?) eller går det med TB att få den låta ännu bättre? Lyssnade här och jag får <u>nästan</u> samma effekt på ljudet! Det handlar väl mycket om kvalite på munspel, eller??

http://www.youtube.com/watch?v=JtTz98hHc5w

Nu skall jag ner på ICA och hämta min Harp Brake! [:p]


19 Oct 2009, 11:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.