View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 23:20



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Andningsteknik? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Andningsteknik?
Jag behöver hjälp med min andningsteknik. Efter koman och högersidsförlamningen har inte höger lunga funkat som den ska. Har utnyttjat munspelet med draw-teknik för att få lungans kapacitet att öka. Lungorna funkar fullt nu, men det har nu blivit ett annat problem. Vilket innbär att minst 90% av luften går genom sugtonerna. Har nästan glömt bort blowtonerna. Hur ska jag öva fram detta. Ni vet hur det är med en gammal hund... [8D]

Blow On!


17 Oct 2009, 15:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Ett suveränt sätt att komma igång är att
1. Andas endast med diafragman på ut och inandning genom munspelet
2 Slappna av totalt i käkar, axlar munhåla osv. Endast diafragman jobbar
3.Omslut hål ett och två med läpparna, (delackord) och starta sedan genom att blåsa två gånger ut och sedan två gånger in. Repetera detta mönster hela tiden och fortare och fortare och fortare eftger hand som man klarar av det. Det brukar ta ett par tre månader för att nå upp i full speed om man övar det ca 15 minuter om dagen uppdelat i tre pass.
Genom at tlära dig att spela med diafragman istället för med merparten av lungorna så klarar du av det är jag nästan säker på. Läste nyligen att högra sidans lunga har tre st sk "LOBER" medan vänster har två för att hjärtat skall få plats .... intressant.
Du komer att nå fint reslutat bara efter ett par dagars övning. Dock spela inte fortare än att du har koll på att det blir två gånger ut och två gånger in hur fort du än spelar.

SJoeberg


17 Oct 2009, 16:40
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Det var en bra övning ...den måste ju alla ha nytta av..Th


17 Oct 2009, 17:10
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Bra övning.
Jag tror att andningstekniken är det absolut viktigaste för att få en bra ton. Viktigare än att tungblocka faktiskt.
Nu sticker jag ut skallen ordentligt... Jag tror det blir en egen tråd![8D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


17 Oct 2009, 19:20
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
ett annat bra sätt att få fart på sina blåstoner är att spela mycket första position!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


17 Oct 2009, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Att andas med diafragman gör vi oftare än vi tror, tex när vi sitter avslappnade i en soffa eller ligger och mediterar. Svårare är det i "verkligheten" då vi andas uppe i bröstet´. Det är förödande när det kommer till att spela munspel. Jag spelade Bb kornett i ett tradjazzband i början av 90 talet och tog privatlektioner av en elev på musikögskolan. Vid ett tillfälle tyckte han att jag var högröd i huvudet och verkade allmänt "trång i rören", då skrek han det högsta han kunde "ANVÄND KLANGLÅDAN FÖR JÄVELEN" dvs använd diafragman hehe. Om man kör dessa övningar disiplinerat under en tid kommer TONEN att växa hela tiden. Detta andningsmönter i olika kombinationer kan man höra tex Joe Filisko göra i olika kombinationer. Lyssna på hastigheten han har samt tonen han presterar ... han har ochså börjat med två in och två ut ... YouTube Joe Filisko SPAH 2009. Grymt ...
Filip Jers, vår regerande världsmästare, övar tjugo minuter om dagen i en följd för att kunna andas rätt och spela med full kontroll med en djävulsk ton. Han berättade för mig att han spelar andningsmönster i paradiddelmönster, dvs som en trumslagare som gör en sak med vänster hand och en med höger. Dessa paradiddlar har han flyttat till blås i vänster och drag i höger eller tvärtom. Det betalar sig att lära sig det här. Därefter blir tugblocken mkt enklare att utföra och att kontrollera. Kul att det tog sig till slut med de munspelstekniska diskussionerna!
Sjoeberg


17 Oct 2009, 21:40
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag gick till en röstpedagog en gång i tiden och lärde mig det där med andning och att hitta "röret" som bär rösten när man sjunger och talar. Jag har inte reflekterat över att det skulle gå att använda till munspelandet förrän helt nyligen. Jag märkte helt plötsligt att jag var ovanligt hes efter ett 3-sets-gig trots att jag bara sjungit i en låt och då började jag analysera lite hur jag ändrat min spelstil. Nu ska jag använda din övning Dick.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


17 Oct 2009, 22:17
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hej, ibland kan det för en novis vara svårt att förstå vad som menas med att använda sig av diafragman/stöd av magen vid musikerande, såsom att spela munspel, eller när man sjunger.Jag hade ingen koll alls på vad det handlade om, tills jag gick och tog sånglektioner av en sångpedagod.Hon sade åt mig att gå hem och köpa en påse ballonger,sedan skulle jag sitta/stå och blåsa upp ballonger i minst en 1/2 timme varje dag.Och det var först när jag blåste i ballongerna som jag fattade vad hon menade med att använda diafragman/magen som stöd.[8D]


27 Oct 2009, 09:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Att inte min arbetsterapeut kom med det förslaget. Hon tyckte det var perfekt att spela munspel. Nu har jag detta problem med att bara behärska in-tonerna. Men det är väl så med dom som inte spelar munspel själv. Och sen sparade jag ju pengar till samhället genom att inte utnyttja arbetsterapeuten.

Blow On!


27 Oct 2009, 11:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.