View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 04:18



Reply to topic  [ 22 posts ] 
För mycket prylar? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post För mycket prylar?
Jag vill inte verka gnällig eller trampa nån på tårna, men jag tycker att inläggen här har lite väl mycket slagsida åt teknikhållet; alltså prylarna. Det är pedaler och mickar, adaptrar, boxar och annat. Inget fel med det, men var är själva musiken? Jag saknar diskussioner om det vi har prylarna till – dvs munspelsmusicerandet. Borde inte lite mer intresse ägnas åt själva spelandet? Prylar i all ära, men utan rätt handlag, t ex hur man håller munspelet och micken, hur man använder läppar och tunga, så hjälper det inte hur bra och intressanta hjälpmedel man än skaffar sig.
Jag efterlyser därför mer snack om spelteknik och om låtar. Jag sitter ofta hemma och försöker lära mig genom att lyssna på och härma proffsspelare och därefter försöka hitta en egen stil. Det är ett bra sätt att utvecklas och jag gissar att det är många som gör så.
Ofta får jag anledning att fundera över hur en munspelsvirtuos får till vissa toner. Och där skulle jag behöva ha lite hjälp från dem som är duktigare än jag. Jag kan ju inte bara ringa upp Kim Wilson och fråga [;)]
Jo, jag vet att det finns mycket bra att hitta på nätet, t ex Adam Gussow m fl, men de är ju inte med i det här forumet. Man kan ju inte kommunicera med dem så lätt om man har frågor.
Därför vill jag slå ett slag för mer video- och ljudklipp med både egna och andras inspelningar, kompletterade med frågor och problem man råkar ut för. T ex hur bänder man fram en massa halvtoner i rad på ett bluesmunspel? Ja, i teorin vet jag, men hur få till det i praktiken?
Någon som håller med?


13 Oct 2009, 18:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Njae, med några få undantag håller jag inte med dig. Här handlar det mest om att få prylar att fungera ihop, snarare om prylar. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


13 Oct 2009, 18:47
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Det ena behöver inte utesluta det andra..alla vill ju komma vidare utifrån där man är och då är både prylar och teknik viktigt, men kortaste vägen är ju mellan mun och munspel och visst är det ju där man måste få till det först. Jag antar att det alltid är någon som har något att bidra med till de frågor som kommer upp....så visst har speltekniksnack sin plats på forumet.....tycker jag[:)]


13 Oct 2009, 19:26
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Ok då, jag vill rek den här snubben har lärt mig en hel del av att titta på hans video lektioner. Lycka till [:D]

http://www.youtube.com/watch?v=hMZ2tdkgyVQ

Mcool


13 Oct 2009, 19:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag kan hålla med dig så tillvida att vi prylb...r har tagit rodret här. Men nu när du satt igång att fråga så får vi nog igång lite sånt snack också. Det kan ju vara lättare att snacka hårdvara ibland.



http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


13 Oct 2009, 20:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Det är väl bara att starta en ny diskussion,
och rikta den till dom kunniga här på Bojen?

Men den som har mest prylar när han dör vinner ju! [;)]


13 Oct 2009, 21:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Personligen är jag inte "pryltokig", jag brukar klara mig bra med en Shure SH 58 tror jag de heter och därifrån in i PA direkt. Jag har snart köpt tillbaka min Premier 88n med dubbla slutsteg och ett sanslöst klös.
Jag har undervisat i grupp och enskilt under tolv år och gör så fortfarande men i workshopform med "gamla elever" som är 8 till antalet varav den äldsta har varit med i 10 år!
Jag har jobbat mycket med att lära mig förklara tekniker för elever under de här åren och vågar nog påstå att jag har god koll på teknikerna samt hur man når dem på kortaste vägen. Alla här vet att det hela i första hand handlar om TON. All musik är inget värt utan TON. Den vackraste melodi är inget värt utan att man har full kontroll på sin ton. Och än värre blir det om man sedan förstärker en usel akustisk ton. Jag bidrar gärna till kommande diskussioner om ton men påminner igen om vilken potential det finns i ett webseminarium ...
Låt oss börja att tala ton och teknik lite ...

Sjoeberg


13 Oct 2009, 23:29
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2009, 20:49
Posts: 12
Location:
Post 
Under de senaste åren har jag haft nöjet att lyssna på munspelaren Joe Filisko ett antal gånger då
han spelat med diverse olika mikrofoner och förstärkare. Min slutsats är att valet av "prylar" betyder
inget; ton och teknik betyder allt.

Jag tycker att ni skall nappa på Dick Sjöbergs erbjudande om webseminarium. Själv har jag studerat för Dick
i snart tio år. Han kan ton och teknik.

Vecka 44 nästa år är det åter dags för Harmonica Masters Workshop i Trossingen i södra Tyskland. Munspelare som Steve Baker, David Barrett, Carlos del Junco och Joe Filisko håller workshops i en vecka. Res dit!


14 Oct 2009, 09:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Ställ direkta frågor gällande spelteknik, tungteknik, sug-blåsteknik, luftteknik, kuphållning mm så får du förhoppningsvis svar av dom som kan. [:)]

Blow On!


14 Oct 2009, 12:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej Robban, Jag uppfattar ditt inlägg som lite ironiskt samt att intresset är lågt. Jag har inga problem att fylla min tid det kan jag försäkra. Det var ett försök i all vänlighet att tillföra något utöver de rent tekniska prylarna, vilka förstås är viktiga beroende på vilken musik man spelar osv. Men att förbise de rent akustiska teknikerna och kanske inte träna på ton, andningsteknik osv leder inte till att man låter bättre utåt när man pluggat in sina tillbehör. En man att lyssna på är tex Jason Ricci som använder mycket pedaler etc i sitt spelande, kanonbra! men lyssnar man på honom när han spelar rent akustiskt så låter även det kanon!

Ha det bra alla och lycka till med musicerandet. Att spela munspel är som andra instrument, ett livslångt lärande och ett livslångt projekt, så är det för mig i alla fall efter 48 år. Det finns alltid något nytt att lära och det är det som gör det så kul att hålla på.

Hälsar
Dick Sjöberg


14 Oct 2009, 19:43
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Dick.
Säljer du kurser som filmclip också? Jag jobbar ju skift, som sagt och har svårt att boka in regelbundna kurstider.


http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


14 Oct 2009, 20:36
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej Dick! Jag hör av mig till dig under helgen genom oovoo! Vill boka en tid nästa vecka, för munpels tekniker. Vi hörs/Micha.


14 Oct 2009, 22:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag har funderat lite på det här med hur lätt det är att prata prylar istället för ton.
Det svåra med att prata ton och spelteknik är väl vår Svenska Jantelag? För att kunna ge råd måste man vara säker på att man kan något. Det är svårt för mig att ge råd när man vet att en gigant på området -Dick, läser här.. Det är INTE ironi Dick, Du har en fantastisk ton och är ju känd för det.
Att vara, som jag, världsberömd i Bro och Bålsta med omnejd duger inte, <b>för mig!</b>...
Men det kanske duger för dig som startade den här tråden & kanske för den okände läsaren av det här forumet, nybörjaren,,?
Jag vet ju inte hur duktig du är och,,, tänk om jag sätter mig på dig och skrävlar om något du redan kan. -Bättre än jag! Jante -jante.... Du ska inte tro du är något...

Fast vi vet ju att vi är bäst allihopa och nu tänkte jag komma med några självklara grejer som ni redan vet:
Du frågade om böjning av tonen ...
-Du måste hitta en ren ton.
-Snabbaste sättet att lära sig böja tonen är att göra "OJOJOJ" med tungan samtidigt som du suger in en ton. Det här ger en ganska tunn och stel ton...

En större, mjukare & fetare ton för du genom att spela nere i halsen!?

Tonen skapas ju i munhålan och ju större rum/resonanslåda du kan skapa ju större ton kan du få.
Jag tränar ständigt på att öppna upp halsen och böja tonerna nere i halsen istället för att göra "OJOJOJ" med tungan. För mig började det med strupvibratot.
Hur förklarar man det?
Man stryper tillgången på luft med struphuvudet. Chokar eller vad man ska säga.
Jag kan inte förklara det här riktigt men man joxar med strupen lite så att resonanslådans storlek ändras och en böjning av tonerna sker. Mycket övning krävs och du kommer får ordentligt ont i halsen emellanåt.
Hjälp mig någon..
Kolla på Adam Gussows clips. Nånstans i de första 10 avsnitten går han igenom throat vibrato..

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


15 Oct 2009, 10:51
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2009, 20:49
Posts: 12
Location:
Post 
Hej,

för att hitta den största tonen är det viktigt att inte blåsa eller suga i spelet; man måste andas med buken.
Detta är avgörande för tonen. Tänk dig att du har ett stuprör ner genom halsen och ner i buken. Slappna av och
gör stupröret som vidgat som möjligt. Träna först med oböjd ton innan du tränar böjningar.

Ännu fetare ton får du genom att spela i tungblockeringsläge, dvs blockera hålen till vänster med tungan och
spela en (ren) ton i höger mungipa. Hur du sedan böjer tonen är svårt att förklara, man får experimentera sig fram.
Böj inte "uppe i munnen" utan gör det i nere halsen. Som sagt svårt att förklara men när du kan det så förstår du plötsligt allt.

/Krister


15 Oct 2009, 11:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
sjoeberg wrote:

Hej Robban, Jag uppfattar ditt inlägg som lite ironiskt samt att intresset är lågt. Jag har inga problem att fylla min tid det kan jag försäkra. Det var ett försök i all vänlighet att tillföra något utöver de rent tekniska prylarna, vilka förstås är viktiga beroende på vilken musik man spelar osv. Men att förbise de rent akustiska teknikerna och kanske inte träna på ton, andningsteknik osv leder inte till att man låter bättre utåt när man pluggat in sina tillbehör. En man att lyssna på är tex Jason Ricci som använder mycket pedaler etc i sitt spelande, kanonbra! men lyssnar man på honom när han spelar rent akustiskt så låter även det kanon!

Ha det bra alla och lycka till med musicerandet. Att spela munspel är som andra instrument, ett livslångt lärande och ett livslångt projekt, så är det för mig i alla fall efter 48 år. Det finns alltid något nytt att lära och det är det som gör det så kul att hålla på.

Hälsar
Dick Sjöberg



Tjena Dick! Det var ingen ironi i det jag skrev. Men ett missförstånd. Jag menade att Ulven mfl kunde ställa direkta frågor genom en egen topic. Det är ju enklare att få reda på det man vill veta om man frågar, och inte räknar med att andra ska ta upp diskussionen. Och sen hoppas att ni kunniga svarar på topicen. [:)]

Blow On!


15 Oct 2009, 12:20
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
The Bluesman wrote:

Det är väl bara att starta en ny diskussion,
och rikta den till dom kunniga här på Bojen?

Men den som har mest prylar när han dör vinner ju! [;)]

Det kan ju hända att något enskilt ord orsakade missförståndet. Kopierar därför Bluesman´s reply to topic. Det var så här jag menade/höll med om.

Blow On!


15 Oct 2009, 13:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Först vill jag säga att det är hyggligt av Dick Sjöberg att erbjuda gratis webbseminarium. För min egen del tror jag dock inte att det passar - även om jag normalt är mycket positiv till webbaserat lärande (håller på med sånt på jobbet). Det här med webbkamera verkar läskigt [:I] Men jag kanske är konservativ. Det skulle nog vara lättare att delta i ett interaktivt webbmöte om man först hade träffats på vanligt sätt. Hoppas därför på en munspelsträff så fort som möjligt.

Tack också alla andra som bidrar med kunskaper och tips.

OK, jag tar väl en praktisk munspelsteknikfråga också. Bifogar ljudklipp från skivan Blues Harmonica Spotlight (rekommenderas). Den femte låten heter â€Â


15 Oct 2009, 17:29
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Nu blev det lite fart på skrivandet och tyckandet jättebra tycker jag. Jag håller med Ulven i start frågan och ska med glädje ta hjälp av Dick(håller på å fixar en dator enkom). Men när jag började med munspel ca 8 år sen (tenorsax+flöjt+lite sång) så ville jag prova på gig så klart (bättre spänna på en .....) och då kom behoven av bättre grejor som en käftsmäll. Ibland kunde jag inte ens spela för att jag inte hörde mig själv. Och jag är ännu inte nöjd live(ont om tid att rigga osv.) Självklart gäller skit in, förstärkt skit ut men man måste ju få testa live åxå. Att öva inför andra kräver att man känner sig trygg och vågar göra fel men glöm inte att Vi <u>spelar </u> munspel och de e många som skulle vilja men inte ens försöker./janne


15 Oct 2009, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Bara en ordningsfråga....
det känns som den här tråden har lite väl många trådar just nu. En grundfråga om hur man staplar halvtoner. En om stämningar och en om vad Sam Myers gör på en låt...
Vore det inte bättre att starta egna trådar om de två sistnämnda?[}:)][:D][:D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym


15 Oct 2009, 21:57
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
[quote="Ulven"]

Först vill jag säga att det är hyggligt av Dick Sjöberg att erbjuda gratis webbseminarium. För min egen del tror jag dock inte att det passar - även om jag normalt är mycket positiv till webbaserat lärande (håller på med sånt på jobbet). Det här med webbkamera verkar läskigt [:I] Men jag kanske är konservativ. Det skulle nog vara lättare att delta i ett interaktivt webbmöte om man först hade träffats på vanligt sätt. Hoppas därför på en munspelsträff så fort som möjligt.

Tack också alla andra som bidrar med kunskaper och tips.

OK, jag tar väl en praktisk munspelsteknikfråga också. Bifogar ljudklipp från skivan Blues Harmonica Spotlight (rekommenderas). Den femte låten heter â€Â


15 Oct 2009, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
hej igen ... sent sent är det men det känns ändå vikigt. Jag köper arnemyns förslag att starta olika trådar annars blir det lätt ngot annat. Jag skall starta ett "subject" i morgon och sen ser vi hur stort intresset är. Bra förslag"

Sjoeberg


15 Oct 2009, 23:49
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
arnenym wrote:

Bara en ordningsfråga....
det känns som den här tråden har lite väl många trådar just nu. En grundfråga om hur man staplar halvtoner. En om stämningar och en om vad Sam Myers gör på en låt...
Vore det inte bättre att starta egna trådar om de två sistnämnda?[}:)][:D][:D]

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

Hälit Arne! Det var precis så jag menade. Äntligen någon mer som förstått med skrift.

Blow On!


16 Oct 2009, 11:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.