View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 21:57



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Pedaler och mickar??? 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Pedaler och mickar???
När det nu tråkigt nog inte blev nåt munspelskonvent ,(vi försöker väl igen hoppas jag) så står jag fortfarande här med en massa obesvarade frågor, och eftersom jag inte är en sån där tålmodig människa så tar jag och ställer en del av dom här. Jag är ute efter en pedal att ha vid tillfällen då jag inte kan eller vill släpa med mig en stärkare och har förstått att Harp Attack i det fallet är ett bra alternativ, mina frågor ang den är; är den tung och skrymmande? Vad kostar den? Och var får man tag på den? Är Harp Break ett alternativ? Är inte den lite mindre och lättare? Jag provade härförleden en Blackstarpedal, HT Dual, som inte lät så oävet, men den är lite väl stor att släpa med sig på kalas tycker jag.
Mikrofoner så, Jag har själv en Green Bullet och en JT30 men har också rätt så små händer och har med andra ord lite svårt att få det tätt (runt micken alltså), vad finns för alternativ till ovanstående mickar? Det skrivs också en del om 545or, jag hade själv en sån till sång en gång i tiden och har lite svårt att förstå varför dom skulle vara bättre till munspel än låt oss säga en 57a eller 58a, hur är det med det? Det blev några frågor som jag hoppas jag kan få svar på, sedan har jag ytterligare några, men det får vänta till en annan gång.

Mats


08 Oct 2009, 15:30
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Matsk wrote:

När det nu tråkigt nog inte blev nåt munspelskonvent ,(vi försöker väl igen hoppas jag)
<font color="orange">Det tycker jag absolut!</font id="orange">

är den tung och skrymmande?
<font color="blue">Nej, den är lika stor som en T-REX pedal i sitt omfång, nackdelen är att den behöver 18 volt och en BRA eliminator.</font id="blue">
Vad kostar den?
<font color="blue">I dagsläget 175 $ tror jag.</font id="blue">

Och var får man tag på den?
<font color="blue">Man mailar Randy på lonewolfs hemsida och beställer, köp eliminatorn samtidigt!</font id="blue">

Är Harp Break ett alternativ?
<font color="blue">Absolut, låter i mina öron tillräckligt bra. Är lite hårdare i tonen jämfört med HA.</font id="blue">

Är inte den lite mindre och lättare?
<font color="blue">Jo, dessutom klarar den sig med nio volt, en klar fördel.</font id="blue">


vad finns för alternativ till ovanstående mickar?
<font color="blue">Turner har ett par modeller, Electro - Voice, Loud Bark, många Shuremodeller t. ex.</font id="blue">

Det skrivs också en del om 545or, jag hade själv en sån till sång en gång i tiden och har lite svårt att förstå varför dom skulle vara bättre till munspel än låt oss säga en 57a eller 58a, hur är det med det?
<font color="blue">545:an har ett lite annorlunda element som vi munspelare tycker är roligare (skitigare) i sin karaktär.</font id="blue">

Det blev några frågor som jag hoppas jag kan få svar på, sedan har jag ytterligare några, men det får vänta till en annan gång.

Mats


J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


08 Oct 2009, 15:53
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Kan tänka mig att sälja min Harp Attack med original adapter! Hör av dig om du är intresserad.

Blow On!


08 Oct 2009, 16:53
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Är det någon skillnad i dynamiken mellan Attacken och Breaken månntro?

Mats


09 Oct 2009, 07:57
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Pedalerna är likvärdiga på de flesta sätt.
+Attacken har något varmare spräck än breaken.Påminner lite om en champ[:D][:D][:D][:D][:D]
-Attacken drivs med 18 volt och drar hiskeligt med kräm. Köp en adapter på en gång. Du kommer att behöva en egen batterifabrik annars. Billiga adapters från Clas och Kjell alstrar missljud i den
Det skapas lätt jordloopar/brum om man kombinerar den med andra pedaler.[:(][:(]

+Breaken drivs med ett vanligt 9 voltsbatteri och är inte hungrigare än ett normalt delay. Adapters finns att köpa i vanliga musikaffärer. [:D][:D][:D](Samma sak gäller här med de billigaste adapterna - de alstrar brum och missljud)Bättr tonkontroll - basboost.
-Breaken har ett lite hårdare kallare spräck. [:(]

Mina personliga åsikter.
Ljudet skiljer inte så mycket att det stör en vanlig öldrickande publik om du backas av ett normalbullrigt band. Endast andra munspelare kan höra skillnaden då.
<u>Mitt </u> val faller trots böket med olika adapters på Attackpedalen. Rörets lite varmare ljud gör att feelingen blir bättre för mig.

Ska du använda pedalen du väljer i ett PA så köp en linebox där du kan dra av 20db på en gång. Du slipper få dist i mixerbordet och spar massor av irritation på det sättet.


http://www.brosbrothers.se


09 Oct 2009, 11:22
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Robert Blues Harp wrote:

Kan tänka mig att sälja min Harp Attack med original adapter! Hör av dig om du är intresserad.

Blow On!

Jag provade HA:n på repan igår, och kom fram till att jag inte släpper den. Helst inte när jag läser arnenyms recension. Men jag kan också ge dig rådet att om du köper den från Randy så köp en originaladapter. Då är alla problem lösta. Jag har en original, och det är inget brum eller nåt annat problem. Bara tuta och kör!

Blow On!


09 Oct 2009, 11:43
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Okej! Tack för alla tips och all information, det lutar alltså åt en Harp Attack sålunda, Finns ingen till salu här, så får jag väl försöka mig på konststycket att via nätet köpa en av Randy på Lone Wolf, hur man nu bär sig åt med sånt[:I] (ja jag vet att det låter stenåldern, dessvärre är det så också).

Mats


09 Oct 2009, 15:47
Profile

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Jag har en HA + adapter till försäljning! Finns i Göteborg! Maila mig om intresse finns!! Ha det Gött/Micha.


09 Oct 2009, 16:09
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.