View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:55



Reply to topic  [ 1 post ] 
Ett oväntat fynd 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Ett oväntat fynd
För några år sedan gjorde vi en ombyggnad på en av våra lokaler på jobbet, i samband med det så rensades det rejält bland en massa bråte. En arbetskamrat till mig räddade dock en gammal filmprojektorhögtalare till mig, en Bell & Howell tolvtummare som satt i ett himla fräckt kabinett, ni som är gamla nog kommer säkert ihåg dom från skoltiden, filmvisningar på folkets hus och liknande. Alltnog, jag släpade hem den, bar upp den på vinden, förvissad om att den förmodligen lät skräp, dock utan att först ha provat, men häromdagen fick jag en ingivelse att göra så, plockade ner den, lödde om högtalarkabeln och pluggade in den i min vc15 som har 8 ohms utgång. Då jag hade mätt högtalaren till 16, så förväntade jag mig ett volymsvagt och halvdassigt ljud, men oj vad jag bedrog mig, den lät kanon. Nästa dag tog jag med mig den till ett rep och pluggade in den i en gammal Vingtor som jag har stående därstädes och då lät den om möjligt ännu bättre, en av gitarristerna ville omedelbart lägga beslag på den. Nu är det väl förmodligen så att de allra flesta av dessa högtalare redan har förpassats till soptippen, men springer ni mot förmodan på nån, så ta och släpa hem den och prova själva, alla modeller kanske inte låter lika bra, men vem vet. Jag kan ta med mig den till konventet så kan den som vill ta och testa den i sin egen stärkare.

Mats


23 Sep 2009, 08:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.