View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 11:53



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Feedback tack 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post Feedback tack
Tacksam för lite feedback på denna. Jag apar efter Lee McBee i låten Train Fare, men försöker också göra lite egna grejer. Betänk dock att det är svårt att få rätt ljud i en stadslägenhet; man vill ju inte bli ovän med grannarna..[;)]
Micken är en Shure Brown Bullet och stärkaren en Kalamazoo model 1. (Båda från Ove Sandbergs mick- och förstärkarverkstad [8D] )
http://www.youtube.com/watch?v=pilyYBT3uzc


16 Sep 2009, 18:29
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Tjenare Ulven, det var väl OK, hur länge har du lirat? Finns väl ett par saker att nämna som du kan jobba på men det låter helt anständigt. Vad jag ser då jag kollar på videon är ett par saker som jag tycker att du skall tänka på:

Tajta till kuppen bättre, med en riktigt tajt och bra kupp så får du fler möjligheter att påverka ljudpaletten, Det du framförallt tjänar på en bra kupp är att du får mer och fläskigare bas. När du sedan släpper på kuppen med händerna så får du en mer dramatisk förändring beroende på hur tajt kuppen är. David Barrett (ej helt säker på stavningen) har en lektion om just kuppning på tuben.

När du gör drillar är det bättre om du skakar på huvudet än händerna. Finns i och för sig fler skolor här men jag menar att det är lättare att få upp bra speed om man skakar på skallen.

Sträva alltid efter att stå så upprätt som möjligt. Jag brukar alltid säga till mina elever att det är bra att hitta en fläck på väggen man kan fokusera på så att man sträcker på sig och inte hukar över sina egna händer. Det är väldigt vanligt att man som munspelare slarvar med detta, särskilt när man får feeling. Problemet är att man klämmer ihop magen om man inte står upprätt vilket gör det svårare med magrelaterade tekniker. Dessutom får du mindre seckel i spelet vilket gör att tonerna inte dör lika lätt. Hoppas att du inte tyckte att jag var elak nu[;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


16 Sep 2009, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Hörnfeldt,
Stort tack!
Och nej, det var inte alls elakt. De brister du påpekar är jag medveten om. Jag har iofs spelet rätt länge, men det är först de två senaste åren jag börjat använda mick. Jag jobbar med att försöka lära mig kuppa bättre, jag har rätt stora händer så det borde gå. Och så har jag en tendens att fladdra med fingrarna lite onödigt. De går liksom av sig själva [;)]
Jag vet också att det är bättre att skaka på skallen när man drillar. Att jag inte gör det så bra än beror nog på att jag tidigare bara spelat akustiskt; då går det ju rätt bra att skaka på händerna.
Tack för tipset om David Barret. Jag kollade hans videos, mkt instruktiva och pedagogiska!
Hälsningar
Ulven
P.S. Hade hoppats få lite handfast teknikhjälp på munspelsmötet. Kan du säga om det blir nåt?


16 Sep 2009, 21:09
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Faan först och främst känns det för jävligt att missa sveriges första munspelsmöte, är på väg hem ifrån Portugal då det bär av.Och Ulven , hur faan kunde jag släppa iväg den fina gamla brown bulliten? En av mina många favoriter, men hur som helst livfet går vidare.Om du vill ha ngn form av kritik på ditt spel, kan jag väl hålla med om att du inte riktigt kuppar tätt om micken/munspelet,samtidigt är det inte fel att fladdra/öppna upp med fingrarna för att variera ljudet. Du får till lite WaWa effekt också i ett avsnitt.Annars låter det helt okey,kanske skulle låta munspeletfå vila i ngr vändor och inte blåsa hela tiden, men det kan vara svårt i en sådan medryckande låt.Som förresten påminner om " High Heel Sneakers " Kim Wilson har gjort en underbar version av denna låt, finns på en av plattorna live from Antone´s.Vill du ha en copy av denna skiva, hör av dig.


17 Sep 2009, 07:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Ove,
Jaså, du ångrar att du sålde micken [;)] men du har väl fler? Känner du den här killen?
http://www.youtube.com/watch?v=MTBkT8plOL8

Och så har du helt rätt, man ska inte hålla på och tuta sönder en låt. Men nu använde jag låten för att öva och man lär sig inget av att bara stå och glo [;)]
Ja, jag är intresserad av en kopia av Kim Wilsons version av High Heel Sneakers. Hemma har jag Mercurys version med lysande munspel av Joakim Barcheus. Kul att jämföra. Kan du skicka om jag mailar min adress?


17 Sep 2009, 11:59
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Ja, jag känner till denna snubbe, han kränger mickar, som torghandlarna säljer grönt på Hötorget.Just att man får lyssan på dem så man kan jämföra och bilda sig en uppfattning.Ja jävlar han har ju en likadan mick som du har köpt av mig.
Skicka adressen så skickar jag CD:n.Vi körde Kim Wilsons version av High Heel Senakers i SouthSideBluesBandet, mins att den var jävligt rolig att köra. Jocke e en grym jävel, han gör den jävligt bra, men Kim Wilson.........[8D]


17 Sep 2009, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det finns inget jag kan tillägga som inte Johan och Ove redan sagt.
Jag kan tipsa dig och andra om att köpa backtracks. Det blir ett bra komplement till att lira till skivor.
Adam Gussow säljer på http://www.modernbluesharmonica.com/jam_tracks.html
Ronnie shellist säljer på sin hemsida och sen finns det på Seydels hemsida, men dom får man trixa lite och ladda ner genom cacheminnet eller kopiera adressfältet och göra om till länkar som man sen "sparar mål som".. [;)]

Jag kan bara avlägga ett vittnesmål i cupfrågan! Jag hade lirat min rock 'n roll runt 25 år innan jag var och köpte en keramisk mik av Ove. Jag skulle köpa en Kalamazoo också. Men jag lät lika tunt på den som på min egen stärkare jag hade hemma! Han visade mig hur man kuppar och nu, efter 30 år med munspelet börjar man få ton![:I]


http://www.brosbrothers.se


18 Sep 2009, 11:03
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
arnenym wrote:

Det finns inget jag kan tillägga som inte Johan och Ove redan sagt.
Jag kan tipsa dig och andra om att köpa backtracks. Det blir ett bra komplement till att lira till skivor.
Adam Gussow säljer på http://www.modernbluesharmonica.com/jam_tracks.html
Ronnie shellist säljer på sin hemsida och sen finns det på Seydels hemsida, men dom får man trixa lite och ladda ner genom cacheminnet eller kopiera adressfältet och göra om till länkar som man sen "sparar mål som".. [;)]

Jag kan bara avlägga ett vittnesmål i cupfrågan! Jag hade lirat min rock 'n roll runt 25 år innan jag var och köpte en keramisk mik av Ove. Jag skulle köpa en Kalamazoo också. Men jag lät lika tunt på den som på min egen stärkare jag hade hemma! Han visade mig hur man kuppar och nu, efter 30 år med munspelet börjar man få ton![:I]


http://www.brosbrothers.se


Så du köpte en mick och fick en bra ton på kuppen[:D]


18 Sep 2009, 19:51
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Ulven wrote:

Hörnfeldt,
Stort tack!
Och nej, det var inte alls elakt. De brister du påpekar är jag medveten om. Jag har iofs spelet rätt länge, men det är först de två senaste åren jag börjat använda mick. Jag jobbar med att försöka lära mig kuppa bättre, jag har rätt stora händer så det borde gå. Och så har jag en tendens att fladdra med fingrarna lite onödigt. De går liksom av sig själva [;)]
Jag vet också att det är bättre att skaka på skallen när man drillar. Att jag inte gör det så bra än beror nog på att jag tidigare bara spelat akustiskt; då går det ju rätt bra att skaka på händerna.
Tack för tipset om David Barret. Jag kollade hans videos, mkt instruktiva och pedagogiska!
Hälsningar
Ulven
P.S. Hade hoppats få lite handfast teknikhjälp på munspelsmötet. Kan du säga om det blir nåt?



Ja det blir något, kolla in tråden för senaste info.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


18 Sep 2009, 21:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.