osandberg
Joined: 10 Mar 2009, 10:52 Posts: 284 Location:
|
ASTATIC - CAD - HOHNER BLUESBLASTER
Astatic JT30, Cad eller Hohner Bluesblaster är i grund och botten samma mick, Astatic tillät andra att köpa deras JT30 i delar, hus, element, grill m.m. och ta fram sin egen kosmetiska version.Detta är vanligare än man tror, ett lysande exempel på detta är den Japanska sk.gröna Walter Hortonmicken, som finns såsom, Stromberg Carlsson, Calrad, Aiwa, Johnsson, Argonne och fler därtill. Dessa Japs var/är försedda med den Japanska Primo M131 crystal elementet. Men både Cad och Hohner Bluesblaster försågs med den klassiska MC151 crystal elementet som håller mycket bättre kvalité, framförallt ljudmässigt..Men det finns också sedan 1940 ett bra alternativ till MC151 crystal elementet.Det är den ceramisk "MC127" Den äldsta fungerande jag har är ifrån 1964, och den är i den äldre version av elementkapseln,som är försedd med en gammal Astatic tag, plus en MC127 ceramicstämpel på.Tidigare hette den MC126, och den tidigare versionen av MC151 hette MC101, Jag har/haft riktigt bra MC101 element, med riktigt FETT ljud. I slutet av 70-talet då den nyare kapseln kom, blev det med reliefstämpeln "MC127" som också användes även till MC151 crystal elementen, men som då stämlades med MC151, för att senare av 80 talet förses med en påklistrad MC151 tag.Så har ditt element endast märkningen "MC127" har du troligtvis ett ceramiskt element, vilket inte är fy skam.Många munspelare föredrar de ceramiska elementen.Kim Wilson, Gary Primich, William Clarke för att nämna några, dessutom tål ceramiska element mer stryk, de är inte lika känsliga som MC151 för fukt, slag, stora temperaturförändringar. Många munspelare tycker också att de ceramiska elementen är minst lika bra som crystal elementen, ibland även lite bättre, lite varmare, mörkare, bättre mellanregister, och hetare.Men som sagt det är en personlig smaksak, och som bekant kan en mick låta bättre i en stärk, och samma mick sämre i en annan.Och har man tex. 5 st NOS MC151, så skiljer de sig allesammans ofta lite åt. 1984 slutade tillverkningen av MC151 crystal och MC127 ceramic´s, och man övergick till till XLR kontakt ifrån den klassiska amphenol srew-on connector. Och priset på endast element har rasat ifrån $ 9.00 till $ 150.00 om man ens lyckas få tag i ett NOS in Box element.Sedan tillkommer frakt,tull och monsavgifter. Så det är till att hålla de element men har i gott skick, för att förbygga att ett element blir svagare, för att kanske till slut dö ut finns det lite tips.För det första tappa inte micken i diskhon, nej men skämt och sido, är fukt en killer, som mkt riktigt jhornfeldt påpekar blåser man in en massa fukt när man lirar och sjunger i micken, efter ett gig eller blåsande låter jag alltid micken vädras ut, lägger den inte i tillbaks i fodralet/väskan med detsamma , och isåfall med ett par påsar kiselsalt som drar till sig fukten.Sedan håll micken borta ifrån stora temperaturväxlingar, stötsr sägs också kunna döda en mick, men jag har tappat flertal i golvet utan något har hänt.Om man upplever att man flåsar väldigt onormalt mycket i micken, kan man öppna grillen och klippa till och lägga till några xtra silkespapper som skydd.Som sagt låter det väl rätt rörigt nu, men det är en jävla djungel detta med mickar/element/stärk/sladdar...... [8D]
|
osandberg
Joined: 10 Mar 2009, 10:52 Posts: 284 Location:
|
Med ledning av nummerplåten som är stämplad med endast 30 som modell, och inte JT30 som man började med på tidigt 40-tal.Gissar jag på att denna är ifrån sena 30-talet, och att elementet är stämplat med April 40 säger just att den är tillverkad April 1940.Alltså huset senare 30-tal, elementet April 1940.Little Walter var 10 år och 1 månad April 1940,SonnyBoyWilliamson 2 var 32 år,Walter Horton var en ung slyngel på 23 år.Det är en bit historia du har, sälj den inte!
|