De dynamiska är ofta lite hårdare i tonen om man börjar överstyra dom lite.
För att göra det begripligare.
Ta fram några skivor!
Börja med Paul Butterfield. Han kör med en 545 och en champ på många inspelningar.
Men å andra sidan så använder James Cotton en dynamisk 585 och han låter mjukt och fint på de flesta inspelningar.
Charlie Musselwhite kör dynamiskt och med CR / CM.
Ta fram en skiva med chicago express. Janne, är en kristallman. det delar han med Mark Hummel, James Harman och några til.
Och som Ove skrev i en annan tråd så använder Kim Wilson och några andra det keramiska 127 elementet.
Och Rod Piazza använder en likadan Bluesblaster 151 Cad mik med samma modifiering som du har.
Men dom har sin teknik, grepp och utseende i munhålan.. Man kan få en vägledning om vilken väg man ska ta i sitt materialval om man lyssnar in sig på en mans ton. men man kommer alltid låta som Arne och Joel ändå.
Man kan förändra sin teknik en del och där kommer avslappningen in som den avgörande faktorn för tonen. Lyckas man spela avslappnat så kan man spela fort och högljutt utan att det låter hårt och stelt.
Sen har vi materialvalet som var den egentliga frågan.
Kan du spela med tungblock & avslappnat löst samtidigt som du cuppar hårt/tätt så får du en ruggig ton!
Dynamiska, CR och CM är oftast lite hårdare i tonen. dom är hållbara och ganska okänsliga för sladdlängder osv,
Kristaller och keramiska är oftast lite renare och mjukare spräck i.
Dom kan vara känsliga för långa sladdar, sladdar av dålig kvalite och dåliga anslutningar och volymkontroller.
http://www.brosbrothers.se