View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 15:35



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Mickstativ till Greenbullet 
Author Message

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post Mickstativ till Greenbullet
Hej!
Finns det något mickstativ eller liknade till de nyare Grennbullet mikrofonerna?

Är förövrigt nöjd med micken(har inte mycket att gemföra med), men efter lite läsning här på forumet och över internet så verkar jag vara ett undantag. Varför anses de hålla så dålig kvalité? Kan man göra något för att förbättra ljudet?


Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 14:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Den grova gängan på ett vanligt mikstativ ska passa. Det gjorde det på min 520DX. Det är en sån du har va?

520DX och även Hohner Blues Blaster (JT-30) har dåliga/skrikiga element i dagens läge. Obs eget tycke! Vill du ändra ljudet på GB:n så tycker jag att du ska byta till ett äldre element. Kanske har Ove, MILI, Matte, Johan eller Arne nåt till salu?! Eller nån annan... [8D]

Blow On!


30 Aug 2009, 14:49
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Visst är det 520XD!
Ursäkta en mycket okunnig i ämnet, men på min mick har jag bara volymkontrollen och sladden som hänger ut(?). Går det förresten att byta ut den original sladden till ett telejack så som vissa munspelmickar har? Skulle underlätta samt göra micken smidigare att handskas med.

Hoppas nu att Ove, MILI, Matte, Johan eller Arne hör av sig i tråden eller skickar ett PM till mig[:)]

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Hey. Jo visst kan man mecka om en DX men frågan om det är värt det. Om du ska byta ut elementet så skulle ett Shure CM ca 1000 kr eller et CR för 1500-2000 spänn, ett bra kristall element typ Astatic MC-151 inte lätt att få tag på något bra nu för tiden. Om man nu skulle så får man va beredd att pynta 2000. Sen ska du ha en ny gummipackning som går att beställa från staterna för ca 15 dollar, och en Amphenol adapter föresten 2 st en in till micken, som dessutom måste anpassas till hålet där sladen nu går in, ev borrande, och den andra som man skruvar på och kan anlutas till tele plugg. Om du gillar skalet på bulleten så skulle jag nog rek att du köper en gammal Bullet på ebay eller här hemma om du kan komma över någon med hela kittet av mojo stuff. Om du är intresserad av en JT-30 med ett CM element från 60-talet så har jag en till salu.[;)]

Mcool


30 Aug 2009, 15:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Ja, du har helt rätt att det sitter en volymkontroll istället för gängan. Jag hade en 520D med gänga som jag sedan lät en snubbe i Borlänge fixa en volymkontroll på, och den satt på sidan. [8D]

Blow On!


30 Aug 2009, 15:27
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Robert Blues Harp wrote:

Ja, du har helt rätt att det sitter en volymkontroll istället för gängan. Jag hade en 520D med gänga som jag sedan lät en snubbe i Borlänge fixa en volymkontroll på, och den satt på sidan. [8D]

Blow On!


Så man skulle i praktiken kunna göra sig av med volymkontrollen och gänga upp hållet så att det passar på ett mickstativ?

Oj, vad dyrt det vad med delar. Trodde man skulle komma iväg lite lindrigare. Får nog överväga om det verkligen är värt det[B)]

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 15:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det bästa är nog att försöka få tag på en äldre mik. -precis som mats var inne på.

Nu när har du fått en massa bra tips från alla så måste du stilla min nyfikenhet om vad du ska med ett mikstativ till?
Anledningen till att jag undrar är att Bulletmikarna använder de flesta för att de är täta bakåt och då kan man skapa ett lufttätt utrymme mellan mik och munspel. Lyckas man med det får man ett mer komprimerat och djupare ljud.
Om du spelar utan att hålla i miken så finns det mycket bättre mikar för det ändamålet. Typ "Elvis"mikarna....[8D]


http://www.brosbrothers.se


30 Aug 2009, 17:23
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Är en total nybörjare när det gäller munspel och dess tillbehör[:I]
Behövde en mikrofon för att jag blev tvungen att förstärka mitt munspel i live-sammanhang -Då blev det en Greenbullet utan större efterforskningar(Något som kanske straffar sig nu?). Jag har munspelet i ställning runt halsen när jag spelar, alltså precis tvärimot de sätt man "borde" använda micken på[B)]

Har ni några tips på mikrofonval till den typen av användning? Är ute efter det klassiska, feta, distade munspelljudet.

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 18:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det är dessvärre inte möjligt att få det där feta, distade klassiska "chicagoljudet" utan att hålla i miken och köra det där "Ekorre-äter-nötter-stuket". -Vad jag vet i alla fall! Ljudet kommer med den överansträngda miken i kombination med en urgammal förstärkarkonstruktion.
Men vad är det för fel på att köra såhär då? Två minuter in.
http://www.youtube.com/watch?v=60kZjJPriOs


http://www.brosbrothers.se


30 Aug 2009, 18:40
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
arnenym wrote:


Men vad är det för fel på att köra såhär då? Två minuter in.
http://www.youtube.com/watch?v=60kZjJPriOs



Han får det att låta riktigt bra! Vad är det för mikrofon? kan man önska lite mer dist?

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Om du ska ha munspelsställ så är det bättre om du kör med en ren SM-58:a, och sen kör med en pedal som skitar till ljudet. Tex Harp Octave. Som ska funka bra direkt in i PA:t. Enligt källor. [8D]

Blow On!


30 Aug 2009, 19:32
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
hmm, känns inte som det blir lika mycket på "riktigt" då...
Ja, jag vet -Nördigt och ytterst töntigt! Men det är så jag känner[:D] Man vill ju ha sin förstärkare bakom sig och få det där extra trycket i ryggen[^]

EDIT:
Det är då? kan det vara något?
Image
http://www.appliedmicrophone.com/products/show/14
Ganska dyrt, men finns det något motsvarande?

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


30 Aug 2009, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Det finns ett sätt att använda den mick du har...om någon berättar för mej hur jag lägger in en bild (det verkar inte fungera bara med att infoga bild)...så kan jag visa en idé som får Green Bullet att tom låta "skitigare"... utan att kupa händerna om den...Th


30 Aug 2009, 21:44
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
RE: eastwood_airline
Ser att du också bor i Stockholm, då kan du titta förbi mig och testa och jämföra lite olika element/mickar.Alla GreenBullit mickar låter inte "crap".Hade en munspelare med en ny bullit, som ville ha ett crystal element inmonterat istället för det befintliga mexico elementet,som han tyckte lät tunt och nasalt.Jag höll med honom om att dessa element mest bara var skräp (av tidigare erfarenhet)Döm om min och hans förvåning när jag pluggade in micken i en av Kalamazoona, så lät den riktigt okey, den honkade på riktigt bra.Och när vi jämförde med ett crystal och ceramiskt element, så låg den inte så långt efter,okey den hade inte samma botten,men lät helt okey.Så det verkar som om många mickar lever sitt egna liv.


31 Aug 2009, 09:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Nu är vi riktigt off, men ska man inte lägga upp en bild på nån websida först och sen länka till den genom att lägga n url adressen mellan [ img][/img ]?


http://www.brosbrothers.se


31 Aug 2009, 21:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Jag använder <font color="red">photobucket.com </font id="red"> som funkar kanon.
Har Monica57 en bild så skicka den till mej så fixar jag in den HÄR!

Jag e ju åxå nyfiken på denna!

Mail: bluesmanboy[8D]hotmail.com
Byt ut gubben mot @ så...


01 Sep 2009, 07:47
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Ha..Ha..Har Monica 57 lyckats med förbindelsen så ska ett foto....nä tre.. Image Image Image
....sen går det bra att ställa frågor och ha felaktiga synpunkter[:D] på densamma...Mon....Th
...Och tack för tipset om photobucket...


Edit: bildlänkar av admin [8D]


01 Sep 2009, 10:56
Profile

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Ser riktigt intressant ut! Men är rädd att det blir en aning tungt för att kunna använda det när man spelar med ställning. Hur låter det?

Nu får vi vänta och se vad Bojens munspelsexperter tycker[:D]

Köpes:
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85, Aims Förstärkare/PA


01 Sep 2009, 17:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Borde ju kuppa ordentligt o bli fett o fint!
Blir inte hela mikstativet en typ av ställning med den där kådisen?



http://www.brosbrothers.se


01 Sep 2009, 18:42
Profile WWW

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Att jag inte tänkte på det! Klart att det är så. Sätt allt i ett mickstativ så är det bara att blåsa på[:)]

Någon som kan komma på en mer "långsiktiglösning" istället för tejpen, Så att man enklare kan byta mellan olika munspel fast men fortfarande sluter tätt på samma sätt?

<b>Köpes:</b> Image En tom eller trasig Colorsound Wha-wha pedal,
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Aims Förstärkare/PA


01 Sep 2009, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Jag kan berätta att det går fortare att skifta detta munspel på micken än på en ställning....så era funderingar om att sätta fast micken på mickstativ är helt riktig. Det är tom så att man får se till att det läcker någonstans annars kan luften gå bakvägen (på munspelet)[;)]...Mr eastwood ..jag har mejlat dej en bild med micken på stativ...


01 Sep 2009, 19:15
Profile

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
Tack harmonica57 för allt! Jag snor idén rakt av, kommer att sättas på ordentligt prov under helgens spelning[:D]



<b>Köpes:</b> Image En tom eller trasig Colorsound Wha-wha pedal,
Foxrox Octron, Selmer zodiac, Aims Förstärkare/PA


01 Sep 2009, 19:43
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.