View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 14:02



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Har någon provat Choruspedal? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Har någon provat Choruspedal?
Har du provat Choruspedal till munspel ge referens här i så fall. [8D]

Blow On!


12 Aug 2009, 18:00
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag har ett läge på min T-Rex Room Mate reverbpedal som innebär chorus. Låter bra till gitarr men inget som jag är särskilt förtjust i till munspel. Det låter konstigt, en kompis till mig beskrev det som ljudet av två späckhuggare som parade sig. Nu vet jag väldigt lite om just det, men det kanske ger en fingervisning om nyttan med chorus till munspel. Köp ett bra reverb i stället. T-Rexen som jag använder är dyr men riktigt bra och ger ett användbart rumsreverb som är mycket användbart framförallt i en akustisk situation. Man brukar säga att till akustisk sättning är det reverbpedal och i elektrisk Delay. Jag kör med bägge och använder dem där jag tycker att det funkar men chorus, nej tack.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


12 Aug 2009, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Här bjuder JR på lite effekter tex Coruset kommer på c:a 7.15min

http://www.youtube.com/watch?v=ldOwXdCEcoA

Jag har ett likadant corus men har bara provat en kort stund.
Använder det till gitarr men den dagen kommer då man får tid att leka med gitarr boxarna till munspel. Kan ta tid att hitta en bra balans på alla rattarna juh! Dessutom har BossCoruset presis som mitt BossDelay 2 utgångar som ger möjlighet till 2st stärkare!

BM[8D]


12 Aug 2009, 20:00
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
När jag testade det så sa min dåvarande gitarrist att det lät som en våldtagen hammond?


http://www.brosbrothers.se


12 Aug 2009, 22:09
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Varför frågan kom upp var att när jag spelade i Dalarna så sa gitarristen att han spelat med en annan munspelare som använder chorus, och får det att låta kanon! Men jag har tyvärr inte hört honom själv. Ljudet med J Ricci lät skithäftigt. I alla fall för någon enstaka låt. Men tyck vidare så får vi se om det blir ett prov. Ett bra och enkelt reverb har jag redan. Ska prova att köra delay och reverb tillsammans. [8D]

Blow On!


13 Aug 2009, 11:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Provade mitt Boss Corus igår och det kan säkert vara använbart!
http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/ce5.xml

Men det är svårt att hitta coden på rattarna för just munspel!
Men sparsamt inställt ger mycket snyggt vibrato/tremolo[:p] till fullt = bålgetingsvärm[:(] Och däremellan våltagna orglar och ostämt dragspel. Späckhuggare vet jag inte hur dom låter!

Men man bör nog kombinera denna med tex Delay och 2stärkare för att få bäst möjliga...!! Kan ta med den till Ullricehamn!?


16 Aug 2009, 10:11
Profile WWW

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Japp, jag har testat det och det är rätt effektfullt. Kanske inte jämt till den gängse bluesen, men till en del rock och liten förstärkare funkar det. Det blir fett [8D]. Det är faktiskt det enda jag kan använda chorus till för till gitarr gillar jag absolut inte chorus.
Nu är det länge sen jag använde nån effekt alls till munspel då jag är för lat.[:D] Men chorus, eko, reverb och dist är kul.


16 Aug 2009, 14:24
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Chopper wrote:

Japp, jag har testat det och det är rätt effektfullt. Kanske inte jämt till den gängse bluesen, men till en del rock och liten förstärkare funkar det. Det blir fett [8D]. Det är faktiskt det enda jag kan använda chorus till för till gitarr gillar jag absolut inte chorus.
Nu är det länge sen jag använde nån effekt alls till munspel då jag är för lat.[:D] Men chorus, eko, reverb och dist är kul.

Chorusen är väl tänkt till S.R.V baserad blues. Så det blir inget till sk gängse blues. [8D]

Blow On!


17 Aug 2009, 12:59
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Nu har jag själv provat ett Chorus. Betyget blev av olika karaktär. Ett JJ-Labs Chorus låter skithäftigt med Lågimpedansmickar LoZ, men låter skitilla med Högimpedans HiZ. Någon enstaka låt med LoZ-mik och en A/B-omkopplare så man slipper byta kabel kan det bli. [8D]

Blow On!


26 Aug 2009, 15:36
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.