View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:45



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Högtalarkabinettmaterialval 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Högtalarkabinettmaterialval
Jag tänkte bygga en tvåtia att använda dels som extrahögtalare till min VC30a dels till en liten tolvwatts topp. Min fråga är som följer; har det någon betydelse för ljudet om jag använder massivt trä alternativt plywood till kabinettet? Jag vet att frågan varit uppe förut men tycker inte riktigt att jag kan utläsa något svar där, det kanske heller inte finns något.

mk


21 Jul 2009, 09:09
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det finns dom som säger att de låter lite olika. Jag hör ingen skillnad, men jag är ju lite rock n rollskadad. Använder du högtalaren tillsammans med ett band så finns det ingen chans i världen att någon kan höra skillnad på de olika materialen.
Det finns bra munspelsförstärkare som är gjorda av furu såväl som plywood. Använd det som passar plånboken bäst eller som funkar bäst i efterbehandlingen. Tänker du klä den med toolex eller tyg så ta det billigaste. Om du ska lackera den så använd trä.
Jag köper hyllmaterial av limträ som säljs lite överallt och är lätt att frakta hem, såga till och jobba med..
Baffel gör jag oftast av spillmaterial som jag får av brorsans firma - 13 mm golvplywood. Lite för tjockt egentligen om man vill ha det där riktiga dånet från materialet som rör sig. De flesta tillverkare verkar ha använt runt 9 mm för 50 år sen..


http://www.brosbrothers.se


21 Jul 2009, 10:10
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Tackar för råden.

mk


22 Jul 2009, 06:55
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Ska du klä lådan med tolex, tweed eller annat så var noga med att tyget fastnar överallt. Gjord ett slarvigt försök för ett tag sedan, och jag fick ett bzzzzzz-ljud tack vare att tolexet inte var riktigt limmat. Bara så att du vet. [8D]

Blow On!


23 Jul 2009, 11:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.