View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 09:38



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Förslag om munspelväska??? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Förslag om munspelväska???
Ge mig förslag var man hittar munspelsväskor. Andra typer än Hohner, Tombo, Fender. [8D]

Blow On!


18 Jul 2009, 17:59
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Hej...Du kan få lite förslag om du skriver harmonica cases och söker via bilder...själv har jag byggt en egen av en liten 50 tals resväska som jag klätt med hårdare brytbar skumplast (clas Ohlsson) så att jag kan ha munspelen stående.
Om du är intresserad av att veta hur så kan du mejla mej...Th


18 Jul 2009, 18:41
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
En annan variant är att köpa en alu väska på någon av hobbybutikerna, en kompis till mig tog en väska som hängde ihop med en borrmaskin han köpt, fyllde med skumplast efter sina behov och sen hade han en bra väska. Finns ett par grejer man skall tänka på när man köper/inreder en väska för sina munspel. Storlek, alltså hur stor väska behöver jag? Skall jag få plats med pedaler, sladdar, mickar och munspel eller? Skall munspelen ligga eller stå i väskan? Själv föredrar jag stående munspel, sen får man vara noga med att märka kanten ordentligt så att man ser vad man greppar även på en mörk scen. Då jag har mb och spec20 fungerar det utmärkt med vit märkpenna, finns i bokhandeln. Köp inte med för tjock spets dock blir lätt kladdigt då och då ser du inte vad som står... Vill jag ha väskan bredvid mig på scen? Själv försöker jag se till att jag har mina spel tillgängliga så att jag kan byta spel utan att vända röven till publikum är inte särskilt trevligt om man skall stå på huvet ner i väskan mellan varje låt. Är då väskan för stor så blir det bökigt att hitta bra plats till den.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


18 Jul 2009, 20:21
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag hittade en liten väska med sån där skumgummi som går att plocka ur bitar från. Jag har fått stryka på lite hobbylim på den för att säkra att det inte lossnar fler fyrkanter vartefter tiden går.
Den såldes som foto/verktygsväska till små laserpass och sånt.. 179 spänn på Bauhaus.
Massor av stående munspel och 2 mikar får plats. Jag vill ha reservmunspel med mig och en liten väska. Den ska inte ta stor plats på scenen.


http://www.brosbrothers.se


19 Jul 2009, 00:06
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Om vi snackar om sidor där man köper färdiga munspelsväskor då ... [8D]

Blow On!


19 Jul 2009, 18:12
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Här kanske du kan få några idéer.
http://www.customharpcases.com/

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


19 Jul 2009, 21:09
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Härligt Johan! Det är såna eller liknande munspelsväskor som jag är ute efter. Är det nån som vet adress om liknande väskor i Europa? http://www.harponline.de hade såna förut, men har tyvärr bytt till annan modell. [8D]

Blow On!


23 Jul 2009, 15:52
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej igen, har kollat runt lite men inte hittat någon europeisk tillverkare som gör specifiktt munspelsanpassade väskor. Billigaste vägen är nog att följa Arnes råd, väskan kostar dock 199 kr idag om det var samma som jag såg senast jag var på Bauhaus. Finns säkert fler varianter.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


23 Jul 2009, 17:22
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Den från Bauhaus är billig och bra. Även om den kostar 199:- så är den bättre än en fyra gånger dyrare väska från Bushman som säljs som en kopia av Fender Mississippi sax case. Låsen på min Bushman gick sönder efter ett kort tag.
http://brosblues.blogspot.com/2009/07/harpcase.html Klicka på bilden.
Jag har försökt att pula in en bild i det här svaret men den proceduren är bortom min horisont.[:I]


http://www.brosbrothers.se


25 Jul 2009, 09:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Hallå Robert och Co! Jag håller nu på med min "case" en Alu burk som jag hade hemma till annat jox. Var på Clas Olson och köpte skumplast för att peta rutor till munspelen. Det var 50x50 och kostade 99kr. Isolerings rullarna fick jag av rörmokaren men finns på Siba och Co för 8-15kr metern. Smårullar passar till Adapter kontakter m.m.

Image

Den här väskan såg jag fanns på Classes. Finns mellanväggar som är flyttbara! Kostade c:a 200kr men fanns billigare och dyrare...
Har lagt skumplasten i två lager (är 3 rutor tjock)

Image

Här har jag tryckt ner "Robbans gamla Shure" och en Herring, och väskan går att att vicka uppåner och allt är kvar! Rullarna kan man ju dela på mitten så man får ett lock eller som jag lagt Herring micken.

Men jag skall nog göra en låda som jag kan använda som lock över mickarna och där ha bullit micken och kablarna samt adaptrar och ev. värktyg skall få plats. Men som sagt var denna är under konstruktion!
Och behoven är olika men denna har kostat 99kr!!!

Image

Efter tips från ARNE...Har gjort mitt fäste till 545an av cykelslang och en bit rött spännband (Textil lim)

bluesmanboy[8D]hotmail.com


25 Jul 2009, 13:04
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Glädjer mig att se att du har ett munspel med "Ugglans" specialstämning. Det gillar vi[;)].

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


25 Jul 2009, 15:56
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
jhornfeldt wrote:

Glädjer mig att se att du har ett munspel med "Ugglans" specialstämning. Det gillar vi[;)].

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

"Ugglans specialstämning".....vad är det?...Th


26 Jul 2009, 08:47
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jo, alltså[:I] jag ber om ursäkt för mitt nördiga jag men, munspelet som du ser på bilderna märkt med "Canned Heat Tuning" tror jag är ett munspel som är stämt efter Alan "The Owls" idéer. Lyssnar du på "On the road again" så upptäcker du att han har ett alldeles eget sound som bottnar i en specialstämning som han använde sig av. Vill du veta vad denna stämning innebär så kolla på tuben för där finns en grundlig genomgång av densamma.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


26 Jul 2009, 09:14
Profile

Joined: 18 Sep 2008, 18:34
Posts: 360
Location:
Post 
jhornfeldt wrote:

Jo, alltså[:I] jag ber om ursäkt för mitt nördiga jag men, munspelet som du ser på bilderna märkt med "Canned Heat Tuning" tror jag är ett munspel som är stämt efter Alan "The Owls" idéer. Lyssnar du på "On the road again" så upptäcker du att han har ett alldeles eget sound som bottnar i en specialstämning som han använde sig av. Vill du veta vad denna stämning innebär så kolla på tuben för där finns en grundlig genomgång av densamma.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


wow! vart hittar man ett sådant munspel?

Köpes:
Bosstone clone,Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85


31 Jul 2009, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
eastwood_airline wrote:

jhornfeldt wrote:

Jo, alltså[:I] jag ber om ursäkt för mitt nördiga jag men, munspelet som du ser på bilderna märkt med "Canned Heat Tuning" tror jag är ett munspel som är stämt efter Alan "The Owls" idéer. Lyssnar du på "On the road again" så upptäcker du att han har ett alldeles eget sound som bottnar i en specialstämning som han använde sig av. Vill du veta vad denna stämning innebär så kolla på tuben för där finns en grundlig genomgång av densamma.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


wow! vart hittar man ett sådant munspel?

Köpes:
Bosstone clone,Foxrox Octron, Selmer zodiac, Silvertone 1484/85
Man får fila på ett standardspel.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


01 Aug 2009, 10:57
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
HEJ

Kolla in den här svenska case-firman.

http://www.emscases.se/index.htm

De fixar ju förmodligen ett customcase på beställning som kan bli lika bra som hos den amerikanska firman någon länkade till. Frågan är vad det skulle kosta...

MVH
MAttias


02 Aug 2009, 22:19
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
bluesminister wrote:

HEJ

Kolla in den här svenska case-firman.

http://www.emscases.se/index.htm

De fixar ju förmodligen ett customcase på beställning som kan bli lika bra som hos den amerikanska firman någon länkade till. Frågan är vad det skulle kosta...

MVH
MAttias
Tjena! Den svenska firman fixar tyvärr inte munspelscasar. [8D]

Blow On!




07 Aug 2009, 11:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.