View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 06:19



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Tips för ett fetare ljud. 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Tips för ett fetare ljud.
Tänkte bara att jag skulle förmedla ett litet knep som jag kört med ett tag nu och det ger ett riktigt stort och bra ljud. Det går till på följande vis, i signalkedjan börjar vi normalt med mick, välj er egen favorit sedan skickar ni signalen till en splitbox, från den skickar ni en signal som ni kopplar till delay och en signal som ni kopplar till en Harp Attack. Delaysignalen kör ni sedan in i er lilla stärkare och HA signalen skickar ni till er stora stärkare. Med den här setuppen har jag spelat ett antal gig och det upphör aldrig att förvåna mig hur mycket rymd man får i ljudet med delay på bara en förstärkare. HA signalen som i mitt fall hamnar i en Bassman ger dessutom goda möjligheter till riktigt bra krunch även på relativt låg volym. I och med två förstärkare så får ni mycket mer att åka med. Man skall dock tänka på att ställa dem en bit ifrån varandra prova er fram till vad som funkar bäst, jag brukar möblera en stund eftersom olika rum har olika akustik bäst tycker jag att det blir om man har lillestärkaren som egen monitor och storen en bit ifrån sig. Enda nackdelen med denna setup är att den dels lätt blir dyr och dessutom tung men vill man ha ett riktigt fett ljud så...

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


01 Jul 2009, 20:31
Profile

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej! Tack för knepet! Vad för slags splitbox kan du rekomendera? Är nybörjare på det här, skulle vara kul att pröva med ett fetare ljud!!??


01 Jul 2009, 22:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag kör med en passiv som jag gjort själv. Fat Dog amplifiers har splitboxar som de säljer på nätet men det är inte särskilt svårt att löda ihop en själv. Jag mailade Albin på Moody Sounds i Malmö och han plockade ihop vad som behövdes. Sen var det bara att löda, min är gjord så att jag har en in och tre ut, har dock aldrig testat att köra med tre stärkare samtidigt det blir säkert fett. Får väl lämna rapport här då det händer[:D][:D][:D]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


02 Jul 2009, 09:16
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej
Nåt sånt funderade jag på inför ett utegig på campingens After beach i Ängelholm på torsdag.

Fast det blir nog utan splitbox, för det har jag ingen. Jag har ju bara en hoper andra roliga lådor som jag handlat av er båda tidigare talare i denna tråd...

Så här tänkte jag:

Från mick till Harp attack till input på Bassmannen - sen plocka signal från input 2 på bassmannen - till en Harp Commander och sen från HC:ns förstärkarutgång till Harp Delay och vidare till min lilla förstärkare som egen monitor. Dessutom signal från HC:ns PA-utgång till PA:t så att man kan lägga lite extra blås ut i både PA och monitorer om man tycker att det behövs...

Om man inte drar upp ingångsnivån så mycket på HC:n så får man ju inget extra spräck från den utan bara möjlighet att reglera nivån till den lille stärkaren och PA:t.

Just möjligheten att hämta en separat signal till PA tycker jag är en klar vinst med denna lösningen.

Sen kan man ju diskutera det lämpliga med att plocka signalen vidare från bassmannen men det har jag gjort förr och det har funkat bra tycker jag.

Tror också att Harp Commandern och Harp Attacken kompenserar för både signalförluster och eventuell impedans-mismatch längs signalvägen här.

Synpunkter??

MVH

Mattias


02 Jul 2009, 09:46
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det är lätt att göra en splitbox. 3-4 uttag lite sladd och en låda. Att ha en fungerande motorik är också bra att ha tillgång till när man borrar och löder. För övrigt är det bara att löda hop alla tip- till tip och jord till kord. Att dra en jord till chassiet är inte så dumt för då blir det avstört på en gång.
Pilla dit en teleplugg innan du löder så listar du lätt ut vilket öra som fungerar och vilket som bara för vidare signalen till nästa öra om det inte sitter plugg i.

F.Ö... Intet nytt under kjolen!
Den legendariske Little Walter hade ofta två stärkare placerade på varsin sida av scenen för att skapa "the wall of sound" som han kallade det. Att köra med delay i den ena kan nog förstärka det hela.
Adam gussow splittar efter delayet.
Det fungerar ypperligt och ger i de flesta fall ett bra fylligt sound som vinner på att stärkarna är lite olika. Jag provade med två orginal Valve junior och det lät som en stor, men tog jag en vjr och en Edgar så blev det väldigt stort.
Finns det nackdelar då?
Det kan lätt bli brummigt och konstigt. -vänd ena kontakten. Hjälper inte det, tejpa jorden på den längst bort från miken.
En del mikar som tex, kristallerna gillar det inte alls om man inte kopplar hop två högimpedansingångar. bassmans ingång går ner fån 1M ohm till 136k ohm. ( Från 1 miljon till 136 tusen) Det gör inget på en Bassman, den har bas att ta av ändå, men andra stärkare KAN bli tunna.




http://www.brosbrothers.se


02 Jul 2009, 10:39
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
bluesminister wrote:

Hej
Nåt sånt funderade jag på inför ett utegig på campingens After beach i Ängelholm på torsdag.

Fast det blir nog utan splitbox, för det har jag ingen. Jag har ju bara en hoper andra roliga lådor som jag handlat av er båda tidigare talare i denna tråd...

Så här tänkte jag:

Från mick till Harp attack till input på Bassmannen - sen plocka signal från input 2 på bassmannen - till en Harp Commander och sen från HC:ns förstärkarutgång till Harp Delay och vidare till min lilla förstärkare som egen monitor. Dessutom signal från HC:ns PA-utgång till PA:t så att man kan lägga lite extra blås ut i både PA och monitorer om man tycker att det behövs...

Om man inte drar upp ingångsnivån så mycket på HC:n så får man ju inget extra spräck från den utan bara möjlighet att reglera nivån till den lille stärkaren och PA:t.

Just möjligheten att hämta en separat signal till PA tycker jag är en klar vinst med denna lösningen.

Sen kan man ju diskutera det lämpliga med att plocka signalen vidare från bassmannen men det har jag gjort förr och det har funkat bra tycker jag.

Tror också att Harp Commandern och Harp Attacken kompenserar för både signalförluster och eventuell impedans-mismatch längs signalvägen här.

Synpunkter??

MVH

Mattias

Har väl egentligen bara synpunkten som Arne är inne på med risken för brum. Kör du med ett 151 element så kan det bli tunnt så tänk på detta annars är det bara att åka kommer förmodligen att räcka och bli över, hur kommer du överens med HA pedalen?





J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


02 Jul 2009, 20:21
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Vad gäller HA-pedalen blir det premiärtest direkt live utan hängslen och livrem på torsdag. Har inte hunnit göra nåt test i förväg eftersom vi sällan eller aldrig repar numera. Har ingen lokal för högludda tester heller så det får bli live direkt...!!!

Blir nog bra, tror jag.

RApport kommer!

MAttias


02 Jul 2009, 21:29
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Mattias! Harp Attacken är en grymtbra pedal, gå in på youtube och slå på Harp attack pedal sedan på Bobby Mack " You so mean to me" 1,35 in på låten kommer hans solo med HA pedalen! Det kommer gå kanonbra,Lycka till! Ha det Gött/Micha.


02 Jul 2009, 22:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
Bra tips!
Splittar också signalen, fast genom min Harp Commander III(som bla funkar som en dual split). En signal med mer akustisk ton till PA:t, den andra till min Harptone(5W rörstärkare), vilken sedan mickas ut i PA:t. Då funkar det med vilken mick som helst och utan tonförlust.Själv föredrar jag fördrar min AKG D120E med roll off.
Riggningen ger bra kontroll och en bredfet ljudbild. Kan då styra mellan akustisk ton och Chicagobrunt eller en blandning av dessa utan att behöva ta sig fram och tillbaka till stärkaren, eftersom båda signalerna ut från Commandern har separata volympottar. Jag gillar att blanda rörbröket med en rund akustisk ton. Klarar upp ljudet. Commandern har även en utgång till, så varför inte två stärkare plus en signal till PA:t om man nu gillar att bära prylar.

Harper


03 Jul 2009, 14:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.