View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 03:27



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Köpa munspel? 
Author Message

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post Köpa munspel?
Som ny på forumet har jag inte läst igenom allt som dryftats och kanske därför ställer frågor på det som redan är uttömt.....men var handlar ni munspel? Själv handlar jag på Dragspeloteket.se i Holland..Golden melody, Special20 för under 230kr..vilket måste vara ett bra pris...Har någon en annan affär att rekommendera..Th


26 May 2009, 09:33
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej! - Det var attraktiva priser på dragspeloteket, verkligen. Själv handlar jag på ett specialavtal hos min musikhandlare och köper i alla fall MB Classic till samma pengar som dragspeloteket erbjuder inklusive fraktkostnad. Däremot är GM spelen betydligt billigare än jag kan köpa dem, så tack för tipset!

Sjoeberg


26 May 2009, 10:36
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej.

Nån som brukar handla spel hos harponline.de?

Tänker främst på de spel som går att göra tillval till, såsom bättre stämda spel, customstämningar osv?
Under 60 euro för ett Marine Band Deluxe med finstämning och avrundade kanter tycker jag låter relativt OK.

Något särskilt att tänka på när man handlar därifrån?

MVH

MAttias


26 May 2009, 14:00
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej MAttias, jag har handlat av tûsken och det är helt lugnt fungerar med frakt och har du bara ett PayPal konto så löser sig betalningen supersmidigt. Däremot har jag aldrig köpt något av hans customspel utan det har mest varit reservdelar, skruv, och verktyg. Allt jag hittills köpt av honom har hållit högsta kvalitet så det är nog inget att oroa sig för.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


26 May 2009, 14:16
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Har inte handlat på Harponline...men det är alltid intressant att kolla där..har däremot köpt munspel hos Thomann..och om man gillar Lee Oskar eller Hering1923 så har dom bra priser på sådana. Jag fick däremot ett spikat Golden M[:0][V] med beteckningen handmade på asken från Dragspeloteket när jag skickade efter några spel vilket inte är så smidigt när man ska ta isär det fort...så ett litet tips är att skriva en liten notis att man vill ha skruvade..om man föredrar det.


26 May 2009, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Då förstår jag att de har så bra priser på GM spelen om du har fått ett spikat sådant som är från urminnes tider. Det var längesedan de gick ur produktion!

Sjoeberg


26 May 2009, 16:45
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
sjoeberg wrote:

Då förstår jag att de har så bra priser på GM spelen om du har fått ett spikat sådant som är från urminnes tider. Det var längesedan de gick ur produktion!

Sjoeberg
...så kan det nog vara, men det var bara ett av tre GM, så oddsen är ganska bra[:)]
Du customiserar munspel såg jag på din hems. Jag har förstått att dom är något extra, träkropparna är ju en fröjd för ögat men hur ligger stämplattan i förhållande till läppar/munspelskropp?..en av anledningarna att jag hälst spelar Special 20 är att inte stämplattorna ligger utanför kroppen.


26 May 2009, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
HEj! - Mina custom Gm eller MBs ligger "flush" till munspelskroppen och är bearbetade så att de följer kurvaturen på kåpan ned över plattan så det "finns nästan ingen" kännbar eller synbar övergång. Samtliga plattor är högglanspolerade i polermaskin, så ytorna är som "sammet" mot läpparna. Jag har genom årens lopp som jag hållt på med att customisera spel, utvecklat mina metoder som lett fram till att jag fått ned tillverkningtiderna samt fått än högre kvalitet och prestanda i spelen. Jag skall så snart jag hinner publicera spelen på hemsidan för försäljning och jag skall verkligen försöka att pressa priserna så långt det bara går. Det måste vara rimligt och inte minst attraktivt för munspelare att känna att man fick ett livstidsinstrument för rimliga pengar. Dock kommer jag inte ned till 800:- som harponline verkar ta, men mina spel är något annat. Exvis tar Joe Spiers i USA 350 USD för ett fullmoddat MB dessutom erbjuder han sina spel i olika moddningsgrader och på det sättet kan kunden välja mer eller mindre customiserat spel. Personligen producerar jag endast fullmoddade custom spel och jag kan definitivt matcha USD 350.


26 May 2009, 18:07
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Låter intressant. Måste vänta tills dollarn går ner bara[;)] Jag måste testa ett G eller A så småningom.

Jag brukar handla av Harponline och får alltid bra service, grejerna kommer hem fort och jag kan köpa lösa plattor av honom. Då kan jag byta plattor och få "bättre än nya" Special 20.


http://www.brosbrothers.se


26 May 2009, 20:13
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
harmonica57 wrote:

Som ny på forumet har jag inte läst igenom allt som dryftats och kanske därför ställer frågor på det som redan är uttömt.....men var handlar ni munspel? Själv handlar jag på Dragspeloteket.se i Holland..Golden melody, Special20 för under 230kr..vilket måste vara ett bra pris...Har någon en annan affär att rekommendera..Th

Vad kostar frakten?


http://www.brosbrothers.se


26 May 2009, 20:24
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
...hmm frakten från Dragspeloteket när det gäller "10 hål" verkar vara beroende av hur många och om de då skickas per brev eller paket.
2 munspel som skickades som brev i januari kostade 31.50 i frakt.
3 som skickades som brev i februari kostade 67,50 i frakt.
och tre som skickades i mars som paket och tog över en vecka på sig att komma fram kostade 90.10...slutsats: två munspel verkar vara vettigast att beställa om dom skickas i brev,då var dom också framme på 3-4 dagar.


26 May 2009, 21:08
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
sjoeberg wrote:

HEj! - Mina custom Gm eller MBs ligger "flush" till munspelskroppen och är bearbetade så att de följer kurvaturen på kåpan ned över plattan så det "finns nästan ingen" kännbar eller synbar övergång. Samtliga plattor är högglanspolerade i polermaskin, så ytorna är som "sammet" mot läpparna. Jag har genom årens lopp som jag hållt på med att customisera spel, utvecklat mina metoder som lett fram till att jag fått ned tillverkningtiderna samt fått än högre kvalitet och prestanda i spelen. Jag skall så snart jag hinner publicera spelen på hemsidan för försäljning och jag skall verkligen försöka att pressa priserna så långt det bara går. Det måste vara rimligt och inte minst attraktivt för munspelare att känna att man fick ett livstidsinstrument för rimliga pengar. Dock kommer jag inte ned till 800:- som harponline verkar ta, men mina spel är något annat. Exvis tar Joe Spiers i USA 350 USD för ett fullmoddat MB dessutom erbjuder han sina spel i olika moddningsgrader och på det sättet kan kunden välja mer eller mindre customiserat spel. Personligen producerar jag endast fullmoddade custom spel och jag kan definitivt matcha USD 350.

Det andas kvalitet,ser fram emot att se dem på din hemsida.


26 May 2009, 21:18
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Någon åsikt om Joakim Barcheus moddade Marine Band?
Skulle vara kul att testa. Bra med garanti och reparations-deal.
Ove? du har väl erfarenhet av JB-spelen?
Har mailat Joakim idag för att kolla vad som finns tillgängligt och vad det kostar.

MVH
Mattias


29 May 2009, 00:23
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag har beställt 2 st Seydel 1847 från dragspelarn. Det ska bli kul att testa dom.


http://www.brosbrothers.se


29 May 2009, 21:00
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
arnenym wrote:

Jag har beställt 2 st Seydel 1847 från dragspelarn. Det ska bli kul att testa dom.


http://www.brosbrothers.se
Då får du berätta när du testat...har själv funderat på ett.


29 May 2009, 23:24
Profile

Joined: 01 Jun 2009, 20:27
Posts: 12
Location:
Post 
Handlar enbart på coast2coastmusic, Snabb frakt och BILLIGT


01 Jun 2009, 20:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Nov 2008, 15:27
Posts: 127
Location:
Post 
Tack för tipset med dragspeloteket! Det blir till och beställa några Seydel Blues Session därifrån!

Arbite wrote:

Handlar enbart på coast2coastmusic, Snabb frakt och BILLIGT


Åker du inte på en massa skatt, moms och skit då?


02 Jun 2009, 21:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jun 2009, 20:27
Posts: 12
Location:
Post 
Jo det gör man men det brukar sluta med att det blir billigare iaf, Om jag beställer 3spel blir de cirka en 200 billigare, beror på modell o så iofs


03 Jun 2009, 09:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Vänta med beställningarna till efter 17 juni. Seydel-munspelen är slut pga många beställningar helt plötsligt[:(] och han tar semester idag och fram till den 17 juni..


http://www.brosbrothers.se


05 Jun 2009, 19:44
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Tips... http://www.euromusic.nu/ har billiga Suzuki pro master MR350 i höga och låga tonarter för 230 kr samt MR350 valved för 280 kr..har handlat där i vintras och spelen var helt ok...förutom lite vassa i kanten....som suzuki brukar vara..


05 Jun 2009, 23:13
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Seydlarna kom idag.
Verkar helt okey. Något stumma men startar lätt och är högljudda och känns bra. Jag tog plastkam och ångrade det en liten stund för dom smakade lacknafta. Men det är borta efter ett gig . Sen kan man kanske kalla dom Öl-Seydel? Priset blev 701:- styck så vi blåser de svenska månglarna som har dom här på ca 150:- per spel.


http://www.brosbrothers.se


26 Jun 2009, 00:44
Profile WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
Mina Hohnerspel köper jag från Antony Dannecker i England. Han säljer också ett eget spel - Dannecker Blues. Jag köper hans fixade Hohners. Då slipper jag lägga ner tid på att gappa och stämma och dona. 400:-/spel, levereras på 2-3 dagar. Han gör det bra, lufttätt, mycket fin ton och respons i spelen. Om man nu gillar Hohners serier vill säga.

http://www.southx.biz/dannecker/home.htm



Stefan


03 Jul 2009, 15:22
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Moddar inte han bara utifrån MS systemet? Själv föredrar jag de handbyggda Hohnerspelen sen får man lägga ner lite kärlek på dem för att de skall bli det man vill.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


03 Jul 2009, 20:34
Profile

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
HEj Harper och välkommen till forumet.

Vilka spel är det du köper från Dannecker för 400 kr?

JAg är sugen på att testa hans moddade Marine BAnd Deluxe, men då hamnar man på runt 650 plus frakten. Vilken stämning använder du?

Hans intonated tuning är väl inte riktigt samma som den compromised tuning MArine Band och Special 20 har i original vad jag förstår?

MVH

MAttias


03 Jul 2009, 23:02
Profile WWW

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
<font size="1"><i>Moddar inte han bara utifrån MS systemet? Själv föredrar jag de handbyggda Hohnerspelen sen får man lägga ner lite kärlek på dem för att de skall bli det man vill.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II"]</font id="size1">

Jo, det gör han, förutom Special 20 Classic, kromatiska och orkesterspel vill säga. Hans moddade spel passar speciellt bra till att spela oförstärkt. Ja, visst måste man pyssla om spelen så de passar sin egen spelstil och smak. Själv moddar jag två uppsättningar för varje tonart, akustiskt och förstärkt. Helt olika krav på inställningarna tycker jag. Var inskaffar du dina handbyggda?


Stefan


04 Jul 2009, 00:04
Profile

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
<i><font size="1">HEj Harper och välkommen till forumet.

Vilka spel är det du köper från Dannecker för 400 kr?

JAg är sugen på att testa hans moddade Marine BAnd Deluxe, men då hamnar man på runt 650 plus frakten. Vilken stämning använder du?

Hans intonated tuning är väl inte riktigt samma som den compromised tuning MArine Band och Special 20 har i original vad jag förstår?

MVH

MAttias
</font id="size1">"]

Tack för välkomnandet!
De spel för 400-lappen är Marine band Classic och Big River Harp (med bytta stämplattor till Meisterklasse)... de andra spelen är lite dyrare, kring 500-lappen och mer.
Den stämning jag köper när jag handlar av honom är Intonated. Om det är samma som Compromised vet jag inte, det vet nog någon annan bättre. Det är lite krångligt med alla termer. Största skillnaden mellan de olika stämmningarna märks på 5 draw. Jag stämmer efter min stil, någonstans mittemellan. Olika för olika tonarter tycker jag, men jag utgår från oktaverna och stämmer resten utifrån dem tills det låter bra.



Stefan


04 Jul 2009, 01:21
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag bygger om Marine Band och Special 20 efter eget huvud. Är väl egentligen inte särskilt bra på det med de duger åt mig. Jag har gjort så att jag kör med mina SP 20 med en kompromiss och MB JI7 vilket gör att MB spelen passar bättre för akustiskt spelande och SP 20 spelen till elektriskt musicerande. SP 20 spelen går dessutom hyfsat bra att spela i andra positioner också.

Hälsa Johan från Johan om ni ses (gäller Stefan S)

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


05 Jul 2009, 11:04
Profile

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
<font color="brown"><font face="Times New Roman"><font size="1">Jag bygger om Marine Band och Special 20 efter eget huvud. Är väl egentligen inte särskilt bra på det med de duger åt mig. Jag har gjort så att jag kör med mina SP 20 med en kompromiss och MB JI7 vilket gör att MB spelen passar bättre för akustiskt spelande och SP 20 spelen till elektriskt musicerande. SP 20 spelen går dessutom hyfsat bra att spela i andra positioner också.

Hälsa Johan från Johan om ni ses (gäller Stefan S)

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II</font id="size1"></font id="Times New Roman"></font id="brown">

Se där ... du känner Johan!! Genom resonatorgitarrerna kanske?
"J17" ... En sorts Just tuning? Dålig på alla termer ...


Stefan


12 Jul 2009, 01:53
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Harper wrote:

<font color="brown"><font face="Times New Roman"><font size="1">Jag bygger om Marine Band och Special 20 efter eget huvud. Är väl egentligen inte särskilt bra på det med de duger åt mig. Jag har gjort så att jag kör med mina SP 20 med en kompromiss och MB JI7 vilket gör att MB spelen passar bättre för akustiskt spelande och SP 20 spelen till elektriskt musicerande. SP 20 spelen går dessutom hyfsat bra att spela i andra positioner också.

Hälsa Johan från Johan om ni ses (gäller Stefan S)

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II</font id="size1"></font id="Times New Roman"></font id="brown">

Se där ... du känner Johan!! Genom resonatorgitarrerna kanske?
"J17" ... En sorts Just tuning? Dålig på alla termer ...


Stefan


Jo, vi jammade en gång när han hade gig nere i GBG. Sen snöar jag också på resonatorgitarrer plus gamla Levin guror så vi har en del gemensamma intressen. Så till väsentligheterna JI7 står för Just Intonation och sjuan förklarar att man då stämmer för att munspelet skall klinga bra i ackordspel. Om du är nyfiken på det här med olika sätt att stämma munspel så skall du googla på Pat Missin. Han har en hemsida där han går igenom olika varianter. Finns en svensk kille som har gjort en hemsida om detta också http://www.ohw.se hoppas att du blir lite klokare!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


12 Jul 2009, 12:20
Profile

Joined: 02 Jul 2009, 00:47
Posts: 175
Post 
<font face="Times New Roman"><font color="brown"><font size="2">JI7 står för Just Intonation och sjuan förklarar att man då stämmer för att munspelet skall klinga bra i ackordspel. Om du är nyfiken på det här med olika sätt att stämma munspel så skall du googla på Pat Missin. Han har en hemsida där han går igenom olika varianter. Finns en svensk kille som har gjort en hemsida om detta också http://www.ohw.se hoppas att du blir lite klokare!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II</font id="size2"></font id="brown"></font id="Times New Roman">

Tack för tipsen!

Stefan


13 Jul 2009, 22:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.