View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:07



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Andra stämmningar? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post Andra stämmningar?
Först vill jag tacka för alla bra diskussioner, jag läser och lär. På sidan overblow finns fliken scalefinder. Där finns en mängd olika stämmningar. Har nån testat att spela i annan stämmning.......
Jag söker genvägar såklart. Det är jag föståss ensam om...[:I]


18 May 2009, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag har ett LO i minor tuning och spelar väl i princip inte alls på det, bättre att lära sig tredje eller fjärde position där det finns en del goda mollmöjligheter. Countrytuning har jag också ett och det känns bara konstigt att spela på, sen har jag väl inte gett det någon chans egentligen. Känslan på dessa spel blir annorlunda jämfört med standard Richter eftersom de är stämda med andra intervaller. Jag lägger ner min energi på att lära mig nya positioner så slipper jag ha en hög med olika munspel vilket lätt blir dyrt eller jobbigt då man skall hålla dem i trim.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


19 May 2009, 08:04
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Finns det egentligen nån anledning till att ha nåt annat än en god stämning?


http://www.brosbrothers.se


19 May 2009, 10:50
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Enligt min uppfattning - Nej!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


19 May 2009, 12:39
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
De låter som ni är överens om onyttan av onödigt filande. Jag försöker stämma i bäcken i stället.....


19 May 2009, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Man ska inte rop hej förrän man kommit över ett bäcken![:p]


http://www.brosbrothers.se


19 May 2009, 20:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Personligen använder jag mig av standard Richter stämda spel. Användningen av specialstämning har absolut sin plats beroende på vilken musik man spelar. Brendan Power, den store mästaren på keltisk, irlänsk och bulgarisk folkmusik är förmodligen den i världen som verkligen använder olika stämningar beroende på vilken musik han skall spela. Sök homom på YouTube och på hans hemsida. Bland annat gör han ett framträdande i ryssland där han spelar traditionell musik, sanslöst bra. Rekommenderas!

Sjoeberg


19 May 2009, 23:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
....dessutom är Pat Missin förmodligen den i världen som sitter på fantastiska kunskaper avseende olika stämningar. Besök hans hemsida http://www.patmissin.com och hänförs av det fantastiska materialet han bjuder på där. Dessutom finns det massor av stämningar fritt att ladda ner

Sjoeberg


19 May 2009, 23:59
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag håller absolut med om att olika stämningar har ett existensberättigande. Min poäng var väl snarare att jag personligen inte är tillräckligt ambitiös/driven/duktig för att ge det den chans som det förtjänar. Nyckeln här är naturligtvis vilken typ av musik man vill ägna sig åt. Man klarar sig dock ganska långt med den vanliga stämningen och jag lägger min energi på att bli bättre på standardvarianten men det är jag det!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


20 May 2009, 08:57
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
jhornfeldt - Visst är det så! Personligen har jag klarat mig i mer än 45 år med traditionellt stämda spel och det kommer att bli så även i fortsättningen för min del´.

Sjoeberg


20 May 2009, 09:01
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Tack för tipsen, jag får försöka stämma rätt först sen får vi se...[:D]


24 May 2009, 19:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Skogsjan - vilken musikchanger gillar du mest? Svensk folkmusik, Country, Chicagoblues, Prewarblues? Vad vill du spela helst av allt?

Sjoeberg


24 May 2009, 20:22
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Tja vad vill jag spela, eftersom jag spelar tenorsax i ett rock/blues band så spelade jag munspel lika som sax (fills&solon)men efter ett tag när jag lyssnat och lärt mig mer så märkte jag att munspelandet påverkade saxandet (tex drill med sänkning typiskt munspel men inte lika vanligt på sax). Ett bra exempel är Messing with the kid med Johnny Winter vet inte vem som spelar men bra är det. Little Jenny kör en CCR låt Penthouse poper åxå typ sånt bra spel. Ja vad blev svaret?? Rock/blues kanske?? Nä mest rock. Ett fett sound gör ju att enkla lics låter bra när man har fullt komp att luta sig emot. Blir borta en vecka men ser fram mot fortsatt disk./janne


25 May 2009, 20:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Andra stämmningar? Jag gjorde en Caned Heat stämmning på ett billigt Hohner Bluesband A-spel som var rätt så falskt. Sänkte draw 3 en halvton. info finns på tuben! Stämmde ytterligare några toner med ett Pro Harp som referens. Och örat förståss! Eftersom det gav för mycket frisk luft, så provade jag att embossa och lite annat pyssel. Jag är ganska nöjd med resultatet! Det var ju mitt först försök! Och det passar till så mycket annat än "On the road again"


25 May 2009, 22:31
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Det påstås att Alan Wilson även höjde 6 drag F# till ett G på sina A-spel.
Vet inte om det är sant, men han klättrar upp till ett G, utan att passera F#, i On the road again-solot i varje fall.


http://www.brosbrothers.se


25 May 2009, 23:24
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Nu börjar vi komma i rätt s.... innan jag börjar fila hejdlöst ska jag se vad de sardinska folkvisorna kräver.. hörs om en vecka[:D]


26 May 2009, 17:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej igen!

Är det någon som kommit i närheten sådant här 364 spel någon gång? första kolumnen är blås och andra sug. C tonen är samma som på ett diatoniskt som utgångspunkt
1 C, D
2 Eb,F
3 F#,G#
4 A, B
5 C, D
6 Eb,F
7 F#,G#
8 A, B
9 C, D
10 Eb,F
11 F#,G#
12 A, B
Tanken är att du skall kunna spela hela den kromatiska skalan med vanliga böjningar. Vad tror Ni? Själv tycker jag att 364 spelen är lite otympliga och det är säkert inte helt enkelt att intonera rätt hela vägen.



J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


27 May 2009, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
arnenym wrote:

Det påstås att Alan Wilson även höjde 6 drag F# till ett G på sina A-spel. Vet inte om det är sant, men han klättrar upp till ett G, utan att passera F#, i On the road again-solot i varje fall.


Det ligger nogot i detta! Han sänkte väl inte 7 drag Ab till G?


27 May 2009, 13:59
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Jag rekommenderar plastflärpar på den vanliga stämningen om man saknar toner...böjer alla på både sug och blås..speciellt den låga tonen på första blåshålet vill jag inte vara utan...spelet kan kännas lite strypt i tonen i början, men det är också en fråga om spelteknik...


27 May 2009, 18:57
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
jhornfeldt wrote:

Hej igen!

Är det någon som kommit i närheten sådant här 364 spel någon gång? första kolumnen är blås och andra sug. C tonen är samma som på ett diatoniskt som utgångspunkt
1 C, D
2 Eb,F
3 F#,G#
4 A, B
5 C, D
6 Eb,F
7 F#,G#
8 A, B
9 C, D
10 Eb,F
11 F#,G#
12 A, B
Tanken är att du skall kunna spela hela den kromatiska skalan med vanliga böjningar. Vad tror Ni? Själv tycker jag att 364 spelen är lite otympliga och det är säkert inte helt enkelt att intonera rätt hela vägen.



J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim
Stämde ett Huang så att förhållandena är likvärdiga som det du beskriver, fast jag har blås skalan på sug...jovisst det funkar men det är svårt att ställa om..jag nöjer mej med att bara testa.


27 May 2009, 20:07
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
The Bluesman wrote:

arnenym wrote:

Det påstås att Alan Wilson även höjde 6 drag F# till ett G på sina A-spel. Vet inte om det är sant, men han klättrar upp till ett G, utan att passera F#, i On the road again-solot i varje fall.


Det ligger nogot i detta! Han sänkte väl inte 7 drag Ab till G?



I så fall hade ett litet F# smygit sig in i klättringen upp eller glissandrot på nervägen.. Påstår min källa!


http://www.brosbrothers.se


27 May 2009, 22:59
Profile WWW

Joined: 01 Jun 2009, 20:27
Posts: 12
Location:
Post 
The Bluesman wrote:

Andra stämmningar? Jag gjorde en Caned Heat stämmning på ett billigt Hohner Bluesband A-spel som var rätt så falskt. Sänkte draw 3 en halvton. info finns på tuben! Stämmde ytterligare några toner med ett Pro Harp som referens. Och örat förståss! Eftersom det gav för mycket frisk luft, så provade jag att embossa och lite annat pyssel. Jag är ganska nöjd med resultatet! Det var ju mitt först försök! Och det passar till så mycket annat än "On the road again"



Det är väl att göra om 3an till en Moll 3






12 Jun 2009, 21:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
[quote]Det är väl att göra om 3an till en Moll 3 /quote]

Ja det kan man väl säga och det är nog 6 hål man höjer.

http://www.youtube.com/watch?v=NwAujdzw ... PL&index=8


16 Jun 2009, 09:12
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
harmonica57
Färsking-medlem



25 Posts
Posted - 26 July 2009 : 08:47:50
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by jhornfeldt

Glädjer mig att se att du har ett munspel med "Ugglans" specialstämning. Det gillar vi.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

--------------------------------------------------------------------------------


"Ugglans specialstämning".....vad är det?...Th


jhornfeldt
Trogen medlem



231 Posts
Posted - 26 July 2009 : 09:14:29
--------------------------------------------------------------------------------

Jo, alltså jag ber om ursäkt för mitt nördiga jag men, munspelet som du ser på bilderna märkt med "Canned Heat Tuning" tror jag är ett munspel som är stämt efter Alan "The Owls" idéer. Lyssnar du på "On the road again" så upptäcker du att han har ett alldeles eget sound som bottnar i en specialstämning som han använde sig av. Vill du veta vad denna stämning innebär så kolla på tuben för där finns en grundlig genomgång av densamma.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

...Lyfter in detta snack i "Andra stämningar"...
Ok ..Jag ser..stämma upp 6draw ett halvt tonsteg..det måste jag testa.
Om man jagar den tonen kan man ju också få den genom att sänka 7draw ett halvt tonsteg..kanske inte ger lika bra flyt på "On the road again"......men lyssna på detta.. intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=3hUCd03P ... annel_page och detta. http://www.youtube.com/watch?v=dZj5hCsx ... re=channel
[:)]..Th


26 Jul 2009, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Satt här och pysslade med mina spel och testade detta på en gång.
Jag var ju inne på att sänka 7d i "Ugglans låt"
Men gjorde det på ett gammalt D som är av budget modell!
Tar ju inte ens 10min då det är Drav - 2skruv till kåporna!

Edit:
Tog nu ett B spel gjorde Draw 3 och 6 men blev tvungen att sänka lite på 2-5-8 blow (halvton ner) har nu ett mollspel.
Passar typ Thrill is goone stuket!!
http://www.overblow.com/?menuid=26#


26 Jul 2009, 20:03
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Att bara sänka tonen i sjuans sug ger tillgång av "den blåa trean" i det här oktavläget alltså behöver man inte köra med overblows och om jag har förstått det hela rätt så får man dessutom bättre läge på att böja blåstonen i samma hål då man sänkt dragtonen. Innebär alltså att den tidigare befintliga tonen (sug 7) kan uppnås genom böjd blås 7 plus att du har den blåa trean. Låter som en vinn vinn situation i mina öron. Skall testa detta, verkar mycket intressant. Jag har för mig att tipset finns i Steve Bakers harpbook (kan ha fel). Det jag grubblar på är vad som händer i tredje position, måste tänka lite på detta, återkommer.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


30 Jul 2009, 10:53
Profile

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
jhornfeldt wrote:

Att bara sänka tonen i sjuans sug ger tillgång av "den blåa trean" i det här oktavläget alltså behöver man inte köra med overblows och om jag har förstått det hela rätt så får man dessutom bättre läge på att böja blåstonen i samma hål då man sänkt dragtonen. Innebär alltså att den tidigare befintliga tonen (sug 7) kan uppnås genom böjd blås 7 plus att du har den blåa trean. Låter som en vinn vinn situation i mina öron. Skall testa detta, verkar mycket intressant. Jag har för mig att tipset finns i Steve Bakers harpbook (kan ha fel). Det jag grubblar på är vad som händer i tredje position, måste tänka lite på detta, återkommer.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


...stämmer ..Todd P nämner Steve Bakers harpbook i första klippet..men du vet väl att du också böjer 7 draw genom att sätta en "plastflärp" över 7 blow....jaha nu var vi där igen ...förlåt[;)]..Th


30 Jul 2009, 13:04
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
harmonica57 wrote:

jhornfeldt wrote:

Att bara sänka tonen i sjuans sug ger tillgång av "den blåa trean" i det här oktavläget alltså behöver man inte köra med overblows och om jag har förstått det hela rätt så får man dessutom bättre läge på att böja blåstonen i samma hål då man sänkt dragtonen. Innebär alltså att den tidigare befintliga tonen (sug 7) kan uppnås genom böjd blås 7 plus att du har den blåa trean. Låter som en vinn vinn situation i mina öron. Skall testa detta, verkar mycket intressant. Jag har för mig att tipset finns i Steve Bakers harpbook (kan ha fel). Det jag grubblar på är vad som händer i tredje position, måste tänka lite på detta, återkommer.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


...stämmer ..Todd P nämner Steve Bakers harpbook i första klippet..men du vet väl att du också böjer 7 draw genom att sätta en "plastflärp" över 7 blow....jaha nu var vi där igen ...förlåt[;)]..Th


Jo, jo, jag vet, har bara inte kommit mig för att testa detta ordentligt och jag tyckte det var lika enkelt att sänka 7 sug.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


30 Jul 2009, 21:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.