View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 16:19



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Marine Band Crossover 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Marine Band Crossover
Det här ska tydligen va top of the line, enligt Honher själva. Någon som har testat ? [:)]

http://www.hohnerusa.com/index.php?1840

Mcool


04 May 2009, 22:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Nej dessvärre inte, men jag skall kolla vad Mikael Timler på harponline tycker. Såg att de kostade 58 Euro....
Om man slipar sin standard kropp från sina MB band spel med ett 600 våtslippapper (används torrt) mot ett riktigt plant underlag, exempelvis ett spegelglas, och därefter lackar kroppen med en enkomponents polyuretanlack (exempelvis av Märket ZAR) finns på alla byggmarknader. Låter det torka ordentligt och därefter planar ovan och undersida igen mot först 600 papper och avslutar med 1200 papper så får man en oerhört fin och plan yta. Nu har man förseglat kroppen mot fukt och instabilitet, slag, kemikalier osv. Lika tät som vilken bambukropp som helst skulle jag vilja påstå. Dessutom bidrar lacken i kroppen till att soundet blir brightare. Mycket enkelt att utföra. Om man dessutom avslutar arbetet med att plana UNDERPLATTAN mot ett 600/1200 våtslippapper mot ett spegelglas så får man en grym respons i spelet. Allting avslutas med en noggrannt utförd reed gapping (som jag beskrev någonstans tidigare tror jag), och förstås en lika noggrann stämning. Det blir lika bra som bambuspelet kan jag försäkra utan att ha spelat på ett sådant. Dessutom sparar man in ett par hundra kr per spel!
Bambuspelet ser för övrigt ut att vara byggt på samma plattor som MB DeLuxe vilka är standard MB plattor men med ett lite ökat centrumavstånd mellan hålen. Men priset har åkt upp ytterligare och dilemmat kvarstår om man testar spelet och finner brister och sedan återvänder till affären och försöker byta det ....
Jag är övertygad om att det låter betydligt bättre än ett standard MB Classic (spikad modell) som måste moddas för att komma upp i samma klass och än högre! Men är man lite händig och moddar sina gamla MB spel enligt ovan så når man lika långt som MB DeLuxe eller Crossover. I slutändan består spelet fortfarande av en kropp, två plattor och två kåpor och dessutom fabrikstillverkat och fabriksstämt med allt vad det innebär.

Hälsningar
Dick Sjoberg


04 May 2009, 23:28
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Släpps inte dessa först i juni/juli?

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


05 May 2009, 08:01
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Saxat :
Since putting the first post on at 5-08pm I have just been on a website and there is quote from Joe Filisko who says that this Hohners best harmonica ever even better than the Marine Band Deluxe . Can't remember the site just typed in Hohner Marine Band Crossover and two hits came up click the first one and there is a link to the quote from Joe Filisko

This harp will have a fully sealed, laminated bamboo comb, which will be the first time ever for a Hohner diatonic, with tighter reed slot tolerances, and using a totally different comprimise tuning. The MB Deluxe, like the Hering 1923 Vintage Harp and Master Blues has the comb partially sealed [only along the outer edges), so this is to compete with the Seydel 1847 Classic, which has a fully sealed wood comb and the only other way you get a fully sealed comb is biting the bullet and spending the big bucks on a custom harp. They're using bamboo because there are fewer pearwood trees, and they don't regrow quick, plus unlike pearwood, they don't need to be properly aged for about a year, and bamboo grows back quick, and pearwood doesn't.


05 May 2009, 11:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Åker till New York på Lördag, kommer kanske att köpa detta spel av nyfikenhet, kostar runt $60(500kr) i US. Marine Band kostade sist jag var i NY runt 180kr, vad kostar MB här i Sverige, har inte köpt dessa i Sverige, då jag skaffade på mig ett stort lager för många år sedan?
[8D]


05 May 2009, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
300 kr + beroende på var du handlar.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


05 May 2009, 15:46
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Ja då är det betydligt billigare over there, men om Marine Band Crossover kostar ca: 500 kr, så hamnar dom på samma pris.


05 May 2009, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi Folks, nån som vet mer om Marine Band Crossover? Hittade den inte i New York sist jag var där,ingen visste nada heller! Har inte lyssnat på några bra munspelare i New York de sista 4 åren heller, tycker vi håller bättre klass gemene man här hemma. Många som jag hört på klubbar och utomhus har inte varit roliga.Verkar som om dom flesta Yänkare endast är intresserade av att hinna spela så många toner/lick i varje accord, blir för mycket tutande helt enkelt.Spela flöjt istället brukar jag säga på svenska...he..he.Men visst dom har Steve Guyger, han är bra som faan.Annars tror jag dom flesta justa håller till på Västkusten?


05 Jun 2009, 07:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej

Handlade några spel från Tüsken (harponline.de) igår och såg på sidan att MB Crossover marknadsförs där med beräknad leveransstart i juli.

Han tar upp förhandsbeställningar så länge.

Preliminärt pris är 57,90 euro, men som han skriver så kommer leveransen att ske till "best street price" vad nu det kommer att betyda...

MVH


06 Jun 2009, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Nå, är det nån som testat detta spel ännu? Den ende jag hört uttala sig är den norske munspelaren Richard Gjems som säger att det verkar "lovande". Men jag vill veta varför det inte duger med HMB de Luxe.


30 Sep 2009, 23:34
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Ulven wrote:

Nå, är det nån som testat detta spel ännu? Den ende jag hört uttala sig är den norske munspelaren Richard Gjems som säger att det verkar "lovande". Men jag vill veta varför det inte duger med HMB de Luxe.




Du kanske redan har lyssnat på dessa ljudklipp...Th
http://www.youtube.com/watch?v=kk8qS0p6-nU
http://www.youtube.com/watch?v=P4LTSGY_ ... re=related


01 Oct 2009, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Tack,
nej, de hade jag inte hört. Tja, man får väl köpa ett spel och testa. Men att bambu skulle vara så mycket bättre än päron?


02 Oct 2009, 00:10
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Päron är i alla fall godare [:D]


02 Oct 2009, 08:57
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Men bambuskotten i thaimat är inte att leka med. [;)]

Blow On!


02 Oct 2009, 10:54
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Nä ska man leka med thaimat får det va bättre tajmat[:D]
...ja munspel var det...det är många spel jag skulle vilja testa ..crossover, Manji,Dannecker, Sjöbergs,Suzuki fabulous,Harrison..Har jag glömt något...det blir några tusenlappar innan man stillat nyfikenheten...fast jag är nog inne på att testa någon av Sjöbergs kroppar, för att förnya något av mina Golden Melody som bara ligger där oblåsta....Th


02 Oct 2009, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2005, 13:13
Posts: 105
Location:
Post 
Det trista med trynorglar som man köpt för tusentals spänn under åren är att de inte är värda ett skit när man blåst i dem. Jämför med gitarrer som bara stiger i värde. Orättvist tycker jag [V]
Harmonica57, Varför gillar du inte Golden Melody? Jag tycker de är helt ok.


02 Oct 2009, 17:55
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Du får tänka så här att det är kombinationen munspel, munspelare som är unik och har ett värde....Sedan är ju munspelet världens mest sålda instrument men några modeller kommer nog att ha ett samlarvärde i framtiden, kanske dom specialanpassade kvalitets modellerna som produceras i mindre skala. Och förresten, vem skulle inte vilja ha ett spel av Sonny Boy, Little walther...liggande i en liten glasmonter hemma. Jo jag gillar Golden Melody men har valt att spela Special 20...dom liksom passar trynet bäst men framför allt skaver inte mässingplattorna mot läpparna...men GM har en underbar ton och är lättspelade...tänkte att jag skulle anpassa dom jag har efter Sjöbergs combs..så kanske jag slipper skavandet...ser fram emot konventet där jag tänkt mej få titta närmare på dom...Th


02 Oct 2009, 18:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.