View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 23:38



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Felfasade högtalare eller inte...? 
Author Message

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post Felfasade högtalare eller inte...?
Ett av många tips för att göra stärkare - särskilt Bassman-typerna - mer munspelsvänliga är ju att skifta polariteten på högtalarna, så att dom i praktiken jobbar "baklänges".
Det sägs på sina håll att det minskar rundgångskänsligheten och ger möjlighet till högre volym. Fan trot...

Jag har testat för länge sen men kan inte minnas att jag upplevde någon större skillnad. Då hade jag i och för sig inte gjort så mycket annat med min Bassman, så nu när den är mer moddad åt munspelshållet vore det kanske dags att testa igen.

Någon som har goda/dåliga efarenheter av detta?

En tanke som slog mig var att man kanske kunde testa med att byta polaritet på bara två av de fyra högtalarna...

Fast då kanske det bara resulterar i ett basdödande fasfel (som när man fasar fel i hifi-sammanhang) och inte i någon rundgångsbekämpning...

Är det riskfritt att testa över huvud taget...??

All input mottages tacksamt.

Mattias


29 Apr 2009, 16:47
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Om det är rundgången som du har problem med när det gäller Bassman så kan jag tipsa om att byta rör i försteget, om du nu inte redan har testat det så kan jag rek 12AU7 12AT7 12AU7 stärkaren får mer botten och bas och tar bort det vassa fender fenomenet. Sen så måste jag slå ett slag för LW Harp Octave, suveränt till Bassmannen. Matte [8D]

Mcool


29 Apr 2009, 23:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hej, intressant med högtalare till Bassman, Janne Sjöström i Harmonica Henry & BluesRockers / Mercury Blues Band har bytt ut sina 4 Eminence högtalarna mot 4 st Kalamazoo högtalare som han köpt av mig.Som tidigare sagts så byter jag ut 10" högtalarna i mina Kalamazoon mot 8" Weberhögtalare, tidigare SonnyJr Pylespeakers.


30 Apr 2009, 07:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Vad jag glömde säga är ju att det är intressant hur vissa högtalare uppför sig. De 10" CTS högtalare som levereras med Kalamazoon är i försig okey. Men det händer mycket mer om man byter ut dem mot 8" högtalare av typ Weber Signature Smothcoone med H-caps.Och då är det extra roligt att dessa kasserade CTS högtalarna tydligen passar utmärkt i en Bassman 59:a.Så det är återigen en jävla djungel med att prova ut lämpliga högtalare,rör,mikrofoner, element och till och med micksladdar. Det kan skilja en hel del i val av micksladd, längd på sladden och vilken form av kontakt man använder. XLR eller teleplugg.


30 Apr 2009, 08:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag har provat att vända polariteten och kan inte höra någon märkbar skillnad. Min Bassman är en tidig med eminence element och lätt moddad med gridleak och NFB samt sänkt voltmängd. Dessutom sitter det lite andra rör i plus en biasjusterare. Trots dessa trick så är det fortfarande en Bassman och det kommer du aldrig ifrån. Vill du ha något som är mer munspelsanpassat så tycker jag att du skall fundera på en annan stärkare. Meteor lär vara trevlig, de munspelare som jag vet kör på Sonny Jr förstärkare är nöjda med dessa. Harp Gear har jag själv och är mycket nöjd. Fördelen med dessa är att de är byggda med munspelaren som den primära användaren och inte en tweakad gitarrförstärkare. Alla pengar och tid som du lägger ner på gitarrförstärkare jämnar i slutet ut sig om du istället köper en riktig munspelsstärkare. Sen är naturligtvis den stora frågan om du vill lägga ner så mycket pengar på din musikaliska verksamhet.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


30 Apr 2009, 09:23
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Precis som Ove säger så finns det inga givna svar. Det finns så många faktorer och måpnga experter som bara sprider myter.
Bla Gerald Webers artikel om obalanserade fasvändare och 80 volt i preampen. Den har blivit upphov till många förstörda förstärkare och avvisas helt av alla munspels-förstärkar-tekniker idag.
De flesta feedbackdödande åtgärder förändrar tonen eller volymen. Man filtrerar bort vissa frekvenser eller läger till där mikarna är mindre känsliga. -typ Harp Octave eller Kinder NFB+.
Att vända polariteten är ett gammalt knep, men jag tycker inte att det har funkat för mig. Jag har iofs aldrig provat det på en Bassman. Men om du bara fasvänder två så borde det bli en baslös stärkare kvar.
Rundgången skapas i förförstärkaren och blir värre av signalen förstärks ytterligare genom stegen. Har du dessutom högtalare som prioriterar den här frkvensen så blir den ännu värre. Har du sen en mik som är känslig för den frekvensen då har du en dålig kombination. Börja alltså med den rörkombination som Matte föreslår.

Vad det gäller tonen/soundet..
Janne Sjöström har hittat en kombination som passar honom och som låter fördjävla gott. Men det är inte säkert att det låter lika bra om jag skulle använda den med en CM eller dynamisk mik. Och det är inte bara mikarnas fel i så fall. Min cup, och teknik att lira, kanske inte funkar hop till 100% med hans stärkare. Även om jag kanske skulle låta bättre än nånsin! Men det glömmer vi,,,, för det är inget kul att diskutera.




http://www.brosbrothers.se


30 Apr 2009, 09:32
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Jag är egentligen rätt så nöjd med min Bassman. Att testa olika tips för ökad munspelsvänlighet är nog mest ett resultat av ohejdad nyfikenhet och lust att pilla med grejerna och lära sig mer om rörförstärkartekniken...

Mer om vad jag gjort med Bassmannen finns i denna tråd:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=24931

(Det enda som jag faktiskt lärt mig att det kan skada en Bassman RI är just det mest uppenbara - och det första de flesta gör - nämligen att byta till 12AU7-or i försteget. Dom drar ju mycket mer ström än 12AX7-orna och då lever de klena 1/4 watts anodmotstånden ett farligt liv. Flera av mina anodmotstånd gav upp och är nu bytta till 1/2 watts.)

Ingenting av det jag gjort hittills har gjort stärkaren sämre till munspel, tvärtom, åtminstone i mitt tycke. Allt är dessutom lätt att ändra tillbaka om jag vill.


Samtidigt har ju alla moddningar gjorts under flera års tid - en period där min egen ton har blivit större och mitt spelsätt förändrats.

Jag har också gått över från Astatic med kristallelement till Shure bullet med CM-element. Så vad som är jag själv, vad som är mickrelaterat och vad som är stärkaren är ju svårt att avgöra...

Och det där med rundgång - jag upplever att det till väldigt stor del är den aktuella lokalen som avgör om det blir problem eller inte. En kass lokal med lite dämpning och dålig akustik gör dels stärkaren mer svårhanterlig, dels blir hela ljudbilden med bandet gärna stökigare, vilket leder till att man vill spela högre för att höra sig själv och då blir rundgången värre och... ja, ni vet...


Men säkert är det så som flera av er redan påpekat - en stärkare byggd för munspel från början ger ett bättre resultat utan en massa skruvande och moddande.

Fast skruvandet och moddandet har ju blivit en del av nöjet, så det lär man väl inte sluta med för det...

Blev längre än det var tänkt...

MVH
Mattias


30 Apr 2009, 16:38
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
bluesminister wrote:


Fast skruvandet och moddandet har ju blivit en del av nöjet, så det lär man väl inte sluta med för det...


Känner igen det där![:D]
Är det du som har en bassman till försäljning på Vendolin?
Det där med rörbyte till "fel rör" är så vanligt att jag slutat tjöta om att det finns risker med det och att du inte får ur det optimala ur röret. Sen ger det ju faktiskt det ljud som många vill ha.
Många placerar ju stärken ganska långt fram och står lite vid sidan av den för att slippa rundgång.
Vad har du för CM? Har du provat med en annan mik? Mexicotillverkade CM har oftare en tendens till att vara skrikigare och rundgångskänsligare än de gamla USA-tillverkade CM elementen. Men lokadant med dom som så mycket annat i den här branscen,,,det är en regel med undantag.
Annars rekommenderar jag en Shure 545Sd och en HO pedal!
Då har du flås så det räcker och blir över!


http://www.brosbrothers.se


01 May 2009, 01:54
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
bluesminister wrote:

Jag är egentligen rätt så nöjd med min Bassman. Att testa olika tips för ökad munspelsvänlighet är nog mest ett resultat av ohejdad nyfikenhet och lust att pilla med grejerna och lära sig mer om rörförstärkartekniken...

Mer om vad jag gjort med Bassmannen finns i denna tråd:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=24931

(Det enda som jag faktiskt lärt mig att det kan skada en Bassman RI är just det mest uppenbara - och det första de flesta gör - nämligen att byta till 12AU7-or i försteget. Dom drar ju mycket mer ström än 12AX7-orna och då lever de klena 1/4 watts anodmotstånden ett farligt liv. Flera av mina anodmotstånd gav upp och är nu bytta till 1/2 watts.)

Ingenting av det jag gjort hittills har gjort stärkaren sämre till munspel, tvärtom, åtminstone i mitt tycke. Allt är dessutom lätt att ändra tillbaka om jag vill.


Samtidigt har ju alla moddningar gjorts under flera års tid - en period där min egen ton har blivit större och mitt spelsätt förändrats.

Jag har också gått över från Astatic med kristallelement till Shure bullet med CM-element. Så vad som är jag själv, vad som är mickrelaterat och vad som är stärkaren är ju svårt att avgöra...

Och det där med rundgång - jag upplever att det till väldigt stor del är den aktuella lokalen som avgör om det blir problem eller inte. En kass lokal med lite dämpning och dålig akustik gör dels stärkaren mer svårhanterlig, dels blir hela ljudbilden med bandet gärna stökigare, vilket leder till att man vill spela högre för att höra sig själv och då blir rundgången värre och... ja, ni vet...


Men säkert är det så som flera av er redan påpekat - en stärkare byggd för munspel från början ger ett bättre resultat utan en massa skruvande och moddande.

Fast skruvandet och moddandet har ju blivit en del av nöjet, så det lär man väl inte sluta med för det...

Blev längre än det var tänkt...

MVH
Mattias




Det bästa vore att låta en tekniker mäta strömgenomgången i berörda resistorer, det är lätt gjort.Utifrån det kan man ta ett beslut om huruvida det är rekommendabelt att gradera upp till 1/2-watts.Byte är däremot inte gjort i en handvändning, då det krävs att det stora kretskortet vänds på, om jobbet ska göras ordentligt. Det är ett tidsödande och mycket bökigt jobb.Bassman RI är notoriskt svårmekad.Originalet ver sanslöst lättmekad.Utvecklingen går baklänges ibland.
Saxat av J Sjöström [^]

Mcool


01 May 2009, 22:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
<b>Arne:</b> Jag har ett par olika mickar med Shure CM-element, en Astatic med CM-element från 1958 och en 520 med CM-element från 1976, det är den sistnämnda jag använder mest.

Jag har en 545SD som jag faktiskt ska ta och prova igen. Tack för påminnelsen om att det är en kanonmick...

Och nej, det är inte min Bassman med 6V6-or som är till salu...

<b>Mats:</b> Håller med om att det är otroligt meckigt att byta komponenter i Bssman RI pga jobbet med att ta ut kretskortet.
Efter råd från ett par erfarna gamla radioreparatörsgubbar har jag dock gjort de senaste motståndsbytena från komponentsidan av kortet i stället, utan att plocka ut det.

Man kan klippa de gamla motstånden precis där tråden går in i motståndskroppen och så lägga en ögla av det nya motståndets tråd runt den lilla trådbiten som blir kvar och löda ihop.

Alternativt har jag värmt på tråden till det gamla motståndet och lossat det och sen behållit lite längre tråd på det nya motståndet och monterat det på samma sätt, möjligen med en pyttedutt lödtenn extra i ändan när man sätter in det från komponentsida,.

Det har funkat utmärkt och enligt gubbarna så är det på så sätt också mindre risk att skada banorna på "lödsidan" av korten.

MVh

Mattias


01 May 2009, 23:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.